با جان خلبانان جوان مجازات های سختی بازی کنید



شش خلبان نیروی هوایی طی سال گذشته در سه سانحه جداگانه کشته شده اند. یک خلبان بازنشسته نیروی هوایی معتقد است که تحریم ها نقش مهمی در این حادثه داشته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 20 خرداد 1400، سرهنگ كيانوش بساطي و سروان حسين نامني خلبان پايگاه هوايي دزفول در حين آماده كردن هواپيما بر اثر حركت ناگهاني صندلي پرنده به شهادت رسيدند. پرواز. سرهنگ پاسدار صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیف زاد سال گذشته در شهر دوم اسفند تبریز و سوم خرداد خلبان قاسم زمانی و دانشجوی خلبان محمد جواد بیگ در نایین اصفهان به شهادت رسیدند. در اثر تصادف و سقوط جنگنده آنها.

سرتیپ کیومرث هادریان، خلبان بازنشسته نیروی هوایی ارتش، کارشناس ارشد بررسی سانحه هوایی و زمینی و کارشناس ایمنی هواپیماهای رزمی هوابرد، خطاهای انسانی و نقص فنی را در این سوانح موثر می داند. اگرچه به ساخت تجهیزات در داخل کشور اشاره دارد، اما دلیل اصلی نقص فنی تحریم های کشورمان است که مانع ورود تجهیزات جدید و کافی به نیروی هوایی می شود.

گاهی خطای انسانی و نقص فنی با هم مرتبط است

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران معتقد است که با افزایش تعداد پروازها، افزایش تصادفات طبیعی است. به خلبانان جوان هم گفته ام که ممکن است تصادفات به دلیل خطای انسانی و به دلیل نقص فنی اتفاق بیفتد و البته گاهی خطای انسانی و نقص فنی به هم پیوند خورده و تصادفات زنجیره ای اتفاق می افتد، مثلا ممکن است خلبان روحیه خوبی داشته باشد. بد یا عصبانی برای پرواز و در حین پرواز نقص فنی در موتور جنگنده ایجاد می شود و تصادفات متوالی رخ می دهد. در واقع نقص فنی ممکن است لینک نهایی باشد.

تصادفات همه جا هستند

وی ادامه داد: تصادفات در همه جا رایج است و در هیچ جای دنیا تصادفات به صفر نرسیده است. اما اگر تجهیزات کامل باشد طبیعی است که تصادف کمتر باشد. به هر حال ما الان در تحریم هستیم و البته تلاش های زیادی برای کاهش این حادثه انجام شده است اما آمریکا نمی تواند این حادثه را به صفر برساند.

مشکل اصلی تحریم های جهانی است

حیدریان با بیان اینکه جنگنده های قدیمی و جدید داریم، گفت: اگر جنگنده های جدید داشته باشیم، وضعیت خیلی بهتر می شود. از طرفی قطعات در داخل کشور تولید و از کشورهایی مانند روسیه و چین وارد می شود، اما مشکل اصلی تحریم های جهانی علیه کشورمان است.

خلبانان بر اساس آموزش های اولیه در دنیا آموزش می بینند

وی در پایان با بیان اینکه «اما مشکل این است که ما همه هواپیماهای آموزشی را نداریم»، خاطرنشان کرد: خلبانان بر اساس اصول آموزشی در دنیا آموزش می بینند. در دوره ای که من تمرین می کردم ابتدا با چند هواپیمای آموزشی تمرین می کردیم و سپس از هواپیمای اصلی استفاده می کردیم اما اکنون آموزش با هواپیمای اصلی نیز انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید