آیا مازاد پلاتین در بازار روسیه وجود دارد؟



روسیه در حال تسریع انتقال خودروسازان از پالادیوم به پلاتین است.

به گزارش ایسنا، شورای جهانی سرمایه گذاری پلاتین (WPIC) روز دوشنبه اعلام کرد که خودروسازان به دلیل نگرانی در مورد عرضه پالادیوم از روسیه، تلاش خود را برای استفاده کمتر از پالادیوم و پلاتین بیشتر تسریع می کنند و مازاد عرضه زیادی را در بازار پلاتین در سال جاری پیش بینی کرد.

خودروسازان اکنون برای صرفه جویی در هزینه ها به پلاتین ارزان تر از پالادیوم روی آورده اند، اما تبدیل سریع تر تقاضا برای پلاتین را افزایش می دهد و می تواند قیمت ها را افزایش دهد در حالی که تاثیر معکوس بر پالادیوم دارد.

روسیه حدود 25 تا 30 درصد پالادیوم جهان و حدود 8 تا 10 درصد پلاتین را در اختیار دارد.

از زمان اعزام نیرو به اوکراین در ماه فوریه، هیچ نشانه ای از کاهش صادرات روسیه به دلیل تحریم ها مشاهده نشده است، اما با تشدید جنگ، شرکت های بیشتری ممکن است شرکت فلزات روسیه را تحریم کنند و دولت ها ممکن است محدودیت هایی را اعمال کنند.

ترور ریموند، رئیس تحقیقات شورای سرمایه گذاری جهانی پلاتین، گفت: «تلاش ها برای جایگزینی آن بسیار زیاد است، میزان پس انداز خودروساز می تواند بسیار زیاد است و نگرانی در مورد در دسترس بودن (پالادیوم) وجود دارد.

به گزارش رویترز، هر اونس پلاتین حدود 950 دلار و تقریباً نصف قیمت پالادیوم است. خودروسازان سالانه حدود 2.5 تا 3 میلیون اونس پلاتین و حدود 8.5 میلیون اونس پالادیوم استفاده می کنند.

شورای جهانی سرمایه گذاری پلاتین در آخرین گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که بازار پلاتین که سالانه حدود 8 میلیون اونس است، امسال 627000 اونس مازاد خواهد داشت که نسبت به مازاد 1.13 میلیون اونس در سال 2021 بیشتر است. پیش بینی مازاد 652000 اونس اونس برای سال 2022.

شورای جهانی سرمایه گذاری پلاتین اعلام کرد که تقاضای پلاتین در سه ماهه ژانویه تا مارس 26 درصد کاهش یافته است که 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و بازار را به 167000 اونس مازاد عرضه می کند.

به گفته این سازمان، با افزایش 16 درصدی تقاضا از سوی صنعت خودرو به دلیل افزایش تولید خودروهای سبک، افزایش بارگیری به ازای هر خودرو برای رعایت مقررات سختگیرانه آلایندگی و جایگزینی پالادیوم و عرضه در طول سال، 5 درصد کمتر از سال 2021 است. و 2 درصد تقاضا بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید