فناوری را به اشتراک بگذارید یا چرخ را دوباره اختراع کنید!


فعالان صنعت بر این باورند که آزادسازی واردات خودرو کار خوبی است و انتظار دارند که این امر به روی برخی از صنایع پیشرفته باز شود. زیرا تحت تبادل آزاد فناوری، می توان از شرکت ها انتظار داشت که محصولات با کیفیت بالا و مبتنی بر دانش در بازار رقابتی تولید کنند. در غیر این صورت باید «چرخ» را دوباره اختراع کنیم.

منصور ندیم فرد، فعال و مشاور با تجربه در زمینه سیستم های تهویه مطبوع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران وی با اشاره به اقدام کشور در ممنوعیت واردات به منظور حمایت از تولید داخلی، گفت: ممنوعیت واردات کالایی که واکنشی به شوک از دست دادن درآمدهای ارزی کشور به دلیل تحریم های غیرانسانی رئیس جمهور وقت آمریکا بود. در وهله اول منطقی به نظر می رسید.” اما در کل داستان، این یک اشتباه بود. چین همواره از واردات در اوج صادرات خود به کل جهان استقبال کرده است. زیرا واردات نمونه های با کیفیت فرصتی برای تولید و صادرات نمونه های مشابه با مهندسی معکوس با هزینه کمتر است. در واقع واردات پیش درآمدی برای تولید و سپس صادرات بوده و خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه قدرت رقابت زمانی افزایش می یابد که رقابت آزاد وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: واضح است که تولیدکنندگان علاوه بر واردات کالاهای مورد نیاز دولت، کالاهای بهتری تولید می کنند و ماجرای صنعت خودرو نیز این ادعا را ثابت می کند.

ندیمورد گفت: زمانی که اعلام شد برای حمایت از تولیدات داخلی قرار نیست محصولی از خارج وارد شود، نشان از بی اعتمادی دولت به تولیدات داخلی داشت؛ زیرا به نظر می رسد تصور می کنند هر کالایی که از خارج وارد می شود، قطعا بهتر از تولید داخل است. عمومی نیست

این فعال صنعتی پارس خزر را نمونه بارز تولیدات مرغوب داخلی دانست که کیفیت آن به دلیل شباهت به چینی بر بسیاری از محصولات خارجی برتری دارد و این نشان می دهد که اگر بخواهیم کالای باکیفیت تولید کنیم می توان شناخت. وجود دارد در کشور

وی افزود: در گام بعدی باید با چالش های تولید داخلی مقابله کرد. اگر مشکلی در مواد اولیه وجود دارد سعی کنید در این زمینه به تولیدکننده کمک کنید در غیر این صورت جاده واردات آسفالت می شود.

ندیمورد گفت: زمانی که بخواهیم روند تجارت و تبادل فناوری را متوقف کنیم، مشکلات و چالش هایی در حوزه تولید به وجود می آید.

تصمیم به واردات خودرو گرفته شد

ندیمورد به اقدام دولت برای واردات خودرو اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه خودرو به دلیل فشارهای زیاد، دولت خیلی زود به این نتیجه رسید که سیاست ممنوعیت واردات خودرو سیاست اشتباهی است، زیرا بستن درها باعث شد. منجر به توسعه شرکت های خودرو نمی شود، تولید کنندگان جهانی خود مونتاژ کنندگان هستند.

وی با بیان اینکه این امر می تواند به سایر حوزه های صنعتی مانند سیستم های سرمایشی، گرمایشی و چیلر نیز تسری یابد، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان کشور به راحتی می‌توانند بهترین محصولات را تولید کنند، اما وقتی درهای واردات بسته می‌شود، تولیدکنندگان بی‌نظیر محصولات خود را با بیشترین سود و پایین‌ترین کیفیت به مشتریان تحمیل می‌کنند.

وی گفت: اکنون ساختار جهانی به گونه ای است که همه اجزای نظام در یک کشور ساخته نمی شود. قطعات جمع آوری شده و به خنک کننده تبدیل می شوند. در واقع، محصول مبتکر فناوری و مهندسی است و این چیزی است که محصولات را متمایز می کند.

فناوری را به اشتراک بگذارید یا چرخ را دوباره اختراع کنید!

وی بستن مسیر واردات برای ارتقای کیفیت محصولات را منطقی ندانست و گفت: مقوله هایی مانند خودرو به جز بحث فناوری های بسیار جدید مانند سیستم های خودرو، عموماً فناوری پیچیده ای ندارند. مثال دیگر سیستم های تبرید است که اخیراً از یک سری کمپرسور استفاده می کنند که بر روی یک پد مغناطیسی بدون روغن کار می کنند. این فناوری ها در دسترس همه کشورهاست و ما با ممنوعیت واردات عملا از دریافت چنین فناوری هایی که بسیار کارآمد هستند جلوگیری کردیم و مجبور به استفاده از فناوری های دهه شصت هستیم، در واقع بسیار سخت تر از تحریم های ایران. کشورهای غربی .. تحریم!

ندیمورد را دنبال کنید: چه محصولاتی برای واردات غیر ضروری هستند و چه محصولاتی ضروری هستند. بسیار پیچیده، مهم و تخصصی است، نه یک سیاستمدار صرف، نه یک اقتصاددان، نه یک تکنسین یا یک تاجر می تواند به تنهایی عمل کند و نیاز به مطالعه و تحقیق دارد، اما متاسفانه نتایج نشان می دهد که اساس این تصمیمات خالی از دانش بوده است. در چنین شرایطی که در دستیابی به فناوری‌ها با مشکل مواجه هستیم، کارخانه سعی می‌کند از محصولاتی که در اختیار دارد سود بیشتری کسب کند، در این میان گاهی اوقات فسق‌کاری اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد که عوامل متعددی در ساخت یک دستگاه نسبتاً پیچیده مانند رادیاتور نقش دارند. اولاً قطعات و اجزای مهم که 80 درصد آن باید از خارج تهیه شود، ثانیاً فناوری، استانداردها و آزمایشات معتبر که فعلاً حرفی برای گفتن نداریم و بالاخره اسکلت فلزی، فلزکاری و دستمزد کارگر که تشکیل می شود. بخش کوچکی از کار این بدان معناست که ساخت اینترکولر نه تنها از ارزیابی جلوگیری می کند، بلکه راه را برای حضور واسطه ها و انواع تقلب ها، فروش کم و بد هموار می کند و به دلیل نبود امکانات تست و نبود استاندارد معتبر، آنچه به دست می آید محدودیت های مهندسی نیست. البته تولیدکنندگان معتبری هستند که توانایی کار، افزایش توان علمی و پیشرفت در حضور محصولات کشورهای صنعتی را دارند. اما این اختلال در بازار ربطی به دنیای مهندسی، فناوری و ارائه محصول خوب، بادوام و صحیح به مصرف کننده ندارد.

وی گفت: در نهایت ارز از کشور خارج می‌شود و سامانه‌هایی خریداری می‌شود که گاهی اوقات خوب کار نمی‌کنند و محصولاتی از آنها عملاً بیهوده ساخته می‌شود و تنها باعث هدر رفتن منابع می‌شود و این موضوع آسیب بیشتری به کشور وارد می‌کند.

نبود زیرساخت های آزمایشگاهی چالشی برای سایر صنعتگران است

ندیمورد وجود امکانات تست استاندارد را یکی دیگر از موارد ضروری برای تولید محصولات باکیفیت و رقابتی دانست و با تاکید بر اینکه در ایران اتاق تست به اصطلاح استاندارد نداریم، گفت: گاهی شنیده می شود که دوستان یک اتاق تست درست کردند. اتاق آزمایش، اما زمانی که کالیبراسیون دوره‌ای ابزار اندازه‌گیری توسط شرکت‌های معتبر بین‌المللی که ایران طرف آن نیست، انجام نشود، اعتبار آزمایش نیز از بین می‌رود.

این فعال صنعتی ادامه داد: ما تجربه کرده ایم که حتی اگر بخواهیم دستگاه هایی با تمام کاستی ها بسازیم، محصول نهایی حداقل 10 درصد گرانتر از نمونه خارجی و واردات آن به صرفه است. زیرا تمامی قطعاتی که وارد کشور می شود از زمان ثبت نام تا زمانی که به دست سازنده می رسد توسط واسطه های زیادی انجام می شود.

ندیمورد گفت: چنین فضایی منجر به مستندسازی ارائه محصولات ارزان‌تر با ادعاهای غیرمستند می‌شود؛ اتفاقی در سال‌های اخیر در بازار رخ داده است که شرکت‌ها به ندرت سخت‌افزار باکیفیت وارد می‌کنند و از سوی دیگر کمتر ساختمان‌های اقبالی وجود داشته است. که توانسته اند دستگاه هایی با کیفیت بالا به دست آورند.

به گفته وی، در چنین شرایطی برخی شرکت ها ساختمان ها را به سیستم های تهویه مطبوع ساخت ایران مجهز کرده اند که قابل تقدیر است. اما از سوی دیگر، بیشتر ساختمان ها وسایل جالبی دریافت کردند. قطعات چینی و مونتاژ و شاسی ساخت کارگاه های سطح شهر برندها و برندهای ایتالیایی یا آلمانی!!! نمونه ای از همکاری های بین المللی موفق

ندیمورد ترویج این گونه بی نظمی ها را نداشتن کپی رایت در کشور عنوان کرد و گفت: نبود کپی رایت و نمایندگی محصولات خارجی در کشور هر شرکتی را بر آن داشت تا ادعایی داشته باشد اما باید توجه داشت که استانداردسازی محصولات زیر شرایط خاص، ما آن را وارد می کنیم و پیچ را عوض می کنیم، دیگر محصول استاندارد نمی شود.

پیشنهاد برای محصولات دانش بنیان

وی تصریح کرد: بنابراین باید تحملی که در صنعت خودرو به وجود آمد و باید خیلی زودتر اتفاق می افتاد ایجاد شود و یکسری ارکان تخصصی که حمایت از آنها به ضرر مصرف کننده و تولیدکننده است باید ایجاد شود. با توجه به بازار خوبی که در ایران داریم نمایندگان محصولات وارداتی حتی از احداث کارخانه در یکی از شهرهای صنعتی راضی خواهند بود.

ندیمورد ادامه داد: پیش از این نیز تجربه مشابهی داشتیم که محصول وارداتی پس از مدتی تحت لیسانس در کشور تولید شد. این اقدامات برای بخش صنعتی ایده آل است. زیرا در این مبادلات، بخش‌های صنعتی، شرکت‌های صادرکننده فناوری را ملزم به تولید برخی از فناوری‌های مشابه در داخل کشور می‌کنند و در نهایت ۴۰ تا ۵۰ درصد فناوری‌های مورد استفاده برای ساخت دستگاه‌های پیشرفته در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: این موضوع در مورد محصولات با تکنولوژی بالا مانند سیستم های خنک کننده پیشرفته (توربوشارژر) نیز صدق می کند و باید اجازه چنین تعاملاتی داده شود و از این طریق می توانیم به سمت محصولات دانش بنیان حرکت کنیم. رقابت یعنی ارتقای کیفیت، اما در حال حاضر بازار رقابتی نداریم و نباید انتظار پیشرفت در چنین بازاری را داشته باشیم. اما ما بالاخره باید به این مسیر بازگردیم، همانطور که اکثر کشورهای توسعه یافته در پیش گرفته اند. زیرا در صورت عدم بهبود کیفیت محصولات باید از بازار رقابت حذف شوند. اگر این بازار رقابتی ایجاد شود، محصولات صنعتی ما دانش بنیان می شود.

وی تصریح کرد: بچه چاق تنبل ما در مسابقه “دو” برنده شد که ما محدود به بقیه وزن هستیم، مطمئناً جایی برای تشویق و افتخار نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید