آیفون 13 محبوب ترین کالای خرید اقساطی است


دیجی‌پی در سال گذشته بیش از 2200 میلیارد تومان اعتبار جزئی و 1000 میلیارد تومان اعتبار BNPL پرداخت کرده است. همچنین در سال 1401 بیش از 10.6 میلیون تراکنش به ارزش 1.5 هزار میلیارد تومان در پلتفرم دیجی‌پ انجام شد. همانطور که از سوی این شرکت اشاره شده، آیفون 13 پرطرفدارترین محصول خرید اقساطی بوده است که نشان می دهد با وجود رشد بالای قیمت این گوشی، مردم همچنان ترجیح می دهند به هر حال و به صورت اقساطی آن را خریداری کنند.

سومین گزارش سالانه دیجی‌پ به شرح عملکرد این شرکت در سال 1401 منتشر شده است. دیجی‌پ فعالیت خود را در تابستان 1396 با سرمایه‌گذاری کامل دیجی کالا آغاز کرد. این گروه در این سال ها خدمات مالی مختلفی از جمله درگاه پرداخت هوشمند، سرویس بازپرداخت، خرید اقساطی و … را به کاربران خود ارائه کرده است.

در سال 1401 این گروه با بانک های مالات و تیجارا وارد همکاری شد. علاوه بر گسترش دامنه همکاری، DigiP همچنین خدماتی را برای BNPL، بیمه، مدیریت ثروت و تامین مالی زنجیره تامین نشان داد.

بر اساس اعلام دیجی‌پ، به‌طور متوسط ​​ماهانه یک میلیون و 300 هزار تراکنش در سوراپ دیجی‌پ انجام می‌شود و این رقم برای درگاه پرداخت یکپارچه 4 میلیون و 300 هزار تراکنش بوده است.

این بستر در سال گذشته بیش از 2200 میلیارد تومان وام خرد (این اعتبارات در قالب تسهیلات BNPL، تسهیلات 12 تا 24 ماهه و کارت اعتباری بود) و 1000 میلیارد تومان اعتبار BNPL پرداخت کرد.

گزارش سالانه DGP

برنامه DigiP Super در پایان سال 2011 به 2 میلیون نصب فعال رسید و کل ترافیک سایت و برنامه نزدیک به 60 میلیون گزارش شد.

خرید اقساطی و BNPL (اکنون بخرید، بعداً بپردازید) از جمله خدمات اعتباری DigiP هستند که در این گزارش به طور جداگانه مورد بحث قرار گرفته اند.

خرید گوشی محبوب ترین محصول خدمات اقساطی

خدمات اقساطی مختلفی در بستر دیجی‌پ در اختیار کاربران قرار گرفت و سرویس 25 تا 30 میلیون تومانی بیشترین درخواست را در بین سایر خدمات داشت و تقاضا برای خرید اقساطی کمتر از 10 میلیون تومان نزدیک به صفر بود. طبق قانون حقوق سال 1401 به نظر می رسد خرید اقساطی کالاهای زیر 10 میلیون تومان جذب مردم نمی شود.

طی سال 1401 بیش از 2 میلیون درخواست ثبت شده برای خدمات اعتباری گزارش شد و تعداد درخواست ها به بیش از 30 هزار میلیارد تومان رسید. حجم وام های خرد اختصاص یافته به کاربران بالغ بر 1.2 هزار میلیارد تومان بوده است.

طبقه بندی کاربران سامانه خرید اقساطی بر اساس جنسیت نشان می دهد که مردان 83 درصد بیشتر از این خدمات استقبال کرده اند. اکثر کاربران این سرویس بین 25 تا 45 سال سن دارند.

پرطرفدارترین محصولات در سبدهای اقساطی مربوط به تلفن همراه و لوازم جانبی می باشد. ریزه کاری ها و کنسول های بازی در رتبه های بعدی در این زمینه قرار داشتند. در عین حال کمترین تمایل به خرید اقساطی مواد شوینده و بهداشتی ثبت شد.

محبوب ترین دسته خرید اقساطی

همانطور که DGP ذکر شد، آیفون 13 پارت چین با ظرفیت 128 گیگابایتمحبوب ترین کالای خرید اقساطی بود. با توجه به رشد نرخ دلار در کشور، آیفون به یک کالای لوکس تبدیل شده و خرید آن دشوارتر از قبل شده است. با این حال بسیاری از کاربران دیجی پی اقدام به خرید اقساطی این گوشی کرده اند.

گلکسی A32، گلکسی A73، گلکسی S21 FE و گلکسی A53 چهار قسط محبوب بعدی بودند.

ساکنان استان های قزوین، سیستان و بلوچستان و البرز به ترتیب مطمئن ترین کاربران دیجی پی در خدمات اقساطی بودند.

استفاده از خدمات خرید اعتباری برای هندزفری بلوتوث

در سه ماهه پایانی سال 2014، دیجی‌پی با هدف تکمیل مجموعه محصولات اعتباری خود و پاسخگویی به نیازهای کاربران برای استفاده از وام‌های کوتاه‌مدت و کم‌هزینه، از سرویس خرید اعتباری BNPL خود با نام «اکنون بخر، بعداً پرداخت کن» رونمایی کرد. در سال 1401 این سرویس مراحل بلوغ خود را طی کرده است علاوه بر ارائه خدمات به کاربران نهایی، ارائه خدمات به کاربران نهادی نیز در دستور کار دیجی‌پ قرار گرفته است.

رایج ترین محصول خریداری شده با اعتبار BNPL نیز برای یک محصول دیجیتالی است که “هندزفری بلوتوث” است.

لوازم جانبی تلفن همراه، غذای سوپرمارکت و لوازم التحریر محبوب ترین اقلام برای خریداران BNPL بودند. ویتامین ها و مکمل های غذایی نیز کمترین محبوبیت را داشتند.

جالب است بدانید یکی از کاربران دیجی‌پ 94 سبد خرید اعتباری به ارزش 106 میلیون تومان از طریق سرویس BNPL خریداری کرده است.

الگوی رفتاری کاربران دیجی‌پ در پرداخت اقساطی نیز نشان می‌دهد که عموما محتاط هستند و عمدتا ۱۵ روز زودتر از موعد مقرر تسویه می‌کنند.

الگوی پرداخت اقساطی برای کاربران دیجی‌پ

رفتار کاربران Super App DigiP

بر اساس گزارش سالانه دیجی‌پ، ۶.۲ هزار میلیارد تومان تراکنش در ابر اپلیکیشن دیجی‌پ انجام شده است. کارت به کارت بیشترین سهم از این تراکنش ها را به خود اختصاص داده است و کاربران دیجی آی پی در سال 1401 بیش از 4100 میلیارد تومان از کارت به کارت به کارت انتقال داده اند.

گزارش سالانه DGP

202 میلیارد تومان برای پرداخت قبوض و 35 میلیارد تومان برای خرید اینترنتی در این بستر معامله شد.

بد نیست بدانید یک کاربر با 4792 تراکنش در سال گذشته در این زمینه سابقه داشته است.

بیش از دو سوم کاربران این پلتفرم بین 18 تا 34 سال سن دارند که نشان دهنده استقبال زیاد جوانان در حوزه پرداخت الکترونیک و فناوری مالی است. همچنین ۲۴ درصد از کاربران دیجی‌پ را زنان تشکیل می‌دهند.

نتایج نظرسنجی میزان رضایت کاربران دیجی‌پ از خدمات نشان می‌دهد که «کرایه خیریه/تاکسی/بیمه» بیشترین موفقیت و «خرید اقساطی» کمترین موفقیت را در جلب رضایت مردم داشته‌اند.

گزارش سالانه DGP

کیفیت پایین پشتیبانی، مشکلات استفاده از اعتبار در موارد برگشت یا انصراف و کیفیت پایین اثبات تکمیل مدارک یا چک از مهمترین دلایل نارضایتی کاربران از خرید اقساطی بوده است.

تامین مالی زنجیره تامین (SCF) یکی دیگر از خدمات DigiP است که از طریق آن شرکت های کوچک و متوسط ​​عرضه کننده کالا می توانند از اعتبار استفاده کنند و زودتر به سرمایه در گردش خود دسترسی پیدا کنند. بر اساس گزارش سالانه این شرکت در سال گذشته بیش از سه هزار عرضه کننده کالا از خدمات مذکور استفاده کرده و 110 میلیارد تومان اعتبار در اختیار آنها قرار گرفته است.

اعتبار سنجی یکی دیگر از سرویس های دیجی پی است که بر اساس اعلام این گروه، در یک سال گذشته بیش از 115000 اعتبارسنجی موفق داشته است. در این راستا بیش از 90 هزار کاربر در فرآیند استفاده از تسهیلات خرید اقساطی و بیش از 25 هزار کاربر در فرآیند استفاده از تسهیلات BNPL احراز هویت و اعتبارسنجی شده اند.

می توانید گزارش DGP در مورد عملکرد آن در سال 1401 را اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید