عوارض مصرف بیش از حد دارو



به گزارش سایت «اقتصاد آنلاین» که خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داده است، یدالله مرادی در پاسخ به این سوال که دمنوش چیست؟ وی گفت: دمنوش اصطلاح جدیدی است که برای تزریق استفاده می شود.

وی ادامه داد: نوشیدنی ها عملکرد ملایم تری نسبت به جوشانده دارند و البته عوارض کمتری دارند و در عین حال سازگاری بیشتری با مزاج ها، سنین و اقلیم های مختلف دارند.

مرادی با اشاره به اینکه بیشتر نوشیدنی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند گرم هستند، افزود: از آنجایی که تخمیر فرآیندی است که منجر به نوشیدنی با ترکیبات عملکردی نسبتا ضعیف می‌شود، طبعاً مزاج‌های مختلف می‌توانند از نوشیدنی‌ها به این معنا استفاده کنند. این بدان معنا نیست که نوشیدن الکل در افراد مختلف عوارض جانبی ندارد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه چای به عنوان یک نوع در تغذیه و به عنوان یک نوشیدنی معمولی مورد استفاده همه افراد قرار نمی گیرد، تصریح کرد: اگرچه داروها و دمنوش های گیاهی در بسیاری از بیماری ها مفید هستند، اما مصرف خودسرانه آنها می تواند بسیار خطرناک باشد. تهدیدی برای سلامت عمومی

وی ادامه داد: در میان مصرف کنندگان دارو، افرادی هستند که آگاهی کافی از عوارض، دوزهای سمی و تداخلات گیاهان دارویی و شیمیایی ندارند و این موضوع به جای بهره مندی از مصرف بی رویه داروهای گیاهی، عوارض جانبی را به دنبال دارد. خواص گیاهان دارویی «متاسفانه در برخی موارد ارائه نمی شود نمونه گیاه اصلی یا نمونه ارسالی آلوده بوده است.

مرادی ادامه داد: با توجه به اینکه در اثر اختلاط چند گیاه، خواص درمانی و تقویتی و اثر آرام بخشی گیاهان افزایش می یابد و گاهی از میزان عوارض گیاهان کاسته می شود، اما باید بدانید که در برخی موارد اثر اینها چند گیاه می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند.” کاهش خواص دارو یا ایجاد عوارض جزئی یا شدید در مصرف کننده با ایجاد مسمومیت.

عوارض مصرف بیش از حد دارو

این متخصص طب سنتی در پاسخ به برخی خانواده ها که عادت به مصرف زیاد مشروبات الکلی در طول روز دارند و اغلب می ترسند مصرف زیاد این نوشیدنی ها برای سلامتی آنها خطرناک باشد، گفت: اگرچه الکل ترکیبی نسبتا ضعیف است، اما ممکن است برخی از افراد با استفاده مداوم از دارو عوارض جانبی آزاردهنده ای را به دلیل خلق و خو، ژنتیک و شرایط مختلف دیگر تجربه می کنند.

وی ادامه داد: این موضوع زمانی جدی تر می شود که بدانیم بسیاری از داروهایی که با عناوین مختلف از جمله داروهای لاغری و امثال آن به صورت گسترده به فروش می رسند، حاوی داروهایی هستند که عاری از سمیت نیستند و می توانند عوارض خطرناکی داشته باشند.

مرادی با اشاره به اینکه برای استفاده از چای گیاهی ابتدا باید به عواملی مانند سن، ماهیت گیاه، موقعیت جغرافیایی و فصل توجه کرد، افزود: چای باید روی حرارت غیر مستقیم تهیه شود نه اینکه روی حرارت بجوشد و مصرف از گیاهان برای چای خالص است و از مواد افزودنی استفاده نمی کند.

وی گفت: قوری های چینی یا شیشه ای سنتی بهترین انتخاب برای دم کردن چای هستند و افزودنی ها یا افزودنی های طعم دهنده در طولانی مدت مضر خواهند بود. بنابراین اگر نوشیدنی می خرید، آن را نیز بررسی کنید.

وی خاطرنشان کرد: چای در سنین مختلف اثرات متفاوتی بر بدن دارد، به عنوان مثال چای بابونه به دلیل طبع گرمی که دارد برای جوانان گرم مزاج مضر است اما این چای در میانسالی می تواند خاصیت چربی سوزی داشته باشد. در سن 35 سالگی استفاده از دمنوش بابونه شیرازی برای ایجاد تعادل در دستگاه گوارش ترجیح داده می شود و خوردن گل پخته گاو باعث اختلالات روحی و روانی می شود.

المرادی ادامه داد: دمنوش گیاهی زمانی بهترین اثر را دارد که میزان و مدت زمان استنشاق و مصرف بر اساس نوع قسمت مورد استفاده گیاه تعیین شود و زمان استنشاق بستگی به قسمت مورد استفاده گیاه دارد. گل ها به کمترین زمان و ریشه ها به بیشترین زمان برای آماده سازی نیاز دارند.

این متخصص طب سنتی گفت: داروها اگرچه خواص درمانی مفیدی دارند، اما می توانند اثرات مضری نیز داشته باشند که شما از آن بی خبرید، بنابراین مصرف خودسرانه و روزانه دارو به هیچ وجه توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: بنابراین بهتر است قبل از مشورت با طب سنتی یا متخصص تغذیه از فواید و مضرات آن و همچنین بهترین زمان مصرف دارو اطلاع حاصل شود تا از عوارض احتمالی مصرف زیاد آن جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید