فروغ فرخزاد غروب زودهنگام با درخشش ابدی


فروغ فرخزاد ستاره درخشانی بود که خیلی زود از جا پرید، اما درخشش او تا امروز که بیش از 55 سال از مرگش می گذرد ادامه دارد. او در عمر کوتاه خود زندگی پرباری داشت. چاپ 5 دفتر شعر، یادگیری 3 زبان خارجی و کارگردانی 1 فیلم از جمله کارهای بزرگی است که فروغ در 32 سال زندگی خود انجام داد.

آمیزه ای از لطافت و شورش

فروغ فرخزاد، یکی از شاعران پرکار ایرانی، در 8 آذر 1342 در تهران به دنیا آمد. اگرچه بیشتر شهرت او مدیون شعرهایش است، اما او یک مستند نویس نیز بود. قورباغه از نوجوانی به سرودن شعر علاقه مند شد و تا پایان عمر او را همراهی کرد.

فروغ فرخزاد در سال های نوجوانی به پرویز شاپور نویسنده و یکی از بستگانش علاقه مند شد. فروز در دوران نامزدی و ازدواج پرویز برای او نامه می نوشت. او پس از جدایی به پرویز نامه می نوشت.

نامه های فروز به پرویز شاپور قدرت قلم او را به زیباترین شکل ممکن نشان می دهد. همچنین با خواندن این نامه ها می توان به بخشی از اتفاقاتی که برای فروغ در دوران نوجوانی در خانه پدری اش افتاد پی برد. روحیه حساس و سرکش فرو در این نامه ها نیز مشهود است. او همواره بخشی از جامعه سرکش و سرکش بوده و این نگاه در اشعار او نیز وجود دارد.

ازدواج، جدایی و آغاز یک راه جدید

فروغ پس از اختلافات فراوان با خانواده سرانجام در سال 1330 با پرویز شاپور ازدواج کرد و یک سال بعد فرزندی به نام بهنام کامیار به دنیا آورد. البته این ازدواج کوتاه مدت بود و خیلی زود به طلاق ختم شد. فروغ در تمام این دوران به سرودن اشعار نو و شگفت انگیز ادامه داد. فروغ غالباً احساسات شخصی خود و آنچه را که بر او اتفاق افتاده در اشعارش بیان می کرده است، از این رو تأثیر وقایع زندگی شخصی فروغ بر آثار او به وضوح قابل مشاهده است.

پس از رفتن شاپور، فروغ به اروپا رفت و در آنجا ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی را آموخت. سفر فروغ به کشورهای اروپایی و شناخت او از فرهنگ و هنر آن کشورها، نگرش فروغ را تغییر داد و با نگاهی نو به کشور بازگشت.

قله فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد در زمان ساخت فیلم خانه سیاهی است

فروغ با ابراهیم گلستان آشنا شد و رابطه اش با او یکی از برترین لحظات زندگی اش بود که تا به امروز فراموش نشدنی است و هر از چند گاهی درباره او حرف هایی زده می شود. با این حال، تأثیر زیادی که این دو بر زندگی و تفکر یکدیگر داشتند غیرقابل انکار است.

آشنایی با گلستان فروغ را به دنیای سینما باز کرد. او تدوین را در موسسه لوستان خواند و تدوین فیلم «آتش» را بر عهده داشت. در آن زمان فیلم کوتاهی به نام نامزدی به سفارش موسسه ملی فیلم کانادا به سفارش سازمان سینمایی گلستان ساخته شد که فروغ دستیار کارگردان و بازیگر بود. پس از مدتی با هزینه سازمان سینمایی گلستان به انگلستان رفت تا در آنجا دوره های فیلمسازی را بگذراند و سرانجام در سال 1341 مستند خانه سیاه خود را ساخت.

«خانه سیاه» درباره جذام بابا باغی در تبریز و زندگی جذامیان بود. فرو در حین فیلمبرداری این فیلم در بیمارستان جذامیان با خانواده ای آشنا شد. پسر کوچکشان بهنام حسین منصوری را به فرزندی پذیرفت و به تهران آورد.

کار فروغ فرخزاد در فیلمسازی به اندازه اشعارش موفق بود و در زمستان 1342 توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه اوبرهاوزن را از آن خود کند. فروغ به همکاری با ابراهیم گلستان در ساخت فیلم های دیگری ادامه داد و پس از کسب این موفقیت ها وارد عرصه تئاتر شد. او در نمایشنامه لوئیجی پیراندلو شش شخصیت در جستجوی نویسنده به کارگردانی پیر سابری بازی کرد و بازی کرد.

اوایل غروب

دوران اوج قورباغه با مرگ زودهنگام به پایان رسید. اگرچه به گفته ابراهیم گلستان دو بار اقدام به خودکشی ناموفق شده بود، اما مرگ او متفاوت بود. او در یک روز زمستانی در حال رانندگی بود که پس از تصادف با خودروی دیگری از جاده منحرف شد و سرانجام در سن 32 سالگی (15 فوریه 1965) جان خود را از دست داد.

تعدادی از شاعران مشهور و معاصر فروغ از جمله شاملو و مهدی اکفان سیلز مرثیه های او را سروده اند. همچنین معروف است که سهراب سپهری شعر صدیق را در رثای فروغ فرخزاد سروده است.

بازسازی صحنه مرگ فروغ فرخزاد کاری از آزاده آکلی
بازسازی صحنه مرگ فروغ فرخزاد کاری از آزاده آکلی

نگاهی به جهان و سبک سروده های فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد در اشعارش زنی جسور را به تصویر می کشد، تصویری که با تصویر زن در جامعه آن روزها و اغلب در جامعه امروزی در تضاد بود. در مورد عشق صحبت کنید، حتی در جامعه ای که زنان صحبت از عشق را نمی پذیرند. او در آثارش زنی را به تصویر می کشد که بر آنچه جامعه انجام می دهد و تعریف نمی کند پای می زند.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه شعر فروغ زبان ساده و قابل فهم آن است. ترکیب زیبای فروغ از کلمات ساده مفاهیم ظریف و عمیقی را ایجاد می کند. محتوای اشعار فروغ به راحتی قابل درک و تشخیص است، گویی مخاطب خود این مفاهیم را تجربه کرده و به راحتی می تواند آنها را تصور کند.

موی فروغ از نوجوانی تا آخرین روزهای عمرش به بلوغ رسیده بود. این پختگی حاصل تجربیات گوناگون فروغ، فراز و نشیب های بی شمار زندگی او و تغییر نگاه او در سیر حوادثی است که از سر گذرانده است. دو مجموعه آخر فروغ، «تولدی دیگر» و «آغاز فصل سرد را باور کنیم» نیز به عقیده بسیاری از مردم پخته‌تر از آثار قبلی و بهترین مجموعه شعر او هستند.

اشعار فروغ به زبان های مختلف از جمله عربی، آذری، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، ترکی و کردی ترجمه شده است و مخاطبانی در سراسر جهان دارد.

نگاهی به آثار فروغ فرخزاد

کسب و کار فروغ را می توان به 3 دسته تقسیم کرد:

  • فیلم های فورگ
  • نوشته های فروغ
  • کلمات فروغ

قبلاً در مورد فیلم هایی که فروغ در ساخت آن نقش داشته صحبت کرده ایم. او نمایشنامه «سنت جان» اثر برنارد شاو را ترجمه کرد که قرار بود خود قورباغه در آن بازی کند. او فیلمنامه ای نوشت که هرگز کامل نشد و رمان هنری میلر را در یونان با عنوان «ستون سنگی ماروسی» ترجمه کرد که هرگز منتشر نشد.

از فروغ 5 مجموعه شعر باقی مانده که 4 مجموعه در زمان حیات فروغ منتشر شده و خودش منتشر شده و 1 مجموعه نیز چندین سال پس از مرگ فروغ منتشر شده است. در ادامه با هر یک از این ترکیب ها بیشتر آشنا خواهید شد.

1. اسیر

اسیر، دفتر شعر فروغ

سال انتشار: 1331
تعداد شعر: رشته فرنگی 43 عدد

فروغ فرخزاد اولین دفتر شعر خود را با نام «اسیر» در سال 1331 در حالی که تنها 18 سال داشت منتشر کرد. «اسیر» شامل 43 قطعه شعر بود.

فروغ در سریال کاملا بی پروا احساسات زنانه خود را بیان می کرد. او در این کتاب بارها احساسات عاطفی معشوق را به معشوق خطاب کرده است. فروغ در اسیر خود را زندانی سنت ها و محدودیت های جامعه می داند و بر این محدودیت ها قیام کرده است.

2. دیوار

کتاب شعر سور فرو

سال انتشار: 1335
تعداد شعر: 25 شعر

دومین مجموعه شعر قورباغه «دیوار» نام دارد و شامل 25 قطعه است. این مجموعه در 22 سالگی فروغ یعنی در سال 1335 و یک سال پس از جدایی وی از همسرش پرویز شاپور منتشر شد. در این مقام، جهان بینی فروغ تغییر کرد و بینش او متحول شد. او در «دیوار» درد و اندوه را به لایه‌های عمیق‌تری می‌برد و نگاه پخته‌تری به مسائل دارد.

3. شورش

قیام، کتاب فروغ فرخزاد

سال انتشار: 1336
تعداد شعر: 17 قطعه شعر

درست یک سال بعد از «دیوار» سومین مجموعه شعر فروغ منتشر شد. «عصیان» نام سومین دفتر شعر فروغ بود. این مجموعه شامل 17 قطعه از آثار فروغ است. مسیر تکامل و بلوغ شعر فروغ در این گروه نیز ادامه یافت.

4. تولد دوباره

تولدی دیگر، فروغ فرخزاد

سال انتشار: 1342
تعداد شعر: رشته فرنگی 35 عدد

چهارمین مجموعه منتشر شده فروغ فرخزاد «تولدی دیگر» نام دارد. تولدی دیگر آخرین کتابی است که در زمان حیات فروغ در سال 1342 منتشر شده است. کلام این کتاب با شعرهای قبلی فروغ کاملاً متفاوت است. تجارب فروغ در سال‌های 1338 تا 1342، رابطه‌اش با ابراهیم گلستان، سفر به اروپا، تجربه‌های او در فیلم‌سازی و دیگر اتفاقات زندگی شخصی‌اش تأثیر عمیقی بر کار فروغ و رشد شعر او گذاشت. «تولدی دیگر» نشانه تولد دوباره فروغ در دنیای ادبیات است.

5. شروع فصل سرد را باور کنید

مجموعه اشعار فروغ فرخزاد

سال انتشار: 1352
تعداد شعر: 7 شعر

آخرین مجموعه شعر قورباغه در سال 1973، 7 سال پس از مرگ او منتشر شد. این کتاب شامل 7 قطعه شعر است که همگی شعرهای ماندگار فرو هستند. جمله معروف «تنها صدا باقی مانده» برگرفته از شعری از فروغ است که در «باور به آغاز فصل سرد» منتشر شده است.

فقط صدا، صدا، صدا

تقاضای روشن برای جریان آب

صدای فرود نور ستاره بر دیوار خاک ماده

صدای انعقاد اسپرم یعنی

و توسعه یک ذهن عشق مشترک

صدا، صدا، صدا، تنها صدایی است که باقی مانده است…

6. اولین ضربان قلب عاشقانه من

اولین ضربان قلب عاشقانه من، نامه های عاشقانه فروغ

ناشران: مروارید
تعدادی از صفحات: 344

«اولین ضربان عاشقانه در قلب من» مجموعه نامه های فروغ فرخزاد به پرویز شاپور است که به کوشش فروغ فرزند و عمران صلاحی گردآوری و منتشر شده است.

6. دیوان شعر فروغ فرخزاد

دیوان شعر فروغ فرخزاد

ناشران: مروارید
تعدادی از صفحات: 456

در سال‌های اخیر، ناشران بسیاری گزیده‌ها یا مجموعه‌ای از آثار خود را منتشر کرده‌اند. انتشارات مروارید نیز مجموعه ای از آثار فروغ را در قالب دیوانی در 456 صفحه منتشر کرده است.

نوبت شماست

شعرهای مختلف فروغ فرخزاد را حتما بارها خوانده اید. لطفا یکی از شعرهای قورباغه عزیز را نیز در قسمت نظرات برای ما و دیگر طرفداران بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید