مقامات ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان دیدار کردند



نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان در نشست بروکسل بر افزایش همکاری ها در پروژه صلح قره باغ توافق کردند.

به گزارش رویترز، در بحبوحه اعتراضات گسترده مخالفان در ایروان علیه پاشینیان، توافقی بین الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، برای اتخاذ موضعی «بسیار نرم» در قبال دولت صورت گرفته است. باکو تشکیل شده است.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا پیش از نشست سه جانبه در مورد قره باغ با رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان دیدارهای دوجانبه داشت.

قرار است نشست سه جانبه دیگری نیز برای جولای یا آگوست سال جاری برگزار شود.

میشل در بیانیه‌ای پس از این دیدار و اعلام دیدار وزرای خارجه دو کشور در هفته‌های آتی، گفت که مقامات دو کشور توافق کردند که مذاکرات درباره آینده پیمان صلح میان باکو و ایروان ادامه یابد.

همچنین قرار است در روزهای آتی کمیته امنیت مرزی بین مقامات ارشد دو کشور تشکیل و تعیین خط کشی شود تا در رفع محاصره بنادر مربوطه بین دو کشور پیش برود.

تنش بر سر قره باغ کوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به جنگ شش هفته ای در سال 2020 منجر شد.

ارتش آذربایجان نیروهای ارمنی را از مناطقی که از دهه 1990 در قره باغ کوهستانی اشغال کرده بودند بیرون کرد و جنگ با آتش بس با میانجیگری روسیه به پایان رسید.

دولت باکو اعلام کرد که علی اف به چارلز میشل اطلاع داده است که جمهوری آذربایجان پنج اصل را مطابق با قوانین بین المللی برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و برای امضای توافقنامه صلح پیشنهاد کرده است.

پاشینیان همچنین با میشل در مورد وضعیت قره باغ کوهستانی و وضعیت انسانی در منطقه گفتگو کرد و بر لزوم حل این مسائل تاکید کرد.

اما او در ارمنستان از سوی اپوزیسیون تحت فشار است که می‌گویند جنگ شش هفته‌ای قره باغ در سال ۲۰۲۰ را به خوبی مدیریت نکرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید