کلود دریک با جذب سرمایه از خدمات فناوری اطلاعات وارد عرصه رایانش ابری شد


ابرار دراک یا رایا ابرار دراک پارس یک شرکت دانش بنیان مستقر در شیراز است که فعالیت خود را از دی ماه ۱۳۹۶ آغاز کرد و در اردیبهشت ۱۳۸۸ فناوری ابر هوشمند خود را به صورت رسمی برای استفاده عموم معرفی کرد.

این شرکت راه حل های یکپارچه محاسبات ابری، توزیع محتوا، امنیت و پخش رسانه را برای کسب و کارها در چندین مرکز داده بزرگ در سراسر کشور و سراسر جهان ارائه می دهد و هدف آن بهبود تجربه آنلاین کاربر با ایجاد یک زیرساخت پایدار و ایمن است.

سارا موسوراد نایب رئیس هیئت مدیره آبدرک در ابتدای این مراسم به تشریح تاریخچه شکل گیری و سیر فعالیت از آن زمان پرداخت. این شرکت در این دوره 3 ساله شروع به جذب سرمایه و تعدادی از دستاوردهای ابردراخ کرد. «شاید مهم ترین دستاورد همه ما میل به توسعه و استفاده از استعدادهای هنری، علمی و انسانی در خارج از پایتخت بوده است.

CloudDrunk سه سال اول را به عنوان یک نیروی مقدماتی سپری کرد که به گفته سارا راد، نایب رئیس این شرکت، طی سه سال گذشته با چالش های زیادی مواجه شده است که آنها را به افراد دیگر تبدیل کرده است. به گفته وی، تصمیم به فعالیت در شیراز چالش های بیشتری را به همراه داشت.

ابردراک از ابتدا کار خود را با جمعی از دانشجویان به سرپرستی دکتر خونگوش رئیس هیئت مدیره ابرارک دراک و از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز آغاز کرد. قسمت فنی این شرکت با کمک جمعی از 5 دانش آموز توسعه یافته و با هدف یادگیری مستمر در جهت رشد و ثبات بیشتر گام برمی دارد. میانگین سنی کارکنان آبرادراک 30 سال است.

دکتر خنجوش درباره فعالیت کلود دراک در سایر شهرهای ایران توضیح داد که در حال حاضر نیروی فنی مورد نیاز برای توسعه و پیشبرد کلود دراک در شیراز وجود دارد و دفتر مرکزی این شرکت در شیراز باقی خواهد ماند. وی افزود: فعالیت در تهران و راه اندازی دفتر در این شهر قطعا بخشی از برنامه عملیاتی «ابراک دراک» است. اما تیم اصلی مدیریت فنی در شیراز به کار خود ادامه خواهد داد. زیرا نظارت مستقیم بر این بخش بسیار مهم است.

ابر دریک

اولین سرویس پیشرفت، شبکه توزیع محتوا (CDN)، در سال 2009 راه اندازی شد. در حال حاضر، خدمات ابری شامل CDN، Object Storage، VOD، و IaaS است.

به گفته سارا راد، ابردراک در حال حاضر 5000 حساب فعال دارد که 95 درصد آنها از سرویس CDN، 4 درصد IaaS و 1 درصد از Streaming استفاده می کنند.

فرآیند جذب سرمایه از سال 1388 همزمان با توسعه ابردراخ آغاز شد و امروز خوشحالیم که این فرآیند به بهترین شکل ممکن برای ما به پایان رسیده است.

سینا سلطان زاده، مدیرعامل ابراد دریک، نقش شیرازی کوانتوم را در جذب سرمایه موثر می داند. او می گوید اکثر مذاکرات افزایش سرمایه بسیار ضعیف بوده است و شرکت ها عموماً با تهدید و فشار سعی کرده اند شرکت را بسیار ارزان جذب کنند.

مذاکرات با شرکت خدمات فناوری اطلاعات از اواسط سال 1399 آغاز شد و پس از ارزیابی شرکت در نهایت به توافق سرمایه گذاری رسیدند. او از این معامله به عنوان “بهترین اتفاقی که ممکن است برای ابر رخ دهد” یاد می کند.

داود کریم زادگان، معاون بازاریابی و فروش خدمات اطلاع رسانی، شرکت خدمات فناوری اطلاعات را با 30 سال تجربه به عنوان ارائه دهنده خدمات متنوع به بانک ها و شرکت های بزرگ، ارائه و سرمایه گذاری در ابردراک به منظور پیگیری روندهای فناوری توصیف کرد.

ابراردراک توسط تیمی مجرب و به گفته کریم زادگان از شرکت خدمات انفورماتیک مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از یک سال این شرکت به این نتیجه رسید که ابردراک قابلیت ارائه خدمات باکیفیت در فضای ابری را دارد.

انفورماتیک به دنبال کنترل مدیریت CloudDrak نیست و با کسب 35 درصد از سهام این شرکت قانع است و قصد دارد به کمک توان فنی CloudDrak خدمات متنوع تری را در شبکه بانکی کشور ارائه دهد.

شرکت فناوری اطلاعات میزان سرمایه گذاری در کشو ابری را فاش نکرد و آن را به آینده موکول کرد. اما وی عنوان کرد که امسال حدود 400 میلیارد تومان برای زیرساخت های ناامیدی خود سرمایه گذاری خواهد کرد که ابرارک دراک نیز می تواند از آن استفاده کند.

ابر دریک

سینا سلطانی به تحلیل مزیت رقابتی CloudDrak نسبت به بازیگران موجود بازار یعنی Cloud Arvan و Soton پرداخت و با بیان اینکه خدمات این شرکت مبتنی بر داده است، ادعا کرد که هیچ یک از رقبای داخلی CloudDrak این قابلیت را ندارند. تجزیه و تحلیل به شرکت ها در تصمیم گیری کمک می کند. فرشاد خونگوش، رئیس هیئت مدیره آبرادراک، خاطرنشان کرد: این شرکت از نظر کارایی رقابتی تر از سایر رقبا است. همکاری با خدمات فناوری اطلاعات همچنین به CloudDrak کمک می کند تا به ارائه کننده شماره یک ابرخودروهای هوشمند تبدیل شود و بتواند بانکداری ابری، خدمات مالی و تحرک دیجیتال را ارائه دهد.

اولین نشست خبری آب دراک امروز 27 اردیبهشت 1401 در بافت سنتی شیراز با حضور نمایندگان شرکت خدمات فناوری اطلاعات و جمعی از خبرنگاران حوزه فناوری. در کاخ ایران مهر برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید