روشی برای کشف تقلب در معاملات بانکی



محققان دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر به کلاهبرداری بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پی بردند که به عنوان نامزد نهایی گروه اقتصاد و بانکداری در دومین جشنواره بین المللی کینز انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید ممتاز، استادیار گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری طرح «تشخیص کلاهبرداری بانکی و کارت اعتباری با استفاده از هوش مصنوعی» گفت: وی.

وی با بیان اینکه در این تحقیق از روش های نوین در یادگیری عمیق و هوش مصنوعی استفاده شده است، گفت: به منظور ثبت علمی و انتشار مقالات علمی، روش پیشنهادی با داده های استاندارد بین المللی روز آموزش داده شد که توانسته نتایج خوبی در این زمینه کسب کند. از تحقیق

به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیر کبیر، برای بومی سازی، تجاری سازی و استفاده از این طرح در کشور نیازمند آموزش و استفاده از مدل هایی با داده های همان حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه ایده اصلی این پروژه با استفاده از روش های هوش مصنوعی در پردازش متن ایجاد شده است، گفت: در پردازش داده های متنی، رابطه زیادی بین رشته کلمات موجود در متن وجود دارد که در نظر گرفتن این رابطه باعث می شود. روش‌های دقیق‌تر و مؤثرتر در پردازش متن و استفاده از پیش‌بینی تگ کلمات.

وی ادامه داد: با استفاده از همین ایده سعی کردیم از روش هایی استفاده کنیم که در ماهیت مدل سازی توالی است و ارتباط بین توالی تراکنش ها را کشف کنیم تا تشخیص دقیق تری از تقلب در معاملات به دست آوریم.

ممتاز ادامه داد: در حال حاضر به دلیل ماهیت روش‌های مورد استفاده، امکان ارائه نرم‌افزار یا محصول آماده در محیط‌های مختلف بانکی وجود ندارد و برای استفاده از این محصول، نیاز به هر حوزه داده مربوطه است. پس از رعایت محرمانه بودن داده ها برای استفاده از مدل آموزشی.

به گفته مجری پروژه، نتایج این تحقیق می تواند در حوزه بانکی و همچنین هر حوزه دیگری که احتمال تقلب در داده ها وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص نتیجه این طرح گفت: در صورت انعقاد قرارداد با بانک ها یا سایر موسسات مرتبط، می توان طرح را با استفاده از داده های همان منطقه به محصول کشف تقلب تبدیل کرد.

وی افزود: در زمینه کشف تقلب کارهای زیادی انجام شده است اما ویژگی اصلی این طرح استفاده از روش هایی است که در محدوده دانش در این زمینه پیش می رود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امیر کبیر، این طرح به عنوان برنده نهایی گروه اقتصاد و بانکداری دومین جشنواره بین المللی کینزی (از برنامه های جانبی جایزه مصطفی) انتخاب شد. دو مقاله بین المللی از ISI در مورد این پروژه منتشر شده است. یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در این طراحی، مدل‌سازی توالی داده‌ها با در نظر گرفتن ارتباط بین پارامترهای مختلف، با استفاده از ترکیبی از چندین مدل یادگیری مختلف در قالب روش‌های جدید یادگیری عمیق است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید