شهبازی: دیگر قادر به تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی نیستیم



یک کارشناس اقتصادی افزایش قیمت کالاها با وجود تخصیص ارز ترجیحی به واردکنندگان را یکی از دلایل اصلاح نظام یارانه ای دانست.

موسی شهبازی در گفت وگو با ایسنا، درباره اصلاح یارانه ها و تبعات عدم اجرای آن، اظهار کرد: از فروردین 1395 به بعد در شرایطی بودیم که تخصیص ارز ترجیحی تبعات جبران ناپذیری داشت و در حال تشدید بود.

وی با بیان اینکه عادت کرده ایم ذخایر ارزی کشور را با نرخ های پایین ارز ترجیحی به واردکننده اختصاص دهیم، افزود: در واقع منابع ارزی در سال های 1397 و 1398 در شرایط تحریم و در شرایطی که ارز به شدت هدر می رود. ذخایر بسیار حیاتی هستند.” در ابتدا (1397) هر واردات انجام شد که متعاقباً اولویت آن مشخص شد. اما باز هم در یکی دو سال گذشته علیرغم اولویت بندی کالاها، اطمینانی وجود نداشت که ارز ترجیحی تعیین شده برای واردکننده به اهداف مورد نظر خود برسد.

این کارشناس اقتصادی افزایش مستمر قیمت کالاها در شرایط تخصیص ارز ترجیحی را یکی از پیامدهای منفی ادامه روند گذشته دانست و گفت: به عبارتی منابع ارزی ارزان را تامین کردیم و قیمت کالاها گران شد. .

شهبازی در ادامه اظهارات خود گفت: نکته دیگری که وجود دارد تفاوت قیمت و اجاره بها است که منجر به ارسال رسمی و غیررسمی کالاهای یارانه ای در قالب صادرات و قاچاق به کشورهای همسایه، مصرف بی رویه و … شده است.

وی با اشاره به اخلال در سیاست های پولی کشور با ادامه روند قبلی، گفت: دولت و بانک مرکزی می توانند ارز را در بازار نیما بفروشند و به ازای هر دلار، مثلاً هر دلار، 25 هزار تومان نقدینگی از بازار جمع آوری کنند. . – پایه پولی 4200 تومان کاهش یافت که باعث افزایش پایه پولی و ایجاد نقدینگی شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور در این سال ها کاهش یافته است، ادامه داد: به عنوان مثال درآمدهای نفتی روند کاهشی داشته اما از سوی دیگر قیمت های جهانی نیز افزایش یافته است. درآمد ارزی کافی برای تامین 20 میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی و نهاده ها نداشتیم. بنابراین مجبور شدیم از ذخایر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برداشت کنیم که با توجه به منابع ارزی موجود این امکان وجود نداشت. همه این شرایط دست به دست هم می دهد تا ضرورت اصلاح این سیاست از بین نرود.

شهبازی با تاکید بر اهمیت نحوه اجرای این طرح خاطرنشان کرد: قطعا در نحوه اجرا و حمایت از خانواده ها و موسسات نکاتی وجود دارد که اجرای موفقیت آمیز آن را تضمین می کند در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای تدریجی اصلاح یارانه ها در شرایط فعلی کار درستی است، گفت: منابع ارزی کشور در سال 1401 افزایش چشمگیری نداشت و از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده ها اتفاق افتاد. در بازار جهانی نبود ما به اندازه کافی سکه برای واردات ورودی داریم. پس چاره ای جز اجرای این طرح نبود.

و این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حالی که در دولت قبل مطرح شد که ارز 4200 تومانی فساد و رانت به ارمغان آورد و سود آن به دست مردم نرسید چرا که مصرف دهک های پایین جامعه در سال های معرفی ارز ترجیحی در حوزه گوشت، مرغ، تخم مرغ و سایر کالاهای اساسی به شدت کاهش یافته است و عملاً نتوانسته است این گروه قادر به خرید این کالاها نبود. چیزی است که در واقع اتفاق افتاده است

وی در ادامه با بیان اینکه ادامه اعمال سیاست قبلی دهک‌های پایین‌تر موجب افزایش هزینه‌های آن‌ها با توجه به مصرف آن‌ها می‌شود، ادامه داد: انتظار داریم اصلاحات به‌ویژه دهک‌های پایین‌درآمد منتفع شود؛ بنابراین می‌توان گفت اجرای طرح این طرح ضروری بود

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید