طرز تهیه باقلا. این غذای اصیل شمالی است


باگالی کاتیک یکی از خوراکی های گیلانی است و طرفداران زیادی دارد. معمولا غذاهای هر منطقه شبیه همان منطقه است و باقلا قاق نیز از این قاعده مستثنی نیست، رنگ سبز و عطر دلنشین آن یادآور جنگل های سرسبز شمال ایران است. نیم ساعت وقت بگذارید و این غذا را برای خانواده و دوستانتان آماده کنید تا در کنار هم از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. در این مطلب در مورد طرز تهیه حبوبات قاق و فواید آن صحبت کردیم.

مواد لازم برای تهیه بذر کتان و خواص آن

1. لوبیا سبز

ماده اصلی این غذای خوشمزه گیلانی باقلی است که در گیلان به آن پاچ باقالی یا باقالی رشتی نیز می گویند. لوبیا را یک سوپر غذا نیز می نامند، زیرا سرشار از پروتئین، فیبر و مواد مغذی مختلف است. به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی لوبیا، این لوبیا غذای خوبی برای دیابتی ها محسوب می شود. فیبر موجود در لوبیا نیز به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین این قرص حاوی آهن است و شما را از کم خونی محافظت می کند.

2. تبدیل شد

شوید یکی از خوشمزه ترین سبزیجاتی است که در بسیاری از غذاها از سوپ شوید گرفته تا خورش استفاده می شود. برای تهیه مریم گلی از شوید خشک و شوید تازه استفاده می شود. طعم لوبیا با شوید تازه کمی با طعم شوید خشک متفاوت است. اگرچه این تفاوت بسیار ناچیز است، اما اکثر مردم ترجیح می دهند از شوید خشک برای تهیه غگال قاتاج استفاده کنند.

اگر می خواهید از شوید تازه استفاده کنید، باید دو برابر این سبزی را به عنوان شوید خشک در نظر بگیرید.

شوید کم کالری و سرشار از ویتامین های C و A است و مانند لوبیا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، چون این سبزی حاوی قند کمی است، برای بیماران دیابتی نیز مفید است.

3. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده است که در گربه باگالی استفاده می شود. مواد مغذی موجود در تخم مرغ مانند ویتامین D (تا 40 درصد از نیاز روزانه شما) و پروتئین بدن شما را سالم نگه می دارد. با پروتئین تخم مرغ، نیازی به اضافه کردن گوشت به وعده غذایی خود ندارید.

یکی دیگر از مزایای تخم مرغ این است که در دراز مدت احساس سیری ایجاد می کند که باعث می شود بهترین غذا برای کاهش وزن باشد.

4. سیر

سیر طعم خوبی به بومادران می دهد، خواص دارویی دارد و با کاهش کلسترول در بدن از بیماری های قلبی پیشگیری می کند. برای لوبیا گرام باید از سیر تازه استفاده کنید اما اگر طعم و بوی سیر را دوست ندارید می توانید از پودر سیر هم استفاده کنید.

طرز تهیه لوبیا ریشتی قتاگ

لوبیا سیاه با لوبیا سبز

زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه
زمان پخت و پز: 15 دقیقه
کالری: 347 کالری
برای 4 نفر کافیه

قبل از شروع آشپزی، مواد لازم را طبق لیست زیر آماده کنید. البته اگر بخواهید دو نفره درست کنید باید مقدار را کاملا نصف کنید. (برای تهیه لوبیا گرام ریشتی می توانید از لوبیا سبز تازه یا لوبیا خشک استفاده کنید.)

مواد لازم برای تهیه باقلا

  • باگالی قطاق (غلاف نخود) 2 فنجان (435 کالری)؛
  • 2 قاشق غذاخوری شوید خشک (43 کالری)؛
  • 2 تخم مرغ (156 کالری)؛
  • 2 حبه سیر (2 کالری)؛
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نباتی (228 کالری)؛
  • نصف قاشق چایخوری نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه نخود با لوبیا در 5 مرحله

مرحله 1

لوبیاهای خشک را در آب بریزید و بگذارید خیس بخورد تا بتوانید پوست آنها را بگیرید. سپس لوبیاها را از وسط نصف کنید تا لپه ای شوند. این فرآیند معمولاً دو ساعت طول می کشد.

گام 2

سیر خرد شده را در ماهیتابه بریزید و در روغن زیتون تفت دهید. البته سیر خیلی زود می سوزد، پس مراقب باشید زیاد داغ نشود. چند کباب کوتاه کافی است. وقتی بوی سیر را حس کردید، به مرحله بعدی بروید.

مرحله 3

حالا نوبت اضافه کردن لوبیا به سیر است. مقداری لوبیا را سرخ کنید و شوید خشک را به مواد اضافه کنید. در این مرحله نباید به مواد نمک اضافه کرد، زیرا باعث سفت شدن و نیم پز شدن دانه ها می شود.

مرحله 4

دو لیوان آب اضافه کنید و در تابه را ببندید تا آب بجوشد. 15 دقیقه صبر کنید تا مواد به اندازه کافی غلیظ شوند. غذا را باید هر 5 دقیقه یک بار هم بزنید، مراقب باشید که مواد نسوزند. البته این کار را به آرامی انجام دهید تا حبوبات له نشوند.

مرحله پنجم

بعد از 15 دقیقه تخم مرغ ها را اضافه کنید. تخم مرغ را می توانید به دو صورت همزده یا بدون پوست به لوبیا اضافه کنید. در روش هم زدن تخم مرغ ها کاملا با مواد مخلوط می شوند اما در روش هم زدن تخم مرغ ها کاملا در غذا می ماند. حالا نمک و فلفل را به غذا اضافه کنید. بعد از چند دقیقه غذای شما آماده است. اگر دوست دارید می توانید این غذا را با برنج یا نان دم کرده میل کنید.

طرز تهیه باقلا برای گیاهخواران

اگر وگان هستید یا تخم مرغ دوست ندارید، می توانید بدون تخم مرغ یک خواربار فروشی وگان درست کنید. لوبیای قاتق کاملاً خوشمزه خواهد بود.

اخرین حرف

لوبیاها خوشمزه، مفید و آسان تهیه می شوند. اگر تجربه ای در پخت این غذا دارید خوشحال می شویم تجربه خود را با ما در میان بگذارید.


فروشگاه چگونه است - مجموعه صوتی از خواص درمانی غذاها

تغذیه مناسب یک راه موثر برای جلوگیری کردن و درمان یا درمان آنها بیماری هستند.





دیدگاهتان را بنویسید