“مسکن” یک استاندارد اعشاری نبود


حاج عبدالملکی با حضور در شبکه افق سیما به تشریح طرح توجیهی یارانه پرداخت و چرایی تصمیم دولت در 9 ماهه اول تاسیس خود به این امر پرداخت. وی گفت: مبنای عمل حکومت عدالت است و معتقد است آنچه لازمه عدالت است باید محقق شود.

وی افزود: در مورد ارزهای 4200 تومانی و 400 هزار تومانی که سالانه از جیب مردم برداشته می شود، با بی عدالتی شدید مواجه بودیم. صادرات دولتی نفت، گاز و… است که به دو صورت قابل فروش است، اولی به قیمت ارز سنتی که سالانه 500 هزار میلیارد تومان است که یا به خزانه ریخته می شود یا به آن یارانه می دهد و دوم. نوع به جای ارز آزاد با قیمت 4200 تومان فروخته می شود که مابه التفاوت آن سالانه تا 400 هزار میلیارد تومان می رسد و تنها بخشی از آن به صورت یارانه کالا و امثال آن به مردم باز می گردد. .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه واقعیت این است که پنج گروه در این 400 هزار میلیارد تومان با مردم سهیم هستند و فقط یک قسمت به جیب مردم می رود، گفت: یک قسمت به جیب مردم می رود. واردکنندگان و دلالان که در میان آنها با برخی از آنها ناعادلانه رفتار می شود. قسمت به جیب قاچاقچیان می رود. بخشی به سفره خارجی ها و بخشی دیگر به جیب تولیدکننده خارجی می رود و در نهایت وابستگی به خارج افزایش می یابد و در واقع قسمت زیادی از این مبلغ به دست مردم نمی رسد. در این طرح 100 درصد از 400 هزار میلیارد تومان را به مردم می دهیم.

پرداخت یارانه 4200 تومانی به نفع مردم نبود و ناعادلانه بود

عبدالملکی تاکید کرد: یارانه حاصل از ارز به مبلغ 4200 تومان به نفع مردم نبوده و عادلانه نبوده است. با اصلاح نظام ارزی اتفاقی که می افتد محو قاچاق از این محل است. دوم اینکه تقاضا برای تولیدکنندگان داخلی در حال افزایش است. مرغ با افزایش قیمت سود بیشتری برای مرغداران دارد و به نظر می رسد یارانه ای که به تولیدکنندگان خارجی داده ایم به تولیدکنندگان داخلی داده می شود. بنابراین به نفع همه افراد، ضریب جینی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

افزایش قیمت کالاهای اظهار شده چه تاثیری بر سایر اقلام دارد؟

وی در پاسخ به اینکه «دولت اعلام کرده 4 قلم کالا گران می‌شود، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که در چرخه تولید سایر اقلام در چرخه تولید را تحت تأثیر قرار دهد»، اما افزایش تأثیر آن نیست. . افزایش قابل توجهی. دولت 500 قلم کالا را بررسی کرده است که تا چه حد می توانند قیمت ها را از نظر قیمت تمام شده واقعی افزایش دهند که محدود به کالاهای اعلام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به عنوان مثال از نظر ماهی تن میزان افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت روغن محاسبه می شود که نسبت به قیمت خود کنسرو محدود خواهد بود. برآورد می شود که افزایش کلی مواد مصرفی کمتر از افزایش درآمد حمایتی باشد. به عنوان مثال ارزش سبد مصرفی یک خانواده چهار نفره در دهم دوم با الگوی مصرف فعلی در کالاهای اعلامی مشمول افزایش قیمت 336 هزار و 500 تومان است که با تغییرات جدید به 803 هزار تومان می رسد. افزایش قیمت واقعی سایر کالاها کمتر از این افزایش قدرت خرید مردم خواهد بود. در عین حال وضعیت بازار به دقت توسط دولت رصد می شود.

برای آزادسازی ارز یا اصلاح نظام یارانه ای یک ریال هم به دست دولت نمی رسد

عبدالمالکی با اشاره به اینکه برای آزادسازی ارز یا اصلاح نظام یارانه ای حتی یک ریال به دست دولت نمی رسد، بلکه تماماً خرج مردم می شود: مدل تخصیص ارز، انواع فسادهایی که اشاره کردید و توزیع بد ارز. . یارانه مورد قبول همه در سال 1378 مجلس اصلاحات نظام پولی را تصویب کرد، اما دولت در آن زمان مقاومت شدیدی از خود نشان داد و مجلس آن را اصلاح کرد و تصمیم به تشکیل دولت جدید و تصمیم گیری گرفت. دولت قبل نمی خواست به مشکل بخورد. اگرچه رفاه مردم تحت تأثیر قرار گرفت و عدالت زیر سؤال رفت، اما آنها نمی خواستند به چالش کشیده شوند.

وی افزود: در دولت جدید رئیس جمهور و تیم اقتصادی از ابتدا معتقد بودند که این شیوه تخصیص ارز و یارانه غیرعادلانه است. سال گذشته دولت لایحه ای را به مجلس ارائه کرد تا تکلیفی را مشخص کند که بلافاصله رای گیری نمی شود و منوط به تصمیم گیری در بودجه مصوب سالانه است. آنچه در مجلس تصویب شد اصلاح نظام ارزی بود به شرط اینکه قدرت خرید مردم به نحوی حفظ شود. در ماه رمضان مقرر شد بر اساس روش قبلی حمایت از توزیع، مقدمات کار فراهم و سپس اجرا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اصل اجرای این طرح در مهرماه سال گذشته تصویب و تصویب شد و بررسی عملیاتی دقیق ابعاد کار برای یک دوره هشت ماهه انجام شد. هدف ما این است که هر کاری که به نفع مردم است انجام دهیم. کارکنان مهربان ما به خوبی از این طرح حمایت کرده اند و البته سوالات و ابهاماتی دارند که تیم دولتی پاسخگوی آن خواهد بود. هرچه این تعمیرات دیرتر انجام می شد، کار سخت تر می شد و هر ماه به تعویق می افتاد، 38 هزار میلیارد تومان از مبالغی که به صورت نقدی یا غیرنقدی به مردم پرداخت می شد ضرر می کرد.

اعلام راه های ثبت اعتراض به یارانه ها و رده های اعشاری

عبدالملکی در پاسخ به اینکه تعدادی از افراد معتقد بودند حقشان تضییع شده و به ناحق از لیست حمایت شوندگان حذف شدند، گفت: 90 درصد باید حمایت جدیدی را که به حسابشان واریز شده است، دریافت می کردند. دو گروه حذف شده اند و ممکن است اعتراض کنند. دسته اول کسانی هستند که سود 45 هزار تومانی دریافت نکرده و در بانک اطلاعاتی وزارت رفاه قرار نگرفته اند. از سال 93 بانک اطلاعات سازمان هدف بسته شده و افراد جدید اجازه ثبت نام ندارند. خانواده جدیدی تشکیل شد و فرزندانی به دنیا آمدند که واجد شرایط حمایت نیستند. باید به سامانه سازمان هدف مراجعه و ثبت نام کنند. البته سایت سازمان هدف هنوز برای ثبت نام جدید کار خود را شروع نکرده و در شرف راه اندازی است که تا چند روز آینده شروع به کار خواهد کرد.

وی افزود: کسانی که مزایا دریافت نکرده اند و یا ساختار خانواده خود را تغییر نداده اند، مثلاً متاهل ها باید به سامانه تبلیغات مراجعه کنند که در حال حاضر باید چند روز صبر کرد تا اعلام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گروه دوم کسانی بودند که تا فروردین ماه 45 هزار تومان یارانه دریافت کردند اما این حمایت به حساب آنها واریز نشد و به عنوان دهمین نفر شناسایی شدند، گفت: این افراد تا فروردین ماه یارانه 45 هزار تومانی دریافت کردند. می توانند اعتراض خود را به سه طریق ثبت کنند.» اولی وزارت رفاه اجتماعی در سایت hemayat.mcls.gov.ir. راه دوم تماس با شماره 09200006369 است، تلفن سریعی که پس از ارائه اطلاعات اعشار شما را اعلام می کند و امکان ثبت سفارش را به شما می دهد. چه از طریق سایت و چه از طریق تلفن گویا، در صورت ثبت سفارش، در مرحله بررسی قرار می گیرند و در صورت بروز مشکل، پشتیبانی آنها شناسایی می شود.

عبدالملکی افزود: شماره تلفن 6369 نیز مرکز تماس ما برای پاسخگویی به سوالاتی است که اپراتورها می توانند به صورت شفاهی به آنها پاسخ دهند. با شهروندانمان راحت باشیم. اعتراض آنها یک به یک بررسی می شود و در صورت اشتباه از آن حق برخوردار می شوند و در صورت احراز صلاحیت یارانه آنها پرداخت می شود.

زمان استعلام و دریافت نتیجه اعتراض چقدر است؟

او درباره زمان بررسی و نتیجه اعتراض گفت: «این روند کمی زمان‌بر است و پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ نیاز به تأیید دارند. احتمالاً دوباره از طریق پیامک از آنها خواسته می شود که اطلاعات خود را منتشر کنند و یک سفر رفت و برگشتی وجود دارد که چند روز طول می کشد. صبور باش. تصور نکنید که آنها فراموش شده اند، بلکه یک به یک به درخواست آنها رسیدگی می شود.

معیار عشر چیست؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در خصوص ضوابط رده های اعشاری تصریح کرد: رده های اعشاری شامل طیفی از متغیرها است که شامل خودرو، سود بانکی، گردش مشاغل، حقوق دریافتی و… می شود. مالکیت ملک در این معیارها نیست. ما فرض می کنیم که مردم دارایی نیستند و دارایی های جاری را محاسبه می کنیم. این به این دلیل است که ما هنوز به پایگاه‌های اطلاعاتی مسکن مرتبط نیستیم و بنابراین ملک در حال حاضر حساب‌داری نمی‌شود و فرض می‌کنیم که آنها مالک ملک نیستند. البته بازده از محل خرید و فروش مسکن محاسبه می شود. همچنین لازم به ذکر است که معدل طی چندین سال محاسبه می شود. همه اینها پارامترهای خاصی دارند و در نهایت تبدیل به یک اشاره گر و عددی می شوند که افراد را در اولویت قرار می دهد.

عبدالملکی افزود: ما خودمان این اطلاعات را ارائه نمی کنیم بلکه اطلاعات از بانک ها و سایرین دریافت می شود و در کد ملی برای افراد ثبت می شود.

خانواده ها باید اطلاعات مالی خود را شفاف کنند

وی با بیان اینکه همه حق دارند درخواست تحقیق کنند و حقی را زیر پا نگذارند، تاکید کرد: گاهی این اعتراض به این دلیل است که اعضای خانواده از برخی مسائل اطلاعی ندارند. یا اینکه فرزندان متاهل هستند و زندگی خوبی دارند اما کمک هزینه ای دریافت نکرده اند. این سیستم درآمد همه اعضای خانواده را محاسبه می کند و در صورت ترکیب با هم، تعداد زیادی خواهد بود. یا برخی حساب خود را به شخص دیگری داده اند و با استفاده از آن حساب معامله کرده اند. یا ممکن است فرد خودروی خود را تحت سندی فروخته باشد و به آن فرد فرصت داده شود تا برود و خودروی خود را از تصرف خود خارج کند. بنابراین خانواده ها باید اطلاعات مالی خود را شفاف کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت قهوه خانه ها، رستوران ها و سایر مواردی که وضعیت اقتصادی آنها به قیمت بازار بستگی دارد چطور؟ ایشان هم فرمودند: اینها لایه دارند. ستاد سازمان بازار هر روز تشکیل جلسه می دهد. بررسی می شوند و اقلامی که در اثر این افزایش ها باید قیمتشان تغییر کند، توسط اتحادیه ها محاسبه و اعلام می شود. ما تخمین می زنیم که افزایش قیمت قابل توجه نخواهد بود.

عبدالمالکی گفت: برنامه تنظیم بازار در این دولت تفاوت چشمگیری دارد و مجازات متخلفان شدید است. اکثریت قریب به اتفاق اتحادیه ها رعایت می کنند، اما جریمه متخلفان پنج برابر شده است و سازمان زندان مجوز مهر و نصب تابلوهای گران قیمت را دارد. سازمان اصلاحات، سازمان جهاد کشاورزی و… در موضوع کنترل بازار ادغام شده اند. زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری بسیار ارتقا یافته است و شرایط کنترل بازار با گذشته بسیار متفاوت است. سود منصفانه و افزایش قیمت منصفانه باید در نظر گرفته شود.

وضعیت توزیع پس از دو ماه

توزیع موجودی الکترونیکی و سهمیه ها متناسب با ابعاد خانوادگی و اعشاری

وی همچنین درباره توزیع یارانه ها پس از دو ماه اظهار کرد: برنامه اساسی دولت که در متن قانون بودجه به آن اشاره شده است، «چک لیست الکترونیکی» است که مردم با همان کارت بانکی به مغازه ها مراجعه می کنند و می توانند به آن مراجعه کنند. مقدار معینی از کالا را با قیمت مشخصی دریافت کنید.” این کالاها قیمت قبل از افزایش هستند. مقدار، کالای مورد نظر و میزان دریافتی هر فرد در هر اعشار مشخص می شود، مراحل نهایی پروژه هم اکنون در دست بررسی است و مسئولان جزئیات آن را اعلام خواهند کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این کار نیاز به زیرساخت دارد و بر اساس برنامه دولت مدتی طول می کشد که دو ماه است. دولت در حال کار بر روی جزئیات است و با نهایی شدن آنها، ما از حمایت نقدی به موجودی الکترونیکی خواهیم رفت. سهمیه ها متناسب با اندازه خانوار و عشری است که خانوار در آن قرار دارد. تا زمانی که این اتفاق بیفتد، حمایت های پولی قطعا ادامه خواهد داشت.

عبدالمالکی در پاسخ به این سوال که آیا دولت اصلی کار دولت سازندگی را تکرار می کند؟ شریعت اسلامی که منجر به برقراری عدالت می شود، در راستای عدالت اقتصادی است که تولید را تقویت می کند، قدرت خرید جامعه را افزایش می دهد، قاچاق را کاهش می دهد، اقتصاد ملی را تقویت می کند، فرصت های شغلی ایجاد می کند و به طور کلی با تورم مبارزه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید