حذف توانایی عددی در آزمون وکالت منجر به آرای کمتر منصفانه می شود



ایسنا/ خراسان رضوی رئیس کمیته پارلمانی کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: تصویب قانون موجب تسهیل صدور پروانه بازرگانی و لغو صلاحیت عددی در آزمون وکالت به دلیل بار علمی ناکافی قضات و وکلا در دادگاه می شود. احکام ناعادلانه

علی نجاتی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص تبعات تصویب قانون تسهیل صدور پروانه کار که توانایی عددی شرکت در آزمون وکالت را حذف می کند، اظهار کرد: این قانون به بهانه ایجاد فرصت شغلی برای افراد ایجاد شده است. قانون. فارغ التحصیلان این پیش نویس در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ بر اساس داده های آماری نادرست مرکز پژوهش های مجلس علیرغم مخالفت حقوقدانان به مجلس تقدیم و تصویب شد.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح تسهیل صدور پروانه کار در حوزه حقوق از سوی کارشناسان اقتصادی و نه کارشناسان حقوقی ارائه شده است، اما کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور به ویژه کمیسیون های مجلس با تعداد زیادی از نمایندگان تشکیل جلسه دادند. نمایندگان عواقب جدی این قانون را اعلام کردند.» این کار را کردند، اما نگرانی هایشان جدی گرفته نشد.

نجیت مقدم و در خصوص وضعیت اشتغال از طریق تصویب این قانون توضیح داد: ایجاد فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان رشته حقوق نیز راه های بهتر و کمتری برای جامعه دارد.

وی افزود: سالانه درصد زیادی از پروانه های صادره از سوی کانون های وکلا برای قضات بازنشسته صادر می شود. در یک مقایسه ساده، موکل به دنبال انتخاب وکیل با سابقه داوری بین یک وکیل جوان، آموزش دیده و یک قاضی با تجربه است. آنها وکلایی هستند که قبلا به عنوان قاضی خدمت کرده اند و صدها پرونده را در طول سال ها رسیدگی کرده اند.

این وکیل دادگستری درباره پیش بینی های خود درباره چشم انداز ایجاد فرصت های شغلی از طریق این قانون گفت: همانطور که صدور گواهینامه رانندگی ایجاد فرصت شغلی نمی کند، نتیجه این قانون نیز صدور گواهینامه هایی است که منجر به اشتغال نمی شود زیرا این قانون فرصت شغلی ایجاد نمی کند.در محدوده معنای قطعی به کار ادامه دهید. لازم به ذکر است که رکن اول اشتغال زایی بسترسازی است و این مجوز زمانی فرصت های شغلی ایجاد می کند که قابلیت ها و زمینه های وی فراهم شود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان حقوق از تاریخ اخذ پروانه وکالت، وکیل محسوب می شوند، اما با افزایش توقعات فرد و جامعه در مواجهه با کمبود بازار کار، این افراد وکیل هستند. پس از مدتی افسرده و ناامید می شوند و آثار روانی این ناامیدی بر خانواده و جامعه بی بدیل می شود.

نجاتی افزود: با اعطای مجوز به کارشناس حقوقی بیکار، وی را به وکیل بیکار منتقل می کنیم. در چنین مواردی، وکیل هر ارجاع پرونده را به دلیل توقعات زیاد بررسی می کند تا برای چرخه وکالت دیر نشود. اما بسیاری از وکلای مجرب با علم به بی نتیجه بودن برخی پرونده ها وکالت نمی گیرند. با تصویب این قانون شرایط به گونه ای می شود که مردم یک وکیل جوان را معرفی می کنند و او نیز برای کسب درآمد مسئولیت وکالت دارد و در دادگاه تشکیل پرونده می دهد اما وکالت نتیجه ای ندارد. در چنین حالتی وقت وکیل، موکل، دادگستری، پرداخت حق الوکاله، ایجاد انبوه پرونده بدون منتج به دادگستری، سرخوردگی ناشی از بی اثر بودن پرونده ها و عدم رسیدگی مراجعه به این حقوقدان به تبعات صدور این قانون اشاره کرد.

نقتی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه باید از تصویب این قانون جلوگیری می کرد، گفت: یکی دیگر از نتایج تصویب این قانون برای قوه قضاییه این است که در درازمدت و با افزایش حجم پرونده ها، قوه قضاییه مجبور می شود: منصوب کارکنان قضایی و اداری». تامین مالی برای حاکمیت ایجاد می کند.

نجاتی گفت: طبق قانون وکیل و قاضی در کنار هم هستند و شرایط جذب باید برابر باشد اما اعمال این قانون باعث کاهش وکلای آنها می شود چرا که وکیلی که با هشت امتیاز در قانون قبول می شود. امتحان باید در مقابل قضات باشد.» ارائه یک معدل بالا انتخاب شده در طول مراحل مختلف آموزش. در نتیجه آرای ناعادلانه صادر می شود و شهروندان از بی سوادی و عدم تخصص کافی حقوقی رنج می برند.

وی افزود: ما مخالف افزایش تعداد وکلا نیستیم، اما با وکیلی که مهارت پایینی ندارد مخالفیم. پیشنهاداتی برای افزایش نمره قبولی این آزمون برای افزایش سقف حداقل نمره قبولی مطرح شده بود که این پیشنهاد پذیرفته نشد. جالب اینجاست که دانشجوی کارشناسی با نمرات کمتر از 10 مردودی محسوب می شود اما در آزمون وکالت با نمره هفت یا هشت به عنوان وکیل شناخته می شود.

نجاتی از آینده نامشخص قانونی برای لغو امکان شرکت در آزمون وکالت خبر داد و خاطرنشان کرد: اعمال این قانون به جامعه آسیب می زند و لاجرم باید مجدداً اصلاح شود.

رئیس کمیته پارلمانی کانون وکلای دادگستری خراسان بر لزوم شنیدن نظرات صاحبان این حوزه یا صنف در روند تصویب این قانون تاکید کرد.

وی افزود: هنوز زمان برای جبران این پرونده وجود دارد. اگر پس از اجرای آن تصمیم به اصلاح این قانون در سطح جامعه گرفته می شد، امکان اداره وکلا با مجوز وجود نداشت. البته کانون وکلا در آزمون حق رای تصمیمات شدیدی گرفت.

نجاتی مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمیسیون حقوقی مجلس طرحی ارائه کرده است که بر اساس آن بانک ها، موسسات و شرکت های خصوصی می توانند از نماینده قانونی برای طرح دعوی و دفاع از دعاوی استفاده کنند و این دقیقا مغایر با فلسفه تسهیل فضای کسب و کار است. قانون.” شغلی است زیرا طبق قانون تسهیل گری باید تعداد وکلا در جامعه افزایش یابد اما استخدام نمایندگان حقوقی بازار بالقوه وکالت را برای این افراد رها می کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید