آیا دانشگاه ها با وجود مشکلات مختلف می توانند به سمت فناوری و نوآوری حرکت کنند؟



مدیر امور پژوهشی دانشگاه خزمی درباره آمادگی دانشگاه‌ها برای پیشرفت به سمت فناوری گفت: دانشگاه‌هایی که می‌توانند عمده بودجه را به بودجه تخصیص یافته و درآمدهای طرح‌های تحقیقاتی فوق برنامه واریز کنند، می‌توانند این درآمدها را صرف حمایت از پژوهش کنند. از شرکت های دانش بنیان و مراکز فنی حمایت می کند و به حوزه های مختلف تبدیل می شود اما این بدان معنا نیست که چون بودجه اختصاص یافته دولت کمتر از نیاز است، فعالیت های دیگر متوقف شود.

دکتر روزبه جواد کلباسی در گفتگو با آژانس دانشجویان پاکستان وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه ها با مشکلات خود آماده حرکت به سمت کارآفرینی و نوآوری هستند؟ گفت: بله صد در صد. هر دانشگاه از چندین سال پیش فعالیت خود را در زمینه فناوری و ارتباطات آغاز کرده است. دانشگاه هایی که می توانند عمده بودجه را به سمت بودجه و درآمد تخصیص یافته برای طرح های تحقیقاتی فوق برنامه هدایت کنند و این درآمد را صرف حمایت های پژوهشی و حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز فناوری و حوزه های مختلف کنند. اما این بدان معنا نیست که چون بودجه تخصیصی دولت کمتر از نیاز است، سایر فعالیت ها متوقف شود.

وی افزود: البته دانشگاهیان باید برای جذب سرمایه بیشتر از این بخش به شرکت ها و سازمان های خارجی مراجعه کنند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خزامی خاطرنشان کرد: به هر حال باید توجه داشت که پژوهش فقط یک پژوهش کاربردی نیست، ما تحقیقات پایه و دانش مرزی داریم و این تحقیقات نیاز به صرف هزینه و حمایت مالی دارد. امیدواریم این تصمیم – با اتخاذ اختیارات در تخصیص بودجه به این نکات توجه شود.

جواد کلباسی با تشریح مقاله های کاربردی و طرح های کارفرمایی که در این دانشگاه انجام شد، بیان کرد: در سال 1400 48 طرح غیردرسی قطعی داشتیم. اما پاسخ به سوال مقالات کاربردی کمی سخت است. زیرا پروسه پذیرش و چاپ مقاله طولانی است. به همین دلیل، مقالات منتشر شده در 1400 ممکن است نتایج تحقیقات دو یا سه سال گذشته باشد. به همین دلیل منطقی است که در مورد فعالیت های دو یا سه سال گذشته صحبت کنیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که ما یکی از دانشگاه هایی هستیم که در تلاش برای جهانی شدن هستیم، گزارشی از فعالیت های پژوهشی دانشگاه خوارزمی بر اساس دوازده شاخص مسئولیت اجتماعی در سه سال گذشته تهیه و به وزارت علوم ارسال شده است. در زمینه های مختلف از جمله حل مشکلات اجتماعی، محیط زیست و توسعه پایدار، توسعه برنامه های آموزشی و آموزشی برای جامعه و صنعت، ارتباطات، همکاری و کمک در توسعه منطقه ای و ملی، حل مشکلات اقتصادی و صنعتی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار، مطالعه مسائل مربوط به زنان و اقلیت ها و غیره. بر اساس این شاخص ها، در سه سال گذشته 952 پایان نامه و پایان نامه، 106 طرح فوق برنامه و 52 طرح در مقطع کارشناسی در این رشته ها در دانشگاه خوارزمی اجرا شده است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خزمی ادامه داد: 412 کارگاه و 18 همایش در این زمینه ها برگزار و 2247 مقاله و 148 عنوان کتاب منتشر شده است. بنابراین می توان گفت مجموع فعالیت های پژوهشی دانشگاه در سه سال گذشته در حوزه مسئولیت اجتماعی بالغ بر 3935 مورد بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید