ما به مخالفان در دانشگاه نیاز داریم



رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر در داخل دانشگاه اپوزیسیون نداشته باشیم، روزی همان کار را در مقابل دیگری پیدا می کنیم.

به گزارش ایسنا، ابراهیم متکی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران طی سخنانی با موضوع «تحرک، مشروعیت و دیدگاه ساختاری دانشجو» در مراسم حاشیه جاده امام که با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در چمران با طرح این سوال که دانشجو در عصر کنونی چگونه باید باشد تا با میراث امام و سیره انقلاب اسلامی ارتباط برقرار کند؟ گفت: دانشجو باید شناسنامه دانشجویی داشته باشد. هویت دانشجویی به این معناست که دانشجو احساس نیاز به تلاش علمی داشته باشد و احساس کند که بتواند خود را برای مدیریت آینده کشور آماده کند. دانشجویان در محیط دانشگاه ایجاد می شوند و با اعمال خود بر محیط دانشگاه تأثیر می گذارند، بنابراین هماهنگی هویت دانشجویی شامل ساختن، تحرک، فعالیت، ایفای نقش و مرزبندی است.

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: اگر دانشجویی حد و مرزی نداشته باشد، دیگر دانشجو نیست، بلکه یک فعال سیاسی محافظه کار است. این مرزبندی باید ماهیت قانونی و هنجاری داشته باشد. در محیط دانشگاه عموماً نیروهای مستعد ظاهر می شوند و نتیجه کار و عاقبت بخیر آنها این است که چقدر فعال هستند، چقدر خوب ساخته شده اند، چقدر معتدل هستند و رفتار قانونی و هنجاری دارند.

با طرح این سوال که آیا در دانشگاه به اپوزیسیون نیاز داریم یا خیر؟ او پاسخ داد: اگر در داخل دانشگاه مخالفی نداشتیم، روزی همان شغل را در مقابل دیگری پیدا می‌کردیم. فلسفه امام خمینی و انقلاب اسلامی را می توان در اندیشه شهید مطهری در کتاب انقلاب اسلامی مشاهده کرد. در این کتاب گفته است: «در دانشکده الهیات باید کرسی مارکسیسم داشته باشیم و استاد مارکسیست آن را بخواند». به نظر من انقلاب اسلامی زمانی تقویت می شود که «دیگری» باشد وگرنه این انقلاب فرو می ریزد. بزرگترین آسیبی که به خودمان وارد می کنیم این است که سعی کنیم دیگری را حذف کنیم. اگر نمی‌توانید زمین مناسب را به دست آورید، نمی‌خواهید ناامید شوید، پس روی یک کاپو خوب سرمایه‌گذاری کنید. استفاده منظم از اجاره باعث کاهش ظرفیت می شود.

متکی گفت: «دانشگاه قوی دانشگاهی است که احساس کند علم امروز بی فایده است و تئوری‌های تاکنون ناکافی است». دانشجویی که در محوطه دانشگاه زندگی می کند چقدر برای ترویج آن تلاش می کند؟ مسئولیت اجتماعی بر اساس میزان احساس تعلق ایجاد می شود. بدون یک رقیب و دیگری، گروه غیرفعال است و امروز دانش آموز در حالت منفعل است زیرا احساس می کند که گروه یا گروه رقیب وجود ندارد.

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: نهضت امام یک حرکت اجتماعی است که جوانان و دانشجویان را هدف گرفته است. رهبران همیشه هنگام ملاقات با مقامات دولتی به آمارهای گزارش شده علاقه مند هستند، اما در ملاقات با دانشجویان با وجود انتقادات دانشجویان راضی هستند، زیرا دوست دارند بدانند که دانش آموزان چه احساسی دارند و آگاه هستند. دانش آموز باید خود را برای مسئولیت های آینده آماده کند. اگر می خواهید مانند یک دانش آموز رفتار کنید، الگوی شما یک الگوی قاطع غیرمسئولانه خواهد بود. بنابراین شرایطی را در نظر بگیرید که خود را کمتر از یک مدیرکل، یک معاون وزیر و یک نماینده مجلس نمی دانید. پس باید اخلاق علمی، مدیریتی و ارتباطی داشته باشید.

گفت: امام (رضي الله عنه) گمان مي كرد كه طلبه رهبر كشور مي شود. اندیشه امام تفکر پست مدرن بود.

متکی گفت: رویکرد رهبر معظم انقلاب در تبیین گام دوم این است که علم زمینه ساز رسیدن به جایگاه تمدنی است. بنابراین دانشجو علاوه بر مسئولیت اجتماعی، مسئولیت سازمانی و علمی نیز دارد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید