خبرگزاری مهر: حزب الله و متحدانش در تشکیل اکثریت پارلمان دست بالا را دارند | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: با وجود فشارهای غربی، عربی و صهیونیستی از داخل و خارج لبنان و با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی تحمیل شده به لبنانی ها، نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور نشان می دهد که لبنانی ها همچنان به مقاومت پایبند هستند. این در حالی بود که او داخل بود ماه ها اخیراً برخی از جریان های سیاسی به طور جدی به دنبال خلع سلاح مقاومت بوده اند و امیدوارند در انتخابات مجلس به هدف خود در برابر مقاومت دست یابند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که مقاومت با استراتژی دفاعی مناسب توانست موجودیت خود را حفظ کند. برخی دیگر از تحلیلگران دلیل پیروزی مقاومت در این انتخابات را افزایش آرای حزب الله نسبت به انتخابات 2018 می دانند که نشان از افزایش محبوبیت مقاومت در بین لبنانی ها دارد.

در مقابل، علیرغم هزینه های هنگفت رسانه ای، سیاسی و اقتصادی از طریق کانال السفیر در بیروت و شکست پروژه اساسی آنها برای سرنگونی مقاومت، آمریکایی ها بازنده اصلی انتخابات بودند.

در همین راستا خبرگزاری مهر به نقل از د.رزمناو هامادایک تحلیلگر سیاسی برجسته لبنانی مصاحبه ای انجام داد که به شرح زیر است:

* انتخابات برای ساختار سیاسی لبنان تکان دادن به نظر می رسد داده ها تفاوت ایجاد می کنند. این انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید و آیا برای مردم لبنان رضایت بخش بود؟ بزرگترین بازنده این انتخابات کیست؟

انتخابات پارلمانی لبنان پس از کشکم ها سلام در جریان تبلیغات انتخاباتی بحث های فشرده و رقابت شدیدی در رسانه ها و فضای اجتماعی و مجازی صورت گرفت. لبنان در ماه ها دومی درگیر یک بحران شدید اقتصادی و همچنین شرایط سخت سیاسی و مداخلات خارجی بود.

با این حال، دولت توانست انتخابات را در فضایی دموکراتیک برگزار کند و هیچ مشکلی در روند انتخابات در تمامی مناطق لبنان که تحت نظارت کمیته های لبنانی و بین المللی بود، وجود نداشت.

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان منجر به کسب اکثریت مطلق کرسی های پارلمان توسط هیچ یک از احزاب و نیروهای سیاسی این کشور نشد، بلکه کرسی ها به گونه ای بین این نیروها توزیع شد که تلاش برای بازسازی ائتلاف ها را ضروری کرد. این موضوع در انتخاب رئیس مجلس پس از انتخاب نخست وزیر و اعضای شورای وزیران در لبنان نمود پیدا خواهد کرد.

من فکر می کنم که حزب الله و متحدانش شانس بیشتری برای تشکیل ائتلاف اکثریت در پارلمان دارند، به خصوص از آن زمان، برخلاف ادعای حزب. نیروها لبنان (به ریاست سمیر ژیج) و نیروهایی که با آن می خواهند اکثریت پارلمانی تشکیل دهند، فکر می کنم تعداد کرسی های لازم برای تشکیل اکثریت مطلق را ندارند.

البته فکر می کنم تمرکز اصلی جریان های سیاسی در لبنان باید بر لزوم تفاهم برای دستیابی به وضعیت مشارکت ملی از طریق توافق بین احزاب پارلمانی قدیم و جدید باشد.

* پراکندگی نیروهای سیاسی در مجلس جدید چگونه است؟

توزیع کرسی ها در پارلمان جدید لبنان بر این اساس است که حزب الله و متحدانش 60 کرسی دارند. نیروها لبنان متحدان آن 40 کرسی و جریان های مستقل و نمایندگان جامعه مدنی دارای 28 کرسی هستند. این بدان معناست که تشکیل اکثریت مطلق در پارلمان (65 کرسی یا بیشتر) مستلزم انتظار برای آغاز گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی برنده است. البته من بر این اساس اشاره کردم که حزب الله یک جنبش و جنبش آزاد ملی است امیدوار آنها به تشکیل اکثریت مطلق نزدیکتر شده اند.

چگونه پروژه سرنگونی مقاومت و متحدانش با شکست مواجه شد؟

هم آمریکا و هم عربستان سعودی به دنبال تبدیل انتخابات به نبرد علیه مقاومت بودند، اما نتایج انتخابات حقانیت و قدرت مقاومت را نشان داد. مقاومت در این انتخابات 100 درصد موفق شد و 27 نفر از نمایندگان آنها به طور کامل وارد مجلس نمایندگان شدند.

و مشارکت شیعیان در این انتخابات بیشتر از انتخابات 2018 بود، یعنی شیعیان ثابت کرده اند که کاملاً بدون هیچ نقصی به «مقاومت» پایبند هستند.

یعنی مقاومت در حفظ مردم، بازدارندگی دشمن و دفاع از لبنان و ثروت آن موفق شد. علیرغم نهایت تلاش همه دشمنان در این انتخابات، نتوانستند مقاومت اسلامی را خدشه دار کنند و مقاومت به تمام معنا پیروز شد.

* شکست دخالت های سیاسی و مالی خارجی در انتخابات پارلمانی لبنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مداخلات سیاسی و دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی در مدیریت و هدایت تحرکات سفرای خود و مداخله در مبارزات انتخاباتی در لبنان با شکست سختی روبرو شد. آنها مداخلات گسترده و علنی در زمینه های مختلف مالی، لجستیکی و رسانه ای در روند انتخابات داشتند، اما فایده ای نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید