افزایش 10 درصدی جزئیات صادرات غیرنفتی / درآمد گمرکی برای سال آینده



رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش 10 درصدی صادرات غیرنفتی در ده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: درآمد گمرکی پیش بینی شده در لایحه بودجه برای سال آینده نسبت به امسال افزایش چشمگیری داشته است که می توان به آن دست یافت.

به گزارش ایسنا، محمد رضوانیفر در مراسم روز جهانی گمرک که ساعاتی پیش به پایان رسید، اظهار داشت: نگاهی به آمار 10 ماهه تجارت خارجی نشان می دهد که حجم صادرات غیرنفتی در این مدت از مرز 103 میلیون تومان گذشت و به 45 میلیارد رسید. دلار، دوره سال گذشته 12 درصد رشد کرد.

وی افزود: همچنین 31 میلیون تن به ارزش بیش از 48 میلیارد دلار وارد کشور شدیم که نسبت به ده ماهه سال گذشته 16 درصد رشد نشان می دهد. متوسط ​​ارزش اقلام صادراتی 440 دلار در هر تن و متوسط ​​قیمت اقلام وارداتی 1571 دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 15 و 25 درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس گمرک، عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران در ده ماهه امسال به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و هند و عمده‌ترین مبادی وارداتی کشور امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده است. . از سوی دیگر در این مدت 11 میلیون تن عملیات ترانزیتی انجام شد که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.

رضوانی فرد گفت: اینکه درآمد ما از تجارت خارجی بالغ بر 20 میلیارد دلار بوده نشان می دهد که دولت در ده ماه گذشته نسبت به سال گذشته موفق تر بوده است.

وی همچنین از عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در این بازه زمانی از نظر درآمدی خبر داد و گفت: از 8800 کد تعرفه گمرکی 5250 کد تعرفه فعال و مابقی غیرفعال است و در ده ماه آینده امسال درآمد گمرکی از حقوق ورودی 14 هزار میلیارد تومان شد تا به 35 هزار میلیارد تومان برسد البته هنوز واردات خودرو به طور کامل محقق نشده و هفته آینده اتفاق می افتد. تاکنون 130 میلیارد تومان از عوارض واردات خودروهای وارداتی دریافت کرده ایم که پیش بینی می شود امسال به 3 هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: به نظر می رسد درآمد گمرکی از محل حقوق ورودی تا پایان امسال به 60 هزار میلیارد تومان برسد و بتوانیم 75 هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنیم. البته در فاکتور فوری که در شهریورماه تصویب می شود، دریافتی کارمزد واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی را از 4 درصد به 1 درصد کاهش دادیم.

رضوانی فر با اشاره به لایحه قانون بودجه سال 1402 گفت: پیش بینی می شود 87 هزار میلیارد تومان برای سایر کالاها و 32 هزار میلیارد تومان برای خودروهای وارداتی از گمرک وصول شود و این مبلغ به خزانه دولت واریز شود. همچنین برآورد می شود که میزان مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی به 100 هزار میلیارد تومان برسد. این اهداف کاملاً قابل دستیابی هستند.

وی در خصوص تجهیزات گمرکات و خروجی های گمرکی نیز افزود: اگر بخواهیم در سال آینده حدود 70 دستگاه ایکس ری در مرزهای کشور نصب کنیم به اعتبارات کلانی حدود 8 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. مشکلی وجود ندارد اما از وزارت اقتصاد و دارایی تقاضا داریم در این زمینه بیشتر به گمرک کمک کنند.

انتهای نامه

دیدگاهتان را بنویسید