دمای حوضه از فردا افزایش می یابد



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه، افزایش دمای هوا در حوزه آبخیز کشور یکی از مولفه های مهم در افزایش تبخیر و مصرف است و به ازای هر درجه افزایش دما، مقدار زیادی منابع آب کشور مصرف می شود.

کارشناسان بخش آب بر این باورند که با افزایش دما، منابع آب زیرزمینی علاوه بر فشار بر منابع تامین آب سطحی مانند سدها، با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند و صرفه‌جویی در حفاظت از منابع آبی مهم است.

گزارش اخیر پژوهشکده آب وزارت نیرو نشان می دهد دمای هوا در هفته منتهی به 13 خرداد در مناطق شرقی و مرکزی کشور کمتر از میانگین پنج سال گذشته و در بخش هایی از غرب افزایش می یابد. . از کشور همچنین افزایش دما نسبت به هفته گذشته در اکثر نقاط کشور پیش بینی می شود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 4.5 درجه سانتی گراد افزایش دمای هوا نسبت به هفته قبل (منتهی به 6 خرداد) بیشترین اختلاف هفتگی را در میانگین دمای روزانه تجربه خواهد کرد، در حالی که این میزان نسبت به هفته گذشته هفده درجه سانتی گراد است. مدت مشابه پنج سال گذشته

میانگین اختلاف دمای هفتگی حوضه آبریز کرکوم نسبت به هفته قبل (منتهی به 6 خرداد) 4.2 درجه سانتی گراد و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته منفی 1.2 درجه سانتی گراد خواهد بود.

بر این اساس، میانگین اختلاف هفتگی میانگین دمای روزانه حوضه آبریز خزر نسبت به هفته قبل (منتهی به 6 خرداد) 3.8 درجه سانتی گراد و در مقایسه با مدت مشابه پنج سال گذشته منفی خواهد بود. 2 دهم الف. درجه سانتیگراد

همچنین حوضه های آبخیز خلیج فارس و دریای عمان با 3.5 درجه سانتی گراد افزایش دما نسبت به هفته قبل (منتهی به 6 خرداد) شاهد اختلاف هفتگی میانگین دمای روزانه خواهند بود که این میزان در مقایسه با آن منفی 2 است. به همان دوره پنج ساله گذشته از ده درجه سانتیگراد.

میانگین اختلاف هفتگی میانگین دمای روزانه حوضه آبریز فلات مرکزی نسبت به هفته قبل (منتهی به 6 خرداد) 2.1 درجه سانتی گراد و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته منفی 2.5 درجه سانتی گراد خواهد بود.

بر این اساس، میانگین اختلاف هفتگی میانگین دمای روزانه سد مرزی شرقی نسبت به هفته گذشته (منتهی به 6 خرداد) 1.7 درجه سانتیگراد و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته منفی سه درجه خواهد بود. درجه سانتیگراد

دیدگاهتان را بنویسید