شرایط ازدواج با افراد دارای سابقه خانوادگی چیست؟


نقش خانواده در ازدواج بسیار مهم است و هرگز نمی توان آن را حذف کرد. بسیاری از دختران و پسران داشتن خانواده اصیل را ملاک مهم ازدواج می دانند. حقیقت این است که در جامعه امروزی معنای مشخصی از اصالت وجود ندارد و هرکس بنا به شرایط خود تعریفی از اصالت دارد. برخی اصالت را در تربیت خانوادگی، برخی ثروتمند و برخی دیگر دینی و اعتقادی تفسیر می کنند.

اصیل در لغت به معنای ریشه و آداب خانواده است و اصیل در اصطلاح به داشتن پدر و مادر و البته گذشته خوب خانوادگی اطلاق می شود.

به عقیده اکثر کارشناسان و مشاوران، در ازدواج علاوه بر تناسب و شایستگی خانواده در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی، باید به اصل خانواده نیز توجه شود، اما گاهی تنها برخی از دختران و پسران اگرچه ویژگی های خوبی دارند، اما باید مورد توجه قرار گیرند. به دلیل داشتن سابقه بد، یکی از اعضای خانواده به عنوان نامحرم طبقه بندی می شود و برای همیشه خود را از ازدواج محروم می کند. برای بررسی این موضوع با دکتر مجید محمودی مظفر، روانشناس، هیات علمی دانشگاه و رئیس انجمن هماهنگی مراکز تخصصی ازدواج و خانواده کشور گفت وگو کرده ایم.

آیا انکار ازدواج به دلیل سابقه بد یکی از اعضای خانواده تصمیم درستی است؟

سوابق خانوادگی علاوه بر تناسب فرهنگی و اقتصادی در موفقیت ازدواج تأثیر بسزایی دارد. بنابراین، اگرچه سابقه خانوادگی یکی از اعضای خانواده تحت تأثیر ازدواج فرد قرار نمی گیرد، اما این یک اشتباه جدی است که فرد از ازدواج خود به این دلیل خودداری کند. فرد باید بپذیرد که مسئولیت عیوب یکی از عزیزانش را ندارد یا در آن تقصیر یا جرم نقشی ندارد. پس نباید به خاطر تقصیر دیگران خود را از ازدواج محروم کند.

انکار ازدواج به دلیل سابقه ضعیف یکی از اعضای خانواده نشان دهنده عزت نفس پایین است. این گونه افراد اغلب با محرومیت از ازدواج در خشم عجیبی نسبت به خانواده به ویژه فرد متخلف می بینند که این امر باعث تشدید شرایط و تأثیر منفی بر روابط خانوادگی می شود. توصیه می کنم روی مهارت ها و ویژگی های اخلاقی خود کار کنید تا به طرف مقابل اطمینان دهید که شخصیت شما از فضای خانوادگی شما جدا است و برای داشتن تصویر اجتماعی مثبت از خود در جامعه تلاش کنید.

چنین فردی چگونه می تواند با وجود پیشینه منفی یکی از اعضای خانواده ازدواج موفقی داشته باشد تا بعداً مورد تحقیر یا سرزنش طرف مقابل قرار نگیرد؟

نداشتن سابقه خانوادگی لزوماً به معنای داشتن یک ازدواج موفق نیست. خیلی از خانواده ها سابقه بدی ندارند اما آیا همه آنها ازدواج موفقی دارند؟! نه رازهای یک ازدواج موفق اغلب در مهارت های زندگی نهفته است. اگر فردی مهارت های همزیستی را بداند، حتی با پیشینه منفی یکی از اعضای خانواده، می تواند ازدواج موفقی را کشف کند. یکی از نکات مهم برای موفقیت ازدواج در این شرایط خاص صداقت و شفافیت در گفتن حقیقت است. اگر فرد در مراحل خواستگاری همه چیز را به طور واضح برای طرف مقابل توضیح دهد مشکلی نخواهد داشت. بعد از ملاقات و آشنایی اولیه و قبل از ایجاد رابطه بین دو طرف می توانید موضوع بد سابقه بودن یکی از اعضای خانواده خود را مطرح کنید. اگر فردی در مراحل بعدی خواستگاری و پس از ایجاد وابستگی این مشکل را بیان کند، احتمالاً طرف مقابل به دلیل علاقه و وابستگی این فرد را انتخاب می کند، اما بعداً فرد مورد سرزنش و تحقیر قرار می گیرد.

آیا ازدواج با فردی که سابقه خانوادگی خوبی ندارد عاقلانه است؟

سابقه یکی از اعضای خانواده دلیل بر از بین نرفتن اصل خانواده نیست، بلکه باید علت پیشینه را بررسی کرد و در مورد خانواده تحقیقات لازم را انجام داد. ممکن است پدر خانواده به دلیل جرایم مالی در زندان باشد، اما جرایم مالی می تواند اختلاس یا بدهی و ورشکستگی باشد. بنابراین با تحقیق به راحتی می توان به دلیل پیشینه بد یکی از اعضای خانواده طرف مقابل پی برد. همچنین باید مشخص شود که سابقه خانوادگی چقدر بد است و چه تعداد از اعضای خانواده در این جنایت و تخلف دخیل هستند. اگر جرمی در خانواده مصداق آن باشد، باید به این موضوع توجه کرد که آیا این جرم خانواده را نیز تحت تأثیر قرار داده است؟ گاهی اوقات خانواده خیلی خوبی می سازند، اما یکی از بچه ها به دلیل عدم اعتماد به نفس به مصرف مواد مخدر تمایل پیدا می کند که این به معنای سابقه بد خانوادگی نیست. در این صورت عاقلانه است که این ازدواج را با وقت و دقت بیشتری مطالعه و تحقیق کنید.

در این نوع ازدواج باید مراودات خانوادگی بیشتر باشد و در رفت و آمدها به نکات ریز در روابط خانوادگی مانند احترام به بزرگترها، ادب خانوادگی و … توجه شود.

آیا روش تحقیق و مدت زمان آشنایی در این ازدواج با ازدواج عادی متفاوت است؟

زمان تحقیق و آشنایی در این ازدواج مستلزم زمان بیشتری است و باید از همسایه ها، والدین در محل کار و دیگران پرس و جو کنید تا مشکل بزرگتری پیش نیاید. همچنین در مورد سوابق بد یکی از اعضای خانواده باید اطلاعات کافی به دست آید، مثلاً طرف مقابل علت ورشکستگی، علت فوت و … را جویا شود. گاهی یکی می گوید پدرم مرده است اما بعداً معلوم می شود که او را اعدام کرده اند یا ممکن است علت ورشکستگی اعتیاد، قمار، اخلال در نظام بانکی و … باشد.

در این ازدواج به شما توصیه می کنم به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید. ممکن است برخی از سوالات اصلاً به ذهن شما خطور نکند، اما یک مشاور می تواند اطلاعات خوبی به دست آورد و با پرسیدن سوالات ساده به شما در تصمیم گیری کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید