ضرورت آشنایی فرزندانمان با حاج قاسم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «چگونه در مورد حاج قاسم با بچه ها صحبت کنیم؟ سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور مریم جلالی و سیدعلی کشفی خوانساری در خانه کودک و نوجوان اهل غلام برگزار شد.

مریم جلالی در ابتدای این نشست درباره خاستگاه اسطوره ها گفت: میراث فرهنگی یک قوم یا یک قوم منحصر به مسائل مادی نیست، بلکه فراتر از آن است. هر رویداد فرهنگی که باعث رشد آن شود یک میراث است. اسطوره ها میراثی از گذشته تا امروز هستند. اما به تدریج با رشد فرهنگی و سیاسی مردم این اسطوره ها به روز شد. مردم بر اساس نیازهای خود و جامعه، داستان‌ها را به داستان‌های تاریخی اضافه و تغییر دادند. افسانه ها در جامعه ظاهر می شوند و در همان جامعه پرورش می یابند. اسطوره فرهنگی به عنوان میراث هر کشوری مورد نیاز است.

صحبت از اسطوره های معاصر: بسیاری از مردم در هشت سال دفاع مقدس جان خود را برای حفظ ناموس، دین و امنیت خود از دست دادند. هرکدام از آنها روایتی از چگونگی و نحوه شهادتشان دارند. هیچکدام برای گرفتن حقوق به جنگ نرفتند. حالا آنها تبدیل به یک افسانه شده اند. هر کدام از این شهدای جنگ افسانه ای هستند. حال اگر این افسانه ها را با اسطوره های قبلی مقایسه کنیم، تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد; افسانه هایی که امروز در ذهن ما زنده است کسانی هستند که از همه چیز چشم پوشی کردند و اخلاق معنوی پاکی داشتند.

بگذارید بچه ها خودشان فکر کنند و بلوک ها را بازنویسی کنند

جلالی درباره الزامات ادبیات کودک و نوجوان گفت: چرا به شخصیت حاج قاسم سلیمانی توجه می کنیم؟ ما باید به دنبال جنبه های برتر شخصیت باشیم. جنبه ای از شخصیت که مخاطب را مجذوب خود می کند. تاریخ ادبیات کودک از غرب، همین رفتار را داشتند و از افسانه های خود می گفتند. در گذشته، در کشورهای غربی، بزرگسالان تصمیم می گرفتند که کودکان چه کتاب هایی را بخوانند. ایران اکنون به دنبال بزرگسالان است تا تصمیم بگیرند کدام کتاب را برای کودکان بخوانند. یک مجموعه طعم تولید را در ذائقه کودک قرار می دهد. عاقلانه است که هر دو نظر به یک نسبت داشته باشیم.

جلالی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، خالق اثر می خواهد بنویسد، به مخاطب نگاه می کند و باید نیازسنجی کند. به نویسنده کودک به تماشاگر توجه کنید. یک فرد باهوش نیز به اثربخشی نگاه می کند و میراث فرهنگی را ترویج می کند. تولید یک اثر در ادبیات کودک می تواند هر موضوعی را پوشش دهد، اما نحوه و زمان ارائه آن مهم است. هنر این است که کتاب را به گونه ای ارائه کنیم که خانواده هایی که آن را نمی شناسند آشنا و جذب آن شوند. تا زمانی که کار را طوری بنویسیم که بچه ها فکر نکنند، بچه اصلا بزرگ نمی شود. بگذارید بچه ها خودشان فکر کنند و الگوها را بازنویسی کنند.

ضرورت آشنایی فرزندان با حاج قاسم سلیمانی

سیدعلی کشفی خوانساری در این نشست درباره نیاز کودکان و نوجوانان به آشنایی با حاج قاسم سلیمانی گفت: نگاه علمی ایجاب می کند که پرسش و پاسخ علمی را در یک پدیده علمی جستجو کنیم. چرا باید شخصیت معاصر را به کودکان معرفی کنیم؟ چرا بچه ها باید حاج قاسم سلیمانی را بشناسند؟ شخصیت معاصر پوشیده در رمز و راز. او تا چند سال قبل از شهادت در میان مردم شناخته شده نبود. فردی که توسط رسانه ها تبلیغ شد و فعالیت هایش حمایت از مظلومان و شیعیان است و در عملیات تروریستی به شهادت رسید.

وی ادامه داد: بحث های سیاسی بین بچه ها جایی ندارد حتی بزرگترها هم علاقه ای به این بحث ها ندارند. چرا باید چنین شخصیتی را به کودکان معرفی کرد؟ هر چقدر هم که یک شخصیت محبوب باشد، بعد از مرگ هیچ فایده ای ندارد. اگر قرار است در مورد یک شخص صحبت کنیم، باید بدانیم که معرفی این شخصیت به کودکان چه می کند. در ادبیات کودک و نوجوان فقط به سلیقه مخاطب پرداخته می شود. چنین شخصیتی چه درسی به کودکان می دهد؟ مهمترین بخش شخصیت او انصاف و صداقت است. اگر حقیقت جویی و راستگویی را یکی از این آموزه ها بدانیم، اینجاست که می توانیم با کودکان صحبت کنیم. اگر قرار است در مورد فردی صحبت کنیم به دلیل پاسخ به نیازی است که در کودکان و نوجوانان وجود دارد; گفتن حقیقت فقط نیاز بچه های امروزی نیست، برای آنها یک ضرورت است.

کشفی خوانساری درباره نحوه صحبت با بچه ها گفت: مسائل سیاسی، اخبار، وضعیت شغلی و … دلیلی برای صحبت با بچه ها نیست. چه جنبه هایی از برتری را می توان برای مخاطبان کودکان و نوجوانانی که به آنها علاقه مند هستند یافت؟ چگونه صحبت می کنید؟ مهم ترین موشکافی که شناسایی می کند، مخاطب است. امروزه دیدگاه سوسیالیستی دیگر پذیرفته نیست. توده ها همگن نیستند. شاید در خانواده های بزرگ مخاطبی بود که از شهادت حاج قاسم سلیمانی ناراحت بودند. این شخصیت برای حاج قاسم سلیمانی آشناست. از سوی دیگر با کودکی روبه‌رو هستیم که خانواده‌اش نسبت به این حادثه واکنشی نشان ندادند. با این دو دست حضار نمی شد حتی یک نفر هم مودبانه صحبت کرد.

وی افزود: ما باید از چند رویکرد استفاده کنیم. اینجاست که ترفندهای ادبیات کودک و نوجوان مطرح می شود. ما باید در مورد زمینه ها و جنبه هایی صحبت کنیم که زیاد در مورد آنها صحبت نمی شود، باید از تازگی، علامت سوال و دانش صحبت کنیم. در فضای کودکان و نوجوانان این کلمه به معنای مرگ است! فجیع ترین خیانت و جنایت در حق کودکان استفاده از تصاویر، صفات، شعارها و متن های مکرر است. این کتاب ها قطعاً تأثیر معکوس دارند. افراد زیادی از این فضا و محبوبیت آن در بین مخاطبان استفاده کردند و درآمد زیادی به دست آوردند. به طور کلی محتوا باید برای مخاطب طراحی شود و اصول حرفه ادبیات کودک را رعایت کند. علاوه بر متن و ادبیات کتاب، تصویرسازی، جلد، صحافی و … نیز برای کودکان مهم است. جزئیات کتاب کودکان قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید