بازدید رسمی سازمان ملل از روسیه برای گفتگو درباره صادرات کودهای شیمیایی



به گفته سفیر روسیه، ربکا گرینسپن، رئیس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده تیم واکنش جهانی غذا، انرژی و مالی سازمان ملل متحد، مقام رسمی سازمان ملل که از این کشور بازدید می کند، است.

این گروه برای کمک به کشورهایی که با شوک های اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین مواجه هستند، تشکیل شد.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: قرار است در روزهای آینده یک مقام ارشد سازمان ملل به مسکو سفر کند تا درباره برنامه روسیه برای صادرات کودهای شیمیایی گفتگو کند.

نبنزیا گفت: کودها و غلات به صورت رسمی تحریم نمی شوند، اما به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه مشکلاتی در حمل و نقل، حمل و نقل، بیمه و انتقال پول بانکی ایجاد شد که ما را از صادرات آزادانه باز می دارد.

وی افزود: آماده صادرات کود و غلات از بنادر خود به بازارهای جهانی هستیم.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در نشستی در مورد امنیت غذایی در سازمان ملل به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در ماه جاری ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، گفت: صادرات را احیا کنید. در اوکراین غلات و کودهای شیمیایی وجود دارد. تماس نزدیک با روسیه، اوکراین، ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا.

او گفت: “امیدوارم اینطور باشد، اما هنوز باید روی آن کار کنیم.” پیامدهای پیچیده امنیتی، اقتصادی و مالی مستلزم حسن نیت از هر طرف است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز به اسپوتنیک گفت که مسکو از تحریم های اعمال شده بر صادرات کودهای شیمیایی برای رفع نیازهای جهان معاف است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت که واشنگتن از تلاش های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای بازگرداندن غلات اوکراینی به بازارهای بین المللی در جریان جنگ اوکراین حمایت می کند.

لیندا توماس گرینفیلد به خبرنگاران گفت: گوترش ما را از برنامه‌های خود مطلع کرد و با اوکراینی‌ها و روس‌ها درباره عرضه غلات به بازارهای جهانی گفت‌وگو کرد.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، میزان گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است. تنها در دو سال، تعداد افرادی که با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند دو برابر شده است، از 135 میلیون نفر قبل از همه گیری کرونا به 276 میلیون نفر در سال جاری.

بیش از نیم میلیون نفر نیز در قحطی به سر می برند که از سال 2016 بیش از 500 درصد افزایش داشته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 21 فوریه 2022 (2 مارس 1400) استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و از بی تفاوتی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه 24 فوریه 1400، پوتین به اصطلاح «عملیات ویژه» را علیه اوکراین آغاز کرد و تنش بین مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد.

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه خود شده است و واکنش ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است که ارائه تجهیزات نظامی آمریکا و اروپا به اوکراین می تواند درگیری در اوکراین را تشدید کند و عواقب غیر قابل پیش بینی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید