تحریم ها چه تاثیری بر کرونا داشته است؟



محققان در زمینه حقوق بین الملل به بررسی تاثیر تحریم ها بر کرونا پرداخته اند. آنها در این تحقیق به سه سوال اساسی در این زمینه پاسخ دادند.

با توجه به دندان های ماحق بر سلامت به عنوان یک حقوق اساسی بشر به معنای برخورداری از بالاترین استانداردهای سلامت جسمی و روانی است که شامل مواردی مانند حق برخورداری از آب آشامیدنی سالم و غذای کافی، حق برخورداری از سلامت عمومی و مراقبت های اولیه بهداشتی می باشد. حق دارو و تجهیزات پزشکی نقش مهمی در درمان و کنترل بیماری های شایع مانند بیماری های عروق کرونر قلب دارد و از این نظر عامل مهمی در احقاق حق سلامت است. لعیا جوندی، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و سپیده رازی، دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه، پژوهشی را با عنوان «تأثیر تحریم ها بر تاج گذاری مؤثر و مسئولیت پذیری» انجام دادند. “

در این تحقیق به سوالات زیر پاسخ داده شد:

ارکان تحمیل مسئولیت دولت تحریم کننده چیست و چگونه محقق می شود؟

کدام یک از اصول و تعهدات حقوق بشر زیر توسط تحریم ها نقض شده است؟

مراجع ذیصلاح در سطح ملی و بین المللی برای احراز مشروعیت قربانی و پرونده چیست؟

در این تحقیق آمده است: تحریم‌ها اثرات منفی بسیاری بر واکنش سریع و موثر به ویروس کرونا و با ایجاد محدودیت‌های مالی و اخلال در تامین و واردات مواد اولیه دارویی، لوازم استاندارد تشخیصی و تجهیزات پزشکی به‌ویژه موانع دارد. واردات واکسن مشکلات را برای واکنش موثرتر به ویروس تشدید کرد که مسئولیت آن بر عهده دولت است که تحریم‌ها را اعمال می‌کند.

محققین می گویند برای اینکه در قبال تحریم ها پاسخگو باشند، ماده 2 طرح مسئولیت دولت دو رکن نقض یک تعهد بین المللی و سپس انتساب آن به دولت تحریم کننده را الزامی می کند. رکن اول، نقض تعهد بین المللی یک دولت، زمانی تحقق می یابد که عمل دولت، صرف نظر از منشأ یا ماهیت تعهد، با آنچه تعهد بیان می کند، سازگار نباشد. به دلیل تحریم‌های آمریکا، به‌ویژه تحریم‌های فراسرزمینی، اسناد بین‌المللی زیادی وجود دارد، از جمله بند ب ماده ۱۳ منشور ملل متحد، ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۱۲ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. و ماده 6 7، 21، 22، 37، 63 و 64 اساسنامه WHO، دستور موقت 3 اکتبر 2018 و همچنین اصول کلی حقوقی مانند اصل عدم مداخله در امور داخلی و آزادی یکدیگر. تجارت که اولین رکن مسئولیت بین المللی است نقض شد.

در این ماده آمده است: برای ایفای رکن دوم مسئولیت بین المللی، اعمال تحریم ها باید به عنوان یکی از موضوعات حقوق بین الملل به دولت نسبت داده شود. ایالات متحده به عنوان کشوری که کنترل و درمان سلامت کشور در پی شیوع ویروس کرونا به طور فزاینده ای دشوار شده است، همچنان به اعمال تحریم ها از طریق فرمان اجرایی رئیس جمهور ادامه می دهد، قانون کنگره که باید توسط رئیس جمهور تصویب شود. و توسط OFAC، که طبق بخش 4 طرح ارتباطی دولت به دولت ایالات متحده منصوب شده است، اجرا می شود.

دولت جنیدی و رازی: بنابراین ارکان ایفای مسئولیت ایجاد شده است و دولت تعیین کننده مجازات موظف است خسارات مادی و معنوی را مطابق ماده 31 قانون مسئولیت دولت جبران کند. اخلال در نظام بانکی و انتقال ارز به خارج از کشور و عدم امکان خرید دارو، واردات تجهیزات پزشکی لازم از شرکت ها داروهای خارجی منجر به عدم تهیه مواد اولیه و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران و در نتیجه صدمات بدنی و فوت بیماران شده است. .

در این مطالعه موارد زیر بیان شده است: – در نهایت – تعیین مراجع ذیصلاح در سطح بین المللی و ملی برای پیگیری مسئولیت متخلفین از حق بهداشت و درمان و تایید اجرای دستور موقت صادره از دادگاه بین المللی. عدالت برای رفع هرگونه مانع از داروها و مواد دارویی. قربانیان می توانند شکایت کنند.

این مقاله در شماره 65 International Legal Review منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید