خبر ممنوعیت واردات آیفون چه بلایی سر بازار موبایل آورد؟


فروش آیفون تنها در یک یا دو روز دو برابر شد. این اولین جمله ای است که بعد از ورود به پاساژ چارسو از فروشنده ای که متخصص خرید و فروش آیفون است می شنوم. تقریباً تمام فرضیات من در مورد وضعیت بازار پس از اعلام و لغو ممنوعیت واردات آیفون به هم ریخت. قیمت های عجیب نه تنها باعث کاهش تقاضا شد، بلکه به شدت افزایش یافت و اینجا مردم قصد خرید آیفون هایی را دارند که تا دیروز 8 تا 10 میلیون تومان ارزان شده بود. فرد مقابل صف 62 میلیونی دو بار برای یکی از آخرین مدل های آیفون کارت بیرون می آورد و نفر بعدی جلوتر می آید و شلوغ تر از آن است که صدای دیگری را بشنود. خلاصه بازار بهم ریخته و هیچ چیز سر جای خودش نیست!

در یکی دو روز گذشته خبرهای عجیبی مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون شنیدیم و بازار هر دقیقه نسبت به آن واکنش نشان می داد. صبح یکشنبه 10 خردادماه، عکس هایی از ممنوعیت ثبت سفارش جدید تلفن همراه به دست رسانه ها رسید و فعالان بازار تلفن همراه در گفتگوهای رسانه ای خود به ممنوعیت عملا واردات آیفون اذعان کردند. در همان ساعات اولیه، انواع گوشی های آیفون از فروشگاه های اینترنتی حذف شدند و بازار جهش قیمتی را آغاز کرد به طوری که قیمت برخی از مدل ها 10 میلیون تومان افزایش یافت.

صف خرید آیفون شلوغ

در بازار آنلاین که خبری از آیفون نبود و تصمیم گرفتیم وارد بازار شویم، هدف ما دو بخش چارسو و علاءالدین به عنوان قطب فروش تلفن همراه در پایتخت بود. تقریباً هیچکس در مصاحبه رسمی حضور نداشت و کسانی که در ابتدا تمایل داشتند نام و نام فروشگاه خود را در گزارش ذکر کنند، در پایان گفت و گوی خود پشیمان شدند. اکثر مغازه داران فکر می کنند که اوضاع رو به بهبود است و برخی از فروشندگان خاص اما اصرار دارند که وضعیت بدتر می شود. این صحبت ها در حالی مطرح می شود که خبری از صدور دستور جدید نیست.

در واقع گزارش میدانی که طی چند ساعت از این دو کلیپ دریافت کردیم با انتشار دو خبر مهم در حوزه آیفون همراه شد، خبری که تاثیر فوری بر بازار داشت و جلوی چشمان من قیمت ها تغییر کرد. در میان گفت و گو با فروشنده یک فروشگاه تخصصی فروش محصولات آیفون، خبر افتتاح ثبت نام مسافر برای گوشی منتشر شد. این خبر باعث شد صاحب فروشگاه دیگر فرصتی برای صحبت نداشته باشد زیرا به گفته خودش مجموعه ای آیفون و پاسپورت در دست دارد. این فروشنده به دیجیاتو می گوید: از دیروز که زمزمه ممنوعیت شنیدم قیمت پاسپورت بالا رفت و چند گوشی آوردیم که هنوز وقت نکردیم ثبت نام کنیم. من و چند فروشنده دیگر در بازار تعداد زیادی گوشی برای ثبت نام داشتیم، اما پنجره واحد گمرک بسته بود و نتوانستیم گوشی را ثبت کنیم.

عدم امکان ثبت نام مسافر گوشی اول خرداد که تا بعدازظهر دوم خرداد ماه ادامه داشت، شایعات «ممنوعیت عمومی آیفون» را تشدید کرد. در 1 ژوئن، آیفون‌ها با سرنوشت هیچ سفارش جدید یا ثبت نام مسافر مواجه نشدند و وضعیت بازار ترسناکی را ایجاد کردند که فروشنده دیگری به نام حمید، آن را به‌عنوان بالقوه اعتراض‌کننده توصیف کرد:

وی افزود: در علاءالدین تصمیم گرفتیم پس از فروش گوشی در مغازه، یعنی برای یکی دو روز نسبت به وضعیت و تصمیمات موجود اعتراض کنیم. البته او کلمه «بیا بریم بیرون» را به زبان می آورد و وقتی از او پرسیدم منظورش از اعتراض مسالمت آمیز است یا نه، با خنده پاسخ داد: کلاسش همینطور می شود که شما می گویید!

وحشت در بازار

فروشندگان تلفن همراه آنقدر از وضعیت روز اول ژوئن ترسیده بودند که همه گفتند می خواهند آیفون را سریعتر بفروشند. آیفون‌ها اکنون گران‌تر هستند و برخلاف تصور من، خریداران بیشتری داشتند. یکی از فروشندگان چارسو در زیرزمین به دیجیاتو در مورد اینکه چرا تقاضای آیفون با وجود افزایش قیمت اینقدر زیاد است، می گوید: «افزایش قیمت آیفون هیچ تاثیری بر خریدار گوشی ندارد. آیا فردی که برای یک گوشی 45 میلیون می دهد نمی تواند برای یک گوشی 55 میلیون بپردازد؟ من با او موافق نیستم، اما او به آمار فروش همان روز آنها اشاره می کند و تلفنی از همکاران پرس و جو می کند، همه آنها دو برابر فروش روز قبل داشته اند.

او می گوید: «خیلی ها بعد از امتحان می خواستند برای بچه هایشان گوشی بخرند و حالا که روز اول امتحانات بود، آمدند. یک یا دو ماه بعد افراد دیگری هم برای کادو تولد آمده بودند و از این به بعد خرید می کنند. برخی از مردم فقط به دلیل ترس از اینکه مبادا قیمت فردا گران نشود، آمدند و خرید کردند و برخی از آنها کم بودند.

گوشی های دست دوم گران می شوند

آیفون های قدیمی و دست دوم گران می شوند به طوری که آیفون 6 اس که در اردیبهشت ماه دو تا دو و نیم میلیون تومان قیمت داشت، دیگر زیر چهار میلیون تومان فروخته نمی شود. محمودی که در زمینه فروش گوشی های آیفون کارکرده فعالیت می کند، در مورد گرانی مدل های دست دوم به دیجیاتو می گوید: اتفاقا مدل های دست دوم بسیار قابل اعتمادتر از گوشی های آکبند هستند، این مدل ها آنتن می گیرند، رجیستر می شوند، هیچ مشکلی ندارند و قطعا به درد شما می خورد. بدیهی است که اگر گوشی آکبند بخرید صددرصد به دردتان می خورد.» او معتقد است که قیمت گوشی های دیگر به زودی گران می شود: «در حال حاضر سری گوشی های پرچمدار روز به روز بیشتر و بیشتر می شوند. گران.”

دزدی بیشتر جلوی درب بازار

فروشنده ای به نام «پاپایی» که در زیرزمین چارسو کار می کند به دیجیاتو با بیان اینکه سرقت گوشی جلوی درب ورودی در روزهای 1 و 2 خرداد نسبت به روزهای قبل بیشتر بوده است، گفت: هر چند ساعت یک بار این اتفاق می افتد و ما به همه خریداران اطمینان دهید.» جعبه گوشی را در کیفشان می گذاریم و از پارکینگ خارج می شویم.» این سخنان بابا مرا به یاد تبعات اجتماعی مورد تاکید دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در گفتگو با دیجیاتو می اندازد. اسحقی پیش از این به دیجیاتو گفته بود که با افزایش قیمت آیفون، جان و مال دارندگان این گوشی با خطر بیشتری مواجه است.

خریداران کیک مدرن

موضوع صحبتم را از فروشنده به خریدار تغییر می دهم، مردان و زنان جوانی هستند که قبل از گفتگوی ما نزدیک به 100 میلیون کارت بیرون آورده و دو آیفون خریدند. از آنها بپرسید که چرا با این قیمت بالا خرید می کنید. جواب می دهند: اینطور که می گویند گرون نیست، قرار بود تابستون این خرید رو انجام بدیم و الان می بینیم که بهتره الان بخریم تا گران نشه.

شخص دیگری برای خرید آخرین آیفون خود صف می کشد و می گوید: این که این اخبار و تصمیمات ناگهانی گرفته می شود و به گوش مردم می رسد نشان می دهد که در تصمیم مسئولان امر خاصی وجود ندارد و نمی توان آن را انجام داد، او به هیچ چیز اعتماد ندارد. بی‌اعتمادی به حرفه‌ای‌ها است که باعث می‌شود مردم برای خرید آیفون عجله کنند.» او ادعا می‌کند که قصد خرید آیفون را داشت، اما می‌خواست آن را در صندوق بخرد، و اکنون به امانت است تا گوشی مورد نظرش را بخرد.

با این حال، چند خریدار دیگر از نگرانی جالبی صحبت می کنند که بزرگترین نگرانی خریداران است و آنها نیز می ترسند سرویس آیفون آنها قطع شود. در واقع، نگرانی بیشتر خریداران در اینجا قیمت های بالا نیست، بلکه آینده آیفون های خریداری شده است. بهار یکی از خریداران است و به دیجیاتو می گوید: خدماتی ارائه نمی دهند.

ویرایش ثبت سفارش

در آخرین دقایق این گزارش، خبر عرضه سفارش جدید آیفون به بازار منتشر شد، خبری که یک ثانیه پس از انتشار در رسانه ها وارد دو گروه فروشنده علاءالدین و چارسو شد؛ گروه‌های تلگرامی اکنون مملو از اخبار دیجیاتو و سایر سایت‌های خبری در مورد وضعیت واردات آیفون هستند و مهدی یکی از اعضای این گروه به من می‌گوید که فعالان بازار این روزها اخبار را می‌خوانند تا دقیقا بدانند چه باید بکنند.

نه اتحادیه، نه انجمن و نه هیچ نهاد دیگری نمی تواند بگوید چه اتفاقی می افتد، ما هم دنبال این بودیم که چه اتفاقی بیفتد و فکر می کنم فشار رسانه ای بود که منجر به پس گرفتن این تصمیم شد.»

عصر روز دوم خرداد، بازار در حالی بسته می شد که خبر صدور دستور ثبت آیفون در همه جا پخش شد، اما قیمت ها نه بالا رفت و نه کاهش. اگر از فروشنده بپرسید چرا، او در مورد ممنوعیت واردات خود صحبت می کند، و وقتی گفتید اما تبلیغ برداشته می شود، مواردی مانند “باور نکنید آنچه می گویید” یا “ممکن است این اتفاق بیفتد”.

آیفون؛ بازار همیشه داغ

تا لحظه نگارش این مطلب قیمت ها در بازار موبایل اعلام نشده است، هرچند که قیمت گوشی موبایل معمولا هر روز ظهر اعلام می شود، اما به نظر می رسد اخبار جدید فروشندگان را از آنچه باید انجام دهند بی اطلاع کرده است. هر دو نگران سرمایه و خریداران خود هستند، اگرچه همانطور که در ابتدا ذکر شد، به نظر می رسد خریداران با تفاوت قیمت گوشی مشکل چندانی نداشته باشند، بازار آیفون به هر نحوی در کشور ادامه دارد و در جامعه آماری خریداران و طرفداران این برند، این بازار همیشه داغ است.

پیش بینی می شود از امروز قیمت ها کاهش پیدا کند، البته به گفته برخی از مغازه داران و فعالان بازار موبایل، واقعاً چیزی مشخص نیست و بعید است دوباره همه چیز تغییر کند! در حال حاضر فعالان بازار موبایل همچنان قادر به ثبت سفارش آیفون جدید نیستند و با وجود وعده های مسئولان، به نظر می رسد چالش آیفون در کشور همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید