توسعه موزه فسیل می تواند ده ها فرصت شغلی در مراغه ایجاد کند



دکتر اکبر سهرابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایران (ایرنا) افزود: البته این موزه و مرکز مطالعاتی آن باید برنامه مدونی برای فعالیت در طول سال داشته باشند. مانند سایر موزه های تاریخ طبیعی در جهان مانند موزه سلطنتی انتاریو در کانادا، از طریق برنامه های آموزشی و سرگرمی درآمدزایی می کند.

وی به گستردگی چشمگیر موزه های تاریخ طبیعی جهان و فعالیت ده ها محقق و کارمند در این مجموعه ها اشاره و خاطرنشان کرد: موزه سلطنتی انتاریو بیش از 120 کارمند دارد که شامل سمت هایی مانند کیوریتور، دستیار کیوریتور، مدیر نمونه و داده، مدیر رسانه است. و هماهنگ کننده با دانش آموزان و مدارس دانشگاه، زیست شناس، تاکسیدرمیست، دیرینه شناس، و غیره.

وی ادامه داد: همچنین تعداد زیادی از اساتید دکتری، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فوق دکترا در این موزه مشغول به کار هستند که وظیفه تحقیق، یافتن و بازسازی نمونه ها از سراسر جهان را بر عهده دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز افزود: این موزه علاوه بر گروه دیرینه شناسی و فسیل، دارای واحد زیست شناسی و تاکسیدرمی است که حیات وحش منطقه و کشور را به نمایش می گذارد. یکی از بخش های مهم درآمدزایی نیز بخش فروشگاهی این موزه است که نمونه هایی از مواد معدنی، سنگ ها و سایر کالاها به فروش می رسد.

به گفته دکتر سهرابی، هر تی شرت دایناسور در این فروشگاه ها بیش از 40 دلار فروخته می شود، در حالی که سایر فروشگاه ها به صورت خصوصی اداره می شوند و درآمد مناسبی دارند.

دکتر سهرابی اولین مجری طرح «شناسایی فسیلی با هوش مصنوعی» در جهان می گوید: با حمایت بخش دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان موزه فسیل مراغه را به بزرگترین موزه تاریخ طبیعی خاورمیانه تبدیل کرد. و منطقه فسیلی این شهر را به یکی از بهترین مناطق ژئوتوریسم تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: مراغه به چنین موزه ای در سطح ملی و بین المللی نیاز دارد و در غیر این صورت ایجاد فضای محدود بدون اجرای برنامه های مختلف موثر نخواهد بود.

وی گفت: باستان شناسان و همچنین آگاهان به ظرفیت های فسیلی منطقه مراغه انتظار دارند این ظرفیت بی بدیل ملی بسیار گسترده تر از وضعیت فعلی باشد که مسئولان منطقه ای و کشوری باید در نظر بگیرند و پیشران توسعه منطقه باشد.

به گفته وی، ثبت نام منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران با بالاترین سطح حفاظت از محیط زیست و بهشت ​​دیرینه شناسان جهان از دیدگاه های مختلف از جمله از نظر. مطالعات علمی بسیار مهم است. از ابعاد دیگر نیز می توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه وادی «جرج» واقع در شمال روستای «مردق» یکی از مهمترین بخش های کاوش شده در منطقه فسیل مراغه است، گفت: از این دره فسیل های مختلفی از مهره داران استخراج شد که اسب، دندان میمون، آهو، آهو و … شاخ گوزن و بز. و اسکلت یک فیل را جدا کنید.

و او اولین فردی در جهان است که پروژه “شناسایی فسیلی هوش مصنوعی” را اجرا کرد: “این می تواند بسیار ارزشمند باشد.”

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، مطالعات مربوط به حوزه فسيلي مراغه علاوه بر توسعه ديرينه شناسي، توانايي توسعه گردشگري در كشور در زمينه تاريخ طبيعي از نظر تجارب بين المللي است. ظرفیت طی دو دهه گذشته با حفاری و استخراج فسیل توسط آژانس حفاظت از محیط زیست افزایش یافته است.

منطقه فسیلی مراغه که به گفته کارشناسان یکی از پنج منطقه مهم فسیلی مهره‌داران در جهان است و از آن به عنوان «بهشت باستان‌شناسان جهان» یاد می‌شود، نقطه اتصال این شهر باستانی با شهر کوچک بیکرمی جزیره سرسبز و زیبای ساموس در یونان و در کنار ترکیه قرار دارد.

بر این اساس، برخی برای چند منظور از جمله تبادل علمی، جذب گردشگران خارجی، برجسته کردن نام مراغه در سطح بین‌المللی و مؤثر دانستن آن در توسعه روزافزون دهانه مراغه، برادری مراغه با «بیکرامی» و «ساموس» را پیشنهاد می‌کنند. . ناحیه.

دیمتریس کوستوپولوس دیرینه شناس یونانی نیز دیروز درباره «استخراج داده های جدید از منطقه»، «محتوای بسیار غنی فسیل ها و کیفیت بالای آنها» و «راه اندازی موزه های فسیلی، نمایشگاه های محلی و موزه های صحرایی» با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد. با راهنما.” زمین شناسی تایید کرد

دیدگاهتان را بنویسید