نمایش تصویر ناشیانه لباس بلوچ در یک سریال


مدیر روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار در یادداشتی تایید می کند که گلدوزی در کنار زیبایی و جذابیت بصری بی نظیر خود روایتگر زندگی زنان بلوچ است و تصویری ناشیانه از یک قاچاقچی در مرز ترکیه در استان را به نمایش می گذارد. حداقل 2000 کیلومتر دورتر در سریال ساخت ایران 3 از درد انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، در یادداشت حسام الدین یوسفی آمده است: تعداد نمایشگاه ها و پوشاک زنان بلوچ در ایران و جهان کم نیست و کمتر لباسی در دنیا می توان یافت که بتواند با غرور، اصالت و زیبایی گلدوزی رقابت کند. . .. بلوچ داری؟ اما جالب است بدانید که هنر سوزن سوزنی که امروزه شگفتی طراحان جهان را برانگیخته است، در واقع آمیزه ای از پوشش زنان بلوچ است که در طول تاریخ شکل و هویت خود را تغییر داده است.

گلدوزی لباس زنان بلوچ داستان های زیادی دارد. اگر به یک زن بلوچ دوزی خیره شوید، ساعت ها و روزها فرصت دارد آن را بگوید. این فقط یک لباس زیبا نیست که داستان زندگی شخصی که لباس را نصب کرده است را بیان کند. تمام فراز و نشیب های زندگی یک زن در این لباس دیده می شود. شادی، شادی، ناامیدی، غم، خنده و اشک همه در لباس یک زن بلوچ منعکس شده است. عشق کودکی، عشق خانوادگی، آرزوها و آرزوهای دختر بلوچ در هر ردیف سوزن دوزی متجلی است.

نقوش روی گلدوزی ها الهام گرفته شده از طبیعت اطراف ما و واقعیت های محیطی است و بیشتر نقوش انعکاسی از تخیلات، خواسته ها و تصاویری است که از ذهن ها، اسطوره ها، زندگی، آداب و رسوم و باورهای قومیتی که هر کدام نماد تخیل و تخیل. نقوش گلدوزی بلوچی با ترکیب خطوط به شکل اشکال هندسی ایجاد می شود. تنوع نقوش بلوچی برخاسته از ذهن خلاق هنرمندی است که با انتخاب فرم هندسی نقوش، همواره بیان انتزاعی را بر رئالیسم انتزاعی ترجیح داده است. استفاده از زوایای تیز در این نقوش می تواند نشات گرفته از طبیعت خشک و کوه های ناهموار و سخت بلوچستان باشد.

این داستان ها و افسانه ها هویت زنان بلوچ و گلدوزی است. هویتی که به لباس جان می بخشد و احساسات آن را به کسانی که آن را می پوشند منتقل می کند.

اینکه بگوییم کلمه گلدوزی برای این هنر بس است، به آن ظلم کرده ایم. این هنری است که از فرهنگ مردم و روند زندگی آنها می گوید.

سوزن دوزی به عنوان یکی از برجسته ترین صنایع دستی ایران، صرفاً محصول و کالایی نیست که بیانگر فرهنگ و سبک زندگی باشد. سوزن دوزی در کنار زیبایی بی نظیر و جذابیت بصری خود، حکایت از زندگی زنان بلوچ و تعداد گردشگرانی دارد که فقط برای دیدن سوزن دوزی بلوچ به ایران آمده اند.

نمایش تصویر ناشیانه لباس بلوچ در یک سریال

موارد فوق تنها گوشه ای از زیبایی و فرهنگ این لباس زیبا و ارزشمند است. ساکنان این استان (سیستان و بلوچستان) هنوز چوب به اصطلاح نمادگرایی دهه 60 و 70 قرن گذشته در سینما و تلویزیون را می خورند. دیگر آن را تکرار نکن!

امیدوارم فیلمسازان و اهالی این عرصه قبل از پرداخت سطحی و صرفا برای فروش بیشتر بدون مطالعه و نگاه به فرهنگ ها، با استفاده از امکان مشورت با کارشناسان این حوزه و همچنین سفر به استان و دیدن، کار خود را ارزشمندتر کنند. از نزدیک با احترام به مردم و فرهنگ های مختلف کشورمان.

و در نهایت ما واقعا متوجه رابطه قاچاقچی مرز ترکیه با لباس منطقه ای که کمتر از 2000 کیلومتر نیست در سریال ساخت ایران چیست! جغرافیای ما را بهتر بشناسید!!

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید