آیا شربت سرفه در بارداری مفید است یا مضر؟


همه ما با احساس غلغلک آشنا در پشت گلو و در نهایت سرفه آشنا هستیم. چه علت آن سرماخوردگی یا آلرژی باشد، سرفه به هر حال آزاردهنده است. زمانی که باردار هستید و احتمال ابتلا به بیماری های دیگر مانند حالت تهوع صبحگاهی یا حالت تهوع بیشتر است، ممکن است ناراحتی ناشی از سرفه بدتر شود. آیا شربت سرفه راه حل خوبی در دوران بارداری است؟ برای دریافت پاسخ این سوال تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شربت ضد سرفه چیست؟

شربت های ضد سرفه داروهای خوراکی هستند که برای تسکین گلودرد ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد در کوتاه مدت استفاده می شوند. این دارو عمدتاً از منتول ساخته شده است. منتول یک ترکیب طبیعی است که از نعناع و گیاهان اکالیپتوس به دست می آید. ممکن است با این ماده در قرص‌های تبخال یا قرص‌های سرماخوردگی آشنا باشید که برای کاهش التهاب پشت گلو در هنگام سرماخوردگی یا گلودرد استفاده می‌شود و بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است.

آویشن و زوفا از مواد افزودنی در شربت های سرفه هستند. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت بارداری و دیابت بارداری باید توجه داشته باشند که بسیاری از شربت های سرفه حاوی مواد شیرین کننده و شربت ذرت هستند و ممکن است بر قند خون زنان مبتلا به این بیماری تاثیر بگذارند. بنابراین در این موارد باید از شربت سرفه بدون قند استفاده کرد و با پزشک مشورت کرد.

مصرف شربت سرفه در دوران بارداری

سرفه گاهی طبیعی است، اما در صورت داشتن سرفه های مداوم حتما با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از شربت سرفه در دوران بارداری بی‌خطر به نظر می‌رسد، اما مانند اکثر داروها و مکمل‌ها، شربت سرماخوردگی در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است.

مصرف شربت سرفه بدون اطلاع از بارداری

مصرف شربت سرفه در هیچ دوره ای از بارداری خطرناک به نظر نمی رسد. به همین دلیل جای نگرانی نیست.

فواید استفاده از شربت سرفه در دوران بارداری

فواید مصرف شربت سرفه در دوران بارداری

استفاده از شربت سرفه در دوران بارداری دو فایده اصلی دارد:

  • تسکین درد سرفه.
  • اطمینان حاصل کنید که آب را حفظ کنید.

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن شما در معرض خطر است و احتمال اینکه بیمار شوید بیشتر است. این نه تنها ناخوشایند است، بلکه می تواند دردناک نیز باشد، به خصوص زمانی که از بیماری های مرتبط با بارداری مانند درد رباط (ناراحتی مرتبط با گسترش رحم به کشاله ران) رنج می برید. هر حرکتی مانند خنده یا سرفه در این افراد می تواند باعث انقباض سریع رباط ها و تشدید درد شود. استفاده از شربت سرفه در این زمان احتمالاً سرفه را کاهش داده و از ناراحتی بیشتر جلوگیری می کند.

سرفه و گلودرد مداوم نیز می تواند مانع از نوشیدن آب کافی شود. حفظ مقدار کافی آب در بدن در دوران بارداری بسیار مهم است و طبق برخی مطالعات، کم آبی بدن می تواند بر وزن هنگام تولد نوزاد نیز تأثیر بگذارد.

مصرف شربت ضد سرفه با کاهش علائم به شما کمک می کند تا مایعات زیادی بنوشید. نوشیدن آب کافی نه تنها به رشد کودک کمک می کند، بلکه به رفع سرماخوردگی نیز کمک می کند. هیدراته نگه داشتن بدن به تقویت و پاکسازی سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

نکات ایمنی برای استفاده از شربت سرفه در دوران بارداری

استفاده از شربت سرفه بی خطر است، اما موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

  • اگر دیابت دارید، از شربت بدون قند برای جلوگیری از افزایش قند خون استفاده کنید.
  • شربت سرفه معمولاً حاوی 10-5 میلی گرم منتول است که مقدار زیادی از آن می تواند به بدن آسیب برساند. بنابراین از مصرف مقادیر زیاد منتول خودداری کنید.

شربت جایگزین سرفه در بارداری

اگرچه استفاده از شربت سرفه در دوران بارداری بی خطر است، اما می توانید از جایگزین های طبیعی استفاده کنید، از جمله:

  • استراحت کافی؛
  • مایعات فراوان از جمله آب داغ حاوی لیمو و عسل بنوشید.
  • با آب گرم و نمک غرغره کنید.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف عسل بیشتر از دارو می تواند علائم سرفه را کاهش دهد. مطالعه دیگری نشان داد که غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند علائم سرماخوردگی را تا دو روز کاهش دهد. با این حال، اگر علائم شما بدتر شد یا علائم یا علائم جدیدی مانند گلودرد، تب و تنگی نفس در شما ظاهر شد، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. اینها ممکن است نشان دهنده بیماری هایی باشد که جدی تر از عفونت های ویروسی ساده هستند.

دکسترومتورفان در بارداری

شربت ضد سرفه در دوران بارداری - دکسترومتورفان در دوران بارداری

دکسترومتورفان یک داروی سرفه بدون نسخه است که به صورت قرص و شربت سرد موجود است. برخی از انواع آن حاوی الکل هستند. اگر این دارو را در دوران بارداری مصرف می کنید، نسخه غیر الکلی آن را تهیه کنید. طبق تحقیقات، دکسترومتورفان بر توانایی فرد برای باردار شدن، سقط جنین یا بچه دار شدن در سال های آینده تأثیری ندارد.

دکسترومتورفان به تنهایی درمانی برای بسیاری از علائم سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا است. در صورت امکان از داروهای ترکیبی حاوی چندین ماده در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید و در عوض از داروهای منفرد مانند دکسترومتورفان برای تسکین علائم موجود استفاده کنید.

برخی از افراد گاهی اوقات پس از اطلاع از بارداری به تغییر یا قطع دارو فکر می کنند، اما بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنند. پزشک در مورد فواید درمان و خطرات عدم درمان بیماری در این مدت با شما صحبت خواهد کرد.

دکسترومتورفان و شیردهی

بر اساس مطالعه روی 20 نفر که از دکسترومتورفان در دوران شیردهی استفاده می کردند، مقداری از این دارو وارد شیر مادر می شود، اما هیچ عارضه جانبی در نوزادان گزارش نشده است. تنها یک کودک دارای راش بود که بدون درمان ناپدید شد. از سوی دیگر، مشخص نیست که آیا آکنه مربوط به دارو است یا خیر.

اکثر شربت های سرفه دکسترومتورفان حاوی الکل هستند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف این دارو بروشور بسته را مطالعه کنید. همچنین بهتر است از انواع غیر الکلی استفاده شود. از سوی دیگر، نوزادان نارس کمتر از یک ماهگی معده و روده نارس بیشتری نسبت به سایر نوزادان دارند. در نتیجه، بسیاری از داروها ممکن است وارد جریان خون شوند. در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شربت گینافنزین در دوران بارداری

بر اساس تحقیقات انجام شده، ارتباط معنی داری بین مصرف کانافنزین و نقایص مادرزادی وجود ندارد. البته شربت گااینافنزین در دسته داروهای حاملگی C قرار می گیرد و اطلاعات کنترل شده ای در مورد آن در دوران بارداری انسان وجود ندارد. به همین دلیل، تنها زمانی باید از آن استفاده کرد که فواید آن بیشتر از مضرات آن باشد.

شربت گاینافنزین و شیردهی

اطلاعاتی در مورد ورود گایفنسین به شیر مادر وجود ندارد. با این حال، به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزادان و اهمیت دارو برای مادر، توصیه می شود تصمیم به قطع شیردهی یا قطع دارو بگیرید.

تو بگو

با توجه به نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، استفاده از شربت سرفه در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک ترجیح داده می شود. تجربه شما از مصرف داروهای ضد سرفه در این دوران چیست؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


پیوست کتاب الکترونیکی

اگر می خواهید علت بسیاری از رفتارهای عاطفی شریک یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید