محرومیت از بافت دیسپلاستیک نیازمند ۱۳ هزار پروژه است



معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 5 میلیون و 900 هزار خانوار در محیط های ناکارآمد شهری زندگی می کنند، گفت: ساماندهی و محرومیت زدایی از محلات کم برخوردار و زاغه نشین نیازمند اجرای بیش از 13 هزار پروژه با مشارکت همه دستگاه های مسئول است.

به گزارش ایسنا، محمد عینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر لزوم صدور سند مالکیت و نوسازی مسکن برای نجات جان ساکنان کمپ های غیررسمی تاکید کرد. . : 162 هزار هکتار بافت شهری ناکارآمد (فرسوده و تاریخی) سکونتگاه های غیررسمی در کشور وجود دارد که بیش از 19.5 میلیون نفر و 5.9 میلیون خانوار در این مناطق زندگی می کنند.

وی افزود: همچنین 59 هزار هکتار زاغه در شهرهای کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 6.2 میلیون نفر در این نوع سکونتگاه ها زندگی می کنند. در مجموع، 18 درصد از جمعیت شهری در مناطق فرسوده، 11 درصد در زاغه ها و 4 درصد در مناطق تاریخی زندگی می کنند.

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مراسمی که در این نشست با موضوع «رویه ها و چالش های پیش روی اجرای مفاد قانون برنامه ششم در ساماندهی محله های فقیرنشین» به ریاست ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، گفت: اجرای احکام قانون برنامه ششم در ساماندهی زاغه نشینی ها در حال انجام است. زیرساخت های منطقه، فقر شهری و به پدیده مهاجرت، تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی (سیل، زلزله و گرد و غبار)، بی توجهی اقشار کم درآمد در طرح های توسعه شهری و منطقه ای و عدم برنامه ریزی صحیح در حوزه مسکن اشاره کرد. بخش بر اساس تمکن مالی مهم ترین عوامل در شکل گیری زاغه ها هستند.

به گفته مدیرعامل بازآفرینی شهری از سال 1394 تاکنون 55 جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با 548 تصمیم تشکیل شده است. وی با تشریح نقش ستاد نوسازی شهری در روند احیای محلات هدف، گفت: ستاد نوسازی پایدار شهری در این زمینه نقش مهمی دارد و برگزاری جلسات مستمر در شهرها و فرمانداری ها منجر به تحقق راهبرد ملی می شود. سندی برای احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق هماهنگی بین بخش‌ها و همچنین ایجاد ادبیات مشترک، وحدت عمل، همدلی و هم‌افزایی بین تصمیم‌گیرندگان، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در زمینه‌های ناکارآمد می‌باشد.

وی بیان کرد: تقسیم کار شفاف بین دستگاه های متولی و تامین مالی مشترک و همچنین جلوگیری از موازی کاری دستگاه های مختلف مسئول از دیگر مزایای برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار است.

به گفته آئینی، بر اساس گزارش های دبیرخانه ستاد منطقه ای بازآفرینی شهری، یک هزار و 748 پروژه/فعالیت در سکونتگاه های غیررسمی اجرا و یا در حال اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طی برنامه ششم توسعه در مجموع 760 پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در محله های فقیر نشین اجرا شد که 283 پروژه به اتمام رسید.

وی نبود ضمانت اجرایی مصوبات ستاد نوسازی شهری در سطح ملی و محلی را از چالش های این حوزه دانست و گفت: برای حل این مشکل باید از شورای برنامه ریزی و توسعه استانداری درخواست شود که منابع مالی را برای این حوزه اختصاص دهد. مصوبات ستاد نوسازی شهری منطقه ای. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور موظف به تخصیص منابع مالی به دستگاه های عضو ستاد بر اساس مصوبات ستاد ملی باشد.

بر این اساس عباسی در این جلسه از سوی معاونت اجتماعی وزارت کشور گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه بافت های فرسوده و حاشیه نشینی ارائه کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید