رهبران بریتانیا و قطر بر اهمیت از سرگیری اجرای برجام تاکید کردند



خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه به نقل از دیدار نخست وزیر انگلیس و امیر این کشور گزارش داد: رهبران دو کشور بر لزوم افزایش هماهنگی بین المللی برای دستیابی به ثبات، امنیت و رفاه در خاورمیانه تاکید کردند. قطر در لندن با توجه به نقش دیپلماسی قطر، آنها حمایت خود را از پروژه های گفتگوی منطقه ای از جمله با ایران اعلام کرده اند.

بر اساس این بیانیه، نسخه‌ای از آن در وب‌سایت دفتر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا و «تمیم بن حمد آل ثانی» منتشر شده و بر نقش احتمالی از سرگیری اجرای این تصمیم تاکید شده است. . کشورهای بریکس برای حمایت از ثبات منطقه ای؛ راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است.

آنها همچنین از همه طرف‌های مذاکره خواستند در مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ها علیه ایران «از فرصت برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات استفاده کنند».

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شده بود، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند. .

آمریکا مدعی است که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای 2015 است، باید به نگرانی‌های آمریکا در خارج از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیدگی کند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماتیک با ایران و تلاش برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل است، تاکنون هیچ اقدامی برای نشان دادن حسن نیت خود انجام نداده است.

اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات سریعتر به نتیجه برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد برخی از مسائل عمده باقی مانده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که در صورتی که آمریکا تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند و به تعهدات خود پایبند باشد، یک توافق خوب و معتبر در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید