چگونه سیگار را ترک کنیم؟


ترک سیگار در هر سنی مزایای فوری و بلندمدت برای خود، خانواده و اطرافیان دارد. اگرچه بهتر است سیگار را در سنین پایین تر ترک کنید، اما برای ترک سیگار هرگز دیر نیست.

یکی از مهمترین فواید ترک سیگار افزایش قدرت دفاعی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا مانند ویروس کرونا، کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی، بهبود درک بوها و مزه ها، بهبود گردش خون، افزایش ظرفیت ریه و ریه است. عملکرد، و برونشیت مزمن را بهبود می بخشد. آمفیزم، کاهش حساسیت و حساسیت، کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، کاهش خطر سرطان مری و کلیه، کاهش شدت و تکرار سردرد، کاهش مشکلات یائسگی، افزایش باروری در زنان و کاهش خطر کم وزنی هنگام تولد. کاهش قابل توجهی در خطر سرطان ریه و سایر انواع سرطان و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب است.

باید بدانید که شرکت در برنامه ترک سیگار، شانس ترک سیگار را برای معتادان به دخانیات افزایش می دهد. فواید ترک سیگار تقریباً فوری است و در واقع در عرض 24 ساعت پس از ترک، بدن شروع به بهبودی می کند و عملکرد ریه ها بهبود می یابد. موهای ریز در ریه‌ها و مجاری تنفسی در از بین بردن مخاط و ضایعات بهتر عمل می‌کنند و راحت‌تر نفس می‌کشید.

از دیگر فواید ترک سیگار می توان به کاهش علائم برونشیت مزمن مانند سرفه مزمن، تولید مخاط و خس خس سینه اشاره کرد. در بین افراد مبتلا به آسم، عملکرد ریه در عرض چند ماه پس از ترک سیگار بهبود می یابد، درمان موثرتر است و عفونت های تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه با ترک سیگار کاهش می یابد. در عین حال، ترک سیگار برای مردم از نظر اقتصادی امکان پذیر خواهد بود. هزینه خرید دخانیات و هزینه درمان از لیست هزینه ها کاهش می یابد و باعث افزایش کارایی و کارایی آن در فعالیت های روزانه می شود.

سیگار را ترک کنید و ریه ها را بهبود بخشید

هنگامی که سیگار را ترک می کنید، اتفاقات خوبی در ریه های افراد سیگاری رخ می دهد. التهاب سطح ریه ها و راه های هوایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. چند روز تا چند هفته پس از ترک سیگار، فرد متوجه می شود که راحت تر نفس می کشد. در واقع با مصرف تنباکو، مونوکسید کربن وارد سلول های خونی شده و مانع از تنفس آسان آنها می شود.

وقتی سیگار نمی کشید، اکسیژن با سلول های خونی شما می آید. علاوه بر این به دلیل رفع التهاب نای، بینی و ریه ها و باز شدن فضای بیشتر برای عبور هوا، فرد راحت تر نفس می کشد.

قابل ذکر است که پس از گذشت 10 سال از ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان 50 درصد کاهش می یابد، اما متاسفانه به طور کامل از بین نمی رود. بدن توانایی خوبی برای ترمیم اندام های آسیب دیده ناشی از سیگار کشیدن دارد، اما همه آسیب ها قابل ترمیم نیستند. آسیبی که سیگار به ریه ها وارد می کند، ارتباط مستقیمی با تعداد و مدت سیگار کشیدن یک فرد در روز دارد.

ریه‌ها می‌دانند چگونه از بافت‌های خود محافظت کنند و آسیب‌های ناشی از سیگار را کاهش دهند، اما وقتی دائماً در معرض دود سمی تنباکو قرار می‌گیرند، به تدریج این توانایی را از دست می‌دهند و ریه‌های آسیب‌دیده در برابر ویروس کرونا مقاومت کمتری پیدا می‌کنند. ویروس کرونا عوارض جدی تری ایجاد می کند.

هنگامی که تغییرات در ریه ها و راه های هوایی به مرحله برگشت ناپذیر می رسد، دیواره های آنها حالت ارتجاعی و شکل طبیعی خود را از دست می دهند و به سختی قادر به بیرون راندن هوای سمی داخل آن هستند. وقتی ریه ها به این مرحله می رسند دیگر نمی توان به راحتی آنها را درمان کرد اما هیچ وقت دیر نیست. در هر سنی از همین حالا سیگار و قلیان را کنار بگذارید و به اطرافیان خود کمک کنید تا سیگار را ترک کنند.

چرا اکنون زمان خوبی برای ترک سیگار است؟

سیگار خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی جدی از جمله مشکلات تنفسی (مانند سرطان ریه و سل) و بیماری های قلبی عروقی را تا حد زیادی افزایش می دهد و می تواند منجر به بیماری و قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا شود. در حالی که همیشه ترک سیگار برای سالم ماندن ایده خوبی است، در این زمان کاهش آسیب ناشی از بیماری عروق کرونر قلب مهم است.

سیگاری هایی که سیگار را ترک می کنند کمتر به عفونت عروق کرونر مبتلا می شوند. زیرا سیگار کشیدن کمکی به کاهش لمس دهان با انگشتان نمی کند. همچنین ممکن است در صورت آلوده شدن، وضعیت را بهتر مدیریت کنند. از آنجایی که ترک سیگار تأثیر مثبت فوری بر افزایش عملکرد ریه و قلبی عروقی دارد، این بهبودها تنها با گذشت زمان افزایش می یابد. این بهبود توانایی بیماران کرونری قلب برای پاسخگویی به کاهش عفونت و خطر مرگ را افزایش می دهد. از طرفی با توجه به اینکه افراد سیگاری می توانند ناقلان احتمالی بیماری عروق کرونر قلب باشند و گاهی بیماری عروق کرونر قلب در چنین افرادی به دلیل عدم توجه به علائم بیماری از جمله سرفه به دلیل همراهی با آن تشخیص داده می شود. یکی از عوارض جانبی سیگار، ترک سیگار به سلامت فرد و جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

نکاتی برای ترک سیگار

بسیاری از سیگاری ها که تا حدودی از خطرات سیگار آگاه هستند تمایل به ترک دارند و ممکن است تلاش های ناموفقی برای ترک آن داشته باشند. ترک سیگار زمان بر است. ابتدا باید آن را بخواهید، سپس می توانید. به بهترین نحو، ابتدا باید به آن فکر کنید، تصمیم بگیرید، اراده خود را برای شناخت مضرات و فواید ترک سیگار تقویت کنید و در نهایت روزی را برای ترک سیگار انتخاب کنید.

23 مرحله برای آماده شدن برای روز عزیمت

تحقیقات نشان داده است که اگر تعداد سیگار را کاهش دهید یا وعده سیگار کشیدن در روز را بدهید. یک فرد سیگاری پس از ترک کامل سیگار کمترین علائم سندرم ترک نیکوتین را تجربه می کند. بنابراین، یکی از مهم ترین مولفه های موفقیت در ترک، کاهش تعداد سیگار/ تنباکوی مصرفی در زمان ترک است. برای کاهش تدریجی سیگار کشیدن، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

1. فهرستی از دلایل ترک سیگار تهیه کنید و آن را چندین بار در روز بخوانید.

2. در جعبه سیگار را با کاغذ و قرقره ببندید.

3. کبریت را با خود حمل نکنید و تنباکو را دور از دسترس قرار دهید.

4. سعی کنید کمتر از روز قبل سیگار بکشید.

5. دقیقاً زمان خروج را انتخاب کنید.

6. از جایگزین هایی مانند خودکار در دست خود استفاده کنید. زمانی که تمایل به سیگار کشیدن یا سیگار کشیدن دارید از آن استفاده کنید.

7. دستی را که با آن سیگار می کشید عوض کنید.

8. هر روز روشن کردن اولین سیگار یا اولین وعده غذایی روز را به تاخیر می اندازد.

9. تا زمانی که بسته بندی سیگار یا تنباکو خود را تمام نکرده اید، یک بسته جدید نخرید.

10. از استعمال دخانیات و استعمال دخانیات در مکان هایی که زمان بیشتری را سپری می کنید، مانند محل کار یا منزل و … خودداری کنید.

11. بدون سیگار از خانه یا محل کار خارج شوید.

12. هنگام خروج مشکلات را پیش بینی کنید و به دنبال راه حل های جایگزین باشید.

13. نوع سیگار یا تنباکوی را که دوست ندارید تغییر دهید.

14. سیگار را نصف کنید و زمان کشیدن سیگار را کاهش دهید.

15. هم به سیگار و هم به تنباکوی که روشن می کنید فکر کنید. از خود بپرسید: “آیا واقعاً لازم است که آن را از بین ببرید؟”

14. آب بنوشید زمانی که میل به سیگار کشیدن یا سیگار کشیدن دارید، به جای مشتعل کردن، یک لیوان آب بنوشید.

17. ته سیگار را خالی نکنید.

بسیاری از سیگاری ها با استفاده از روش های فوق و راه حل های دیگر توانسته اند تعداد سیگار خود را از 7 تا 10 روز به کمتر از 5 نخ و حتی یک تا دو نخ در روز کاهش دهند.

18. سیگار را کاملا به موقع ترک کنید و کبریت، فندک، تنباکو، قلیان، سیگار و هر تنباکویی که استفاده می کنید را ترک کنید.

19. این تاریخ را با خانواده خود در میان بگذارید و جشن بگیرید.

20. در ورزش، سینما، پیاده روی و دوچرخه سواری شرکت کنید.

21. از جایگزین های سالم مانند نعناع و آدامس های بدون قند استفاده کنید.

22. از میوه ها و سبزیجاتی مانند کرفس و هویج استفاده کنید.

23. استرس را از طریق تغییر سبک زندگی کاهش دهید و با ایجاد سرگرمی، کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

در روز ترک سیگار روش های کنترل ولع به شرح زیر آموزش داده می شود:

نفس عمیق

در این روش به محض اینکه می خواهید سیگار بکشید، نفس عمیق بکشید. به مدت 5 ثانیه نفس عمیق بکشید، نفس خود را به مدت پنج ثانیه در قفسه سینه نگه دارید و سپس به مدت پنج ثانیه نفس خود را بیرون دهید. از 1001 تا 1005 بشمارید تا زمان تکمیل هر مرحله در یک دلتا را محاسبه کنید. هر بار که می خواهید سیگار بکشید این کار را 5 بار انجام دهید. بنابراین هر نفس عمیق 15 ثانیه و 5 بار 75 ثانیه طول می کشد که طی آن میل به سیگار از بین می رود. تحقیقات نشان داده است که هر بار میل به سیگار حداکثر 15 ثانیه طول می کشد و اگر این زمان تحمل شود، میل از بین می رود.

آب آشامیدنی

برای کنترل میل به سیگار کشیدن یک لیوان آب یخ در طول ولع مصرف کنید. به یاد داشته باشید که بی جهت یک لیوان آب ننوشید. این لیوان آب را باید در 7 جرعه نوشید. به این ترتیب تاخیر کافی در رفع ولع ایجاد می شود و خشکی گلو که از عوارض اولیه ترک سیگار است برطرف می شود.

سایر نکات رفتاری عبارتند از: به تاخیر انداختن، رها کردن، یادآوری، گفتن به دیگران، پاداش دادن و امتناع از پذیرش تمجید برای سیگار کشیدن. استفاده همزمان از روش های مختلف خروج نتایج بهتری داشت.

اگر بعد از ترک دوباره سیگار را ترک کنم چه؟

به گزارش وب دا، باید بدانید که ترک سیگار حتی با داشتن ته سیگار یا وسیله ای برای سیگار کشیدن بسیار سخت است. سعی کنید برای کاهش میل به سیگار کشیدن سیگار و محصولات تنباکو همراه خود نداشته باشید. اگر بعد از ترک دوباره سیگار را ترک کردید، این بدان معنا نیست که باید دوباره سیگار را شروع کنید. از این به بعد کاری کنید که به مسیر درست برگردید. به این فکر کنید که چرا دوباره سیگار را ترک کردید و دفعه بعد چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید. فعالیت بدنی خود را نیز افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید