پنیر ماسکارپونه؛ فواید، عوارض جانبی و نحوه تهیه و نگهداری از آنها


برخی افراد نمی دانند پنیر ماسکارپونه چیست. ماسکارپونه همان پنیر مورد استفاده در کیک است. اگر می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید، این مقاله را حتما بخوانید. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد این پنیر بدانید.

پنیر ماسکارپونه چیست؟

ماسکارپونه پنیر غلیظ و خامه‌ای است که در اکثر سس‌ها، چیزکیک‌ها و دسرهای تیرامیسو استفاده می‌شود. طعم ملایم، خنثی و کره مانند این پنیر به راحتی با اکثر غذاهای فانتزی و سیر کننده ترکیب می شود.

تفاوت پنیر خامه ای و پنیر ماسکارپونه چیست؟

اگرچه گاهی در تهیه برخی از غذاهای حاوی پنیر، پنیر خامه ای جایگزین ماسکارپونه می شود و یا حتی برخی افراد پنیر خامه ای را با ماسکارپونه اشتباه می گیرند، اما تفاوت مهمی بین این دو وجود دارد.

پنیر خامه ای از شیر کامل تهیه می شود، اما ماده اصلی پنیر ماسکارپونه خامه غلیظ است. در واقع این پنیر لاکتیکی به سادگی با افزودن آب لیمو به یک خامه غلیظ گرم و سپس سرد کردن و خشک کردن آن تهیه می شود. ماسکارپونه بیشتر از خامه تولید می کند، به همین دلیل است که این ماده غذایی پرچرب است.

ارزش غذایی پنیر ماسکارپونه

جدول زیر ارزش غذایی ۲۸ گرم ماسکارپونه را نشان می دهد:

مواد غذایی تعداد
کالری 120
سحابی 10 میلی گرم
کربوهیدرات، فیبر و شکر 10
پروتئین 2 گرم
کلسیم 40 میلی گرم

1. کربوهیدرات ها

ماسکارپونه بدون کربوهیدرات است و بنابراین بهترین غذا برای افرادی است که به کربوهیدرات ها علاقه ای ندارند.

2. چربی ها

بیشتر کالری موجود در این پنیر از چربی موجود در پنیر است. تنها یک وعده پنیر ماسکارپونه (حدود 14 گرم) حاوی بیش از 70 درصد چربی اشباع شده است.

3. پروتئین

این پنیر حاوی پروتئین بسیار کمی است. در هر 28 گرم فقط 2 گرم پروتئین وجود دارد، اما خوردن یک وعده از این نوع پنیر نیاز روزانه شما به پروتئین را تامین می کند. علاوه بر این، این پروتئین از منابع حیوانی به دست می آید، بنابراین یک پروتئین کامل به حساب می آید، به این معنی که حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای بدن است.

4. ویتامین ها و مواد معدنی

ماسکارپونه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی نیست، اما حاوی مقدار کمی کلسیم است که 4 درصد نیاز روزانه شما را تامین می کند.

5. کالری

حدود 6 درصد از 120 کالری در هر وعده ماسکارپونه از پروتئین موجود در آن و بقیه از چربی حاصل می شود.

خواص پنیر ماسکارپونه

اگرچه ماسکارپونه یک پنیر پرچرب است، اما فوایدی مانند احساس سیری نیز دارد. در زیر ویژگی های پنیر ماسکارپونه آورده شده است.

1. بخشی از نیاز بدن به کلسیم را تامین کنید

پنیرهایی مانند گرویر یا پارمزان در مقایسه با ماسکارپونه یک بمب کلسیمی هستند و اگر به دنبال این ماده معدنی برای تقویت استخوان های خود هستید، باید یکی از این پنیرها را انتخاب کنید. البته ماسکارپونه کلسیم کمی نیز دارد (4 درصد در یک وعده). مصرف کلسیم باعث بهبود سلامت استخوان و جلوگیری از تحلیل استخوان می شود.

2. برای رژیم غذایی پرچرب مناسب است

ماسکارپونه سرشار از چربی است، بنابراین برای افرادی که رژیم غذایی پرچرب دارند، انتخابی عالی است. اگر برای بهبودی پس از بیماری یا هر دلیل دیگری به کالری بیشتری نیاز دارید یا از رژیم کتوژنیک پیروی می کنید، بهتر است یخچال خود را با پنیر ماسکارپونه پر کنید و به جای پنیر خامه ای کم چرب از آن استفاده کنید.

3. اشباع

مطالعات نشان داده است که لبنیات پرچرب نسبت به لبنیات کم چرب یا بدون چربی سیر کننده تر هستند. ماده اصلی ماسکارپونه خامه غلیظ است و به انسان احساس سیری می دهد.

4. بهبود جذب مواد مغذی

برخی از ویتامین ها محلول در آب هستند و برخی دیگر فقط محلول در چربی هستند. ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند. چربی بالای پنیر ماسکارپونه بهترین راه برای جذب این ویتامین ها در بدن است. به عنوان مثال، خوردن کیک هویج با ماسک ماسکارپونه می تواند فراهمی زیستی (جذب در بدن) ویتامین A در هویج را بهبود بخشد.

5. بهبود طعم غذا

کیک ماسکارپونه

اگر از من بپرسید که با پنیر ماسکارپونه چه درست کنم، باید بگوییم که این پنیر برای تهیه انواع غذاهای شیرین، شور و خوش طعم تر ایده آل است. همچنین می توانید با استفاده از ماسکارپونه کیک یا شیرینی های خوشمزه درست کنید. برخی مطالعات نشان داده است افرادی که از طعم غذای خود لذت می برند با خوردن مقدار کمی از آن غذا سیری بیشتری پیدا می کنند.

عوارض جانبی ماسکارپونه

اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، بسته به حساسیت و عدم تحمل خود می توانید از مقدار کمی پنیر ماسکارپونه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر می توانید مقداری ماست یا پنیر بخورید، می توانید کمی ماسکارپونه به رژیم غذایی خود اضافه کنید و ببینید که بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد. اما اگر دچار عدم تحمل و عدم تحمل لاکتوز شدید، بهتر است از کرم هایی استفاده کنید که لبنیات ندارند.

مجموعه کم ماسکارپونه

برخلاف پنیرهایی مانند چدار یا گودا، ماسکارپونه تنوع زیادی ندارد. با این حال، برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی انواع مختلفی از شکلات را با افزودن موادی مانند شکلات، توت فرنگی یا سبزیجات معطر به پنیر عرضه می کنند.

نگهداری ماسکارپونه

پس از باز شدن در ظرف ماسکارپونه باید آن را در یخچال نگهداری کنید و بعد از 5 تا 7 روز مصرف کنید. البته می توانید با گذاشتن این پنیر در فریزر مدت زمان ماندگاری آن را به 6 هفته تا 2 ماه افزایش دهید. البته پنیر منجمد تا حدودی تازگی، بافت و طعم خود را از دست می دهد. بنابراین بهتر است از پنیر ماسکارپونه منجمد فقط برای پخت و پز مانند تهیه سس، سوپ و دسر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ماسکارپونه منجمد برای تهیه تیرامیسو مناسب نیست.

وقتی احساس کردید پنیر بوی بدی می دهد یا بافت آن سفت و شکننده شده است یعنی پنیر خراب شده است. همچنین با مشاهده تغییر رنگ می توانید وضعیت پنیر را مشاهده کنید. وقتی ظاهر پنیر سفید و براق زرد شد، پنیر پوسیده شده و باید آن را دور بریزید.

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

اگر نمی توانید ماسکارپونه را در فروشگاه مواد غذایی محلی خود پیدا کنید، نگران نباشید. می توانید این پنیر را خودتان درست کنید. درست کردن پنیر ماسکارپونه بسیار ساده است.

عناصر

  • خامه غلیظ 2.5 فنجان (565 میلی لیتر)؛
  • 2.5 فنجان آب لیمو.

طرز تهیه

  • خامه غلیظ را در یک قابلمه متوسط ​​بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد.
  • وقتی خامه به جوش آمد، آب لیمو را اضافه کنید و هم بزنید تا خامه شروع به غلیظ شدن کند. (معمولاً 13 تا 15 دقیقه طول می کشد.)
  • خامه فرم گرفته را از روی حرارت بردارید و در ظرفی پر از آب و یخ بریزید و بگذارید خامه خنک شود. (10 دقیقه کافی است.)
  • یک الک یا پارچه پنیر را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید و خامه خنک شده را روی آن قرار دهید، روی کاسه را بپوشانید و حدود 24 ساعت در یخچال قرار دهید.
  • بعد از 24 ساعت آب اضافی کرم کاملا جذب شده و به این ترتیب کرم ماسکارپونه غلیظ و سفتی تهیه می شود. می توانید از آب جمع شده در ظرف برای سایر غذاها استفاده کنید یا اگر نمی خواهید از شر آن خلاص شوید.
  • از این مقدار موادی که برای تهیه پنیر ماسکارپونه استفاده می شود، حدود 1 و 1/4 فنجان پنیر به دست می آید. این پنیر را می توانید به مدت 5 تا 7 روز در یخچال نگهداری کنید.

اخرین حرف

امیدواریم با کمک این مقاله بتوانید پنیر ماسکارپونه مورد علاقه خود را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.


نحوه خرید - گروه سلامت و زیبایی

راه هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید