مولفه هایی که بر روابط ایران و امارات تأثیر می گذارد



یک کارشناس غرب آسیا گفت: هم ایران و هم امارات خواهان پیشرفت روابط دو کشور هستند. البته مولفه هایی مانند پرونده یمن و همچنین دخالت های آمریکا و رژیم صهیونیستی می تواند بر این روابط تأثیر بگذارد و حتی بر آن سایه افکند.

حسین آجرلو در گفت وگو با ایسنا، در خصوص انتخاب «محمد بن زاید» به عنوان رئیس جمهور جدید امارات پس از درگذشت «شیخ خلیفه» و سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به این کشور عربی، اظهار کرد: به نظر نمی رسد پس از تحولات اخیر در امارات، شاهد تحول بزرگی در روابط ایران و امارات باشیم، زیرا شیخ خلیفه، حاکم سابق امارات متحده عربی سال هاست که بیمار بوده است. در سیاست کشور چندان فعال نبود و برادرش محمد بن زاید مسئولیت آن را برعهده داشت، بنابراین به نظر نمی رسد تغییری در روابط خارجی امارات متحده عربی در دوره جدید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته با توجه به تحولات رخ داده از جمله تحولات منطقه ای و همچنین دستیابی دولت بایدن به قدرت در آمریکا، امارات سعی کرده سیاست متفاوتی را در آمریکا دنبال کند. حوزه سیاست خارجی نسبت به سال های گذشته.

آجرلو با بیان اینکه امارات پیش از این با کشورهای مختلف منطقه درگیری داشته و به نوعی به سمت سیاست تهاجمی روی آورده است، افزود: اما اخیراً سیاست امارات تنوع بخشی به سیاست خارجی و برقراری ارتباط با کشورهای مختلف بوده است. اماراتی ها سعی کرده اند روابط خود را با کشورهایی مانند ایران، سوریه، قطر و حتی ترکیه آرام کنند و همه اینها نشان می دهد که حاکم ابوظبی در تلاش است سیاست متعادل تری در سطح منطقه داشته باشد.

این کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه امارات برای برقراری ارتباط با سوریه و همچنین اسرائیل تلاش کرد، گفت: علاوه بر سیاست امارات در ایجاد توازن و تنوع بخشیدن به سیاست خارجی خود، سفر اخیر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به امارات و … پیام تسلیت به مقامات ارشد ایرانی درگذشت رئیس جمهور سابق امارات، همگی حاکی از آن است که ایران نیز علاقه مند به گسترش روابط خود با کشور عربی در قالب سیاست همسایگی است.

آجرلو گفت: به نظر می رسد با ادامه این روند شاهد افزایش تعاملات دو کشور باشیم. البته مواردی نیز می تواند بر این روابط سایه افکند و می توان به مواردی منطقه ای از جمله یمن، مداخله آمریکا و رابطه امارات با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید