تاریخ عرضه احتمالی پردازنده های نسل سیزدهم اینتل Raptor Lake مشخص شد


حساب کاربری Enthusiastic Citizen در شبکه اجتماعی Bilibili که پیش از این اولین بنچمارک های منتسب به پردازنده Core i5-13600K را فاش کرده بود، تاریخ عرضه سیزدهمین نسل از پردازنده های سری Raptor Lake اینتل را اعلام کرد. طبق ادعای این افشاگر، جدیدترین پردازنده‌های کلاس دسکتاپ اینتل قبل از پایان ماه اکتبر برای رقابت با محصولات AMD وارد بازار خواهند شد.

اینتل قبلا گفته بود که قصد دارد این رویداد را در 28 سپتامبر برگزار کند برای برگزاری Intel Innovation 2022. در حالی که هنوز چیزی به طور رسمی اعلام نشده است، افشاگر می گوید در این مهمانی شاهد رونمایی کامل از پردازنده های نسل سیزدهم خواهیم بود. اگر این اطلاعات دقیق باشد، احتمالاً در همان روز شاهد انتشار مقالات بررسی پردازنده اینتل در رسانه های رسمی جهانی خواهیم بود تا کاربران بتوانند قبل از خرید از قابلیت های سری Raptor Lake مطلع شوند.

منابع مشتاق شهروندان که نخواستند نام خود را فاش کنند، ادعا کردند که اینتل سیزدهمین نسل از پردازنده های کلاس دسکتاپ را در تاریخ 17 اکتبر (25 اکتبر) عرضه خواهد کرد. پردازنده های پرقدرت سری Raptor Lake K مانند Core i9-13900K، Core i7-13700K و Core i5-13600K به همراه مادربردهای مبتنی بر Z790 قبل از بقیه مدل ها وارد بازار خواهند شد. سری اولیه Raptor Lake همچنین شامل پردازنده های سری KF خواهد بود.

انتظار می‌رود پردازنده‌های غیرK و مادربردهای ارزان‌تر H760 و B760 سال آینده وارد بازار شوند. به احتمال زیاد، اینتل قصد دارد رونمایی از پردازنده ها و مادربردهای غیر K Raptor Lake ذکر شده برای CES 2022 را که در 5 ژانویه 2023 (15 دسامبر 1401) برگزار می شود، کنار بگذارد. تاریخ عرضه پردازنده ها و مادربردهای ذکر شده احتمالا نیمه دوم ژانویه (اواخر آذر تا اوایل بهمن) خواهد بود.

تامز هاردور می گوید اینتل تراشه H710 را برای مادربردها در نسل جدید محصولات خود نمی سازد. تیم آبی احتمالا دوباره از تراشه H610 برای برخی از مادربردهای خانواده Raptor Lake استفاده خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که مادربردهای سری 600 اینتل در حال حاضر در بازار می توانند با دریافت آپدیت از پردازنده های Raptor Lake پشتیبانی کنند. به این ترتیب، کسانی که در حال حاضر از مادربردهای خانواده Alder Lake استفاده می کنند، برای دریافت پردازنده های Raptor Lake، مجبور به خرید مادربرد جدید نیستند.

برخلاف AMD Zen 4 که به پشتیبانی از استاندارد DDR4 پایان داد، اینتل همچنان از این استاندارد RAM در پردازنده‌های Raptor Lake پشتیبانی می‌کند. پردازنده های Alder Lake قادر به پشتیبانی از استاندارد DDR5-4800 بودند، اما پردازنده های Raptor Lake از استاندارد جدیدتر DDR5-5600 پشتیبانی می کنند.

اینتل در نسل دوازدهم پردازنده های خود استفاده از هسته های یکسان را کنار گذاشت و به سراغ ترکیبی از هسته های پرمصرف و کم مصرف رفت. این سبک معماری تا نسل سیزدهم ادامه یافت.

مقالات مرتبط:

Raptor Lake قرار است میزبان هسته‌های پرقدرت مبتنی بر ریزمعماری Raptor Cove و هسته‌های کم مصرف بر اساس ریزمعماری Gracemont باشد. تعداد هسته های پرقدرت در دریاچه رپتور بدون تغییر باقی می ماند، اما تعداد هسته های کم مصرف در مقایسه با نسل قبلی دو برابر می شود. به این ترتیب، پردازنده های نسل سیزدهم دارای هشت هسته پرمصرف و 16 هسته کم مصرف در قوی ترین حالت خود خواهند بود.

Core i9-13900K پرچمدار با 24 هسته عرضه می شود، در حالی که انتظار می رود Core i7-13700K دارای 16 هسته باشد. پردازنده Core i5-13600K به 14 هسته مجهز خواهد شد.

علاوه بر افزایش تعداد هسته های کم مصرف، پردازنده های سری Raptor Lake دارای حافظه نهان L3 بزرگتر و سرعت کلاک بالاتری هستند. برخی شایعات می گویند که در پردازنده های نسل چهاردهم، علاوه بر این دو نوع هسته، ممکن است اینتل هسته های بسیار کم مصرفی را انتخاب کند.

پردازنده های نسل سیزدهم اینتل با پردازنده های AMD Ryzen 7000 در بازار رقابت خواهند کرد. تاریخ عرضه پردازنده های جدید AMD هنوز اعلام نشده است، اما این شرکت گفته است که Ryzen 7000 را در پاییز 2022 عرضه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید