مکانیسمی که باعث از دست دادن حافظه در سالمندان می شود را کشف کنید



در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه جانز هاپکینز مکانیسمی را شناسایی کردند که در کاهش حافظه در افراد مسن نقش دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه جان هاپکینز (JHU) در آزمایشی روی موش مکانیسمی را در مغز کشف کردند که مسئول از دست دادن حافظه به دلیل افزایش سن است. این مطالعه عملکرد مغزهای پیر را نشان می دهد و ممکن است درک عمیق تری از بروز بیماری آلزایمر و اختلالات مرتبط با آن در انسان ارائه دهد.

ما در حال تلاش برای درک حافظه طبیعی هستیم و اینکه چرا بخشی از مغز به نام هیپوکامپ برای حافظه طبیعی بسیار حیاتی است. بسیاری از اختلالات حافظه با مشکلاتی در این ناحیه مرتبط هستند.

دانشمندان علوم اعصاب می دانند که نورون های هیپوکامپ مسئول دو عملکرد مکمل در حافظه به نام های جداسازی الگو و تکمیل الگو هستند. این اعمال در شیب ناحیه کوچکی از هیپوکامپ به نام CA3 انجام می شود.

هنگامی که این عملکردها از تعادل خارج می شوند، حافظه مختل می شود و علائمی مانند فراموشی یا تکرار ایجاد می کند. محققان دانشگاه جان هاپکینز کشف کرده اند که با افزایش سن مغز، این عدم تعادل ممکن است به دلیل ناپدید شدن گرادیان CA3 باشد.

هیکیونگ لی، محقق ارشد این پروژه گفت: «معمولاً نورون‌هایی که مسئول جداسازی الگو هستند، بیشتر در ناحیه نزدیک به CA3 حضور دارند. در حالی که نورون های مسئول تکمیل الگو در ناحیه دیستال رایج هستند. فعالیت عصبی در ناحیه پروگزیمال بیش فعال می شود و تعامل بین دو ناحیه غیر طبیعی می شود.

در مغزهای عادی، جداسازی الگو و تکمیل الگو دست به دست هم می دهند تا ادراکات و معانی ادراکات و تجربیات را از ساده ترین تا پیچیده ترین آنها را سازماندهی کنند.

اگر با خانواده خود به رستورانی می روید و بعد از یک ماه با دوستان خود به همان رستوران می روید، باید بتوانید تشخیص دهید که آیا همان رستوران است یا خیر. حتی اگر برخی جزئیات تغییر کرده باشد. این قالب را کامل می کند. همچنین باید به یاد داشته باشید که در هر زمان چه تماسی برقرار شده است. این دو تجربه را با هم اشتباه نگیرید. زیرا مورد دوم جداسازی الگو است.

هنگامی که جداسازی الگو از بین می رود، تکمیل الگو بر این فرآیند غلبه می کند. با تمرکز بر تجربه مشترک رستوران، به استثنای جزئیات بازدیدهای جداگانه، می توانید مکالمه ای در مورد سفر به ایتالیا در طول یک بازدید به یاد بیاورید. اما من در مورد اینکه او در مورد چه کسی صحبت می کند اشتباه می کنم. وی افزود: همه ما مرتکب این اشتباهات می شویم، اما با افزایش سن بدتر می شوند.

محققان در آزمایش‌های خود، موش‌های جوان با حافظه ضعیف را با موش‌های مسن‌تر با حافظه ضعیف و موش‌های مسن‌تر با حافظه ضعیف مقایسه کردند.

در حالی که موش‌های مسن‌تر با اختلال حافظه و همچنین موش‌های جوان‌تر وظایف خود را انجام می‌دادند، نورون‌ها در مناطق CA3 هیپوکامپ از قبل به دنبال تکمیل الگو در غیاب جداسازی الگو بودند.

از آنجایی که این یافته فیزیولوژیکی در رفتار آنها دیده نمی شد، محققان به این نتیجه رسیدند که عاملی وجود دارد که به موش ها اجازه می دهد این کمبود را جبران کنند.

محققان می گویند این یافته در انسان هایی که در سنین بالا به طرز شگفت انگیزی تیزبین هستند، تکرار شده است. بنابراین، شناسایی مکانیسم فراموشی می‌تواند زمینه‌ای برای یادگیری مواردی که از اختلال حافظه در برخی افراد جلوگیری می‌کند و چگونه می‌توان از زوال شناختی در سالمندان جلوگیری یا به تأخیر انداخت، فراهم آورد.

کینرم گفت: «اگر بتوانیم این مکانیسم‌های جبرانی را بهتر درک کنیم، ممکن است بتوانیم به جلوگیری از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کنیم. حتی اگر نتوانیم جلوی آن را بگیریم، ممکن است بتوانیم سایر قسمت های مغز را برای جبران آسیب های وارده تقویت کنیم.

او گفت: «این به ما کنترل بهتری می‌دهد که کجا می‌توانیم عیب‌هایی را که می‌بینیم هدف قرار دهیم.

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید