نشانه های جلب توجه؛ دلیل نیاز دائمی به جلب توجه دیگران


کسب تمجید و تایید دیگران یک خواسته طبیعی انسان است و کمتر کسی است که خواهان توجه دیگران نباشد. اما جلب توجه با جلب توجه متفاوت است و به این معناست که یک فرد توجه جو نمی تواند کاری را بدون جلب رضایت و تحسین دیگران انجام دهد. بنابراین ممکن است برای جلب توجه دیگران خود را به آتش بکشد و دست از هیچ کار جلب توجهی برندارد.

اختلال توجه طلبی

اگرچه میل به توجه دوستان، اقوام یا سایر افراد تحسین کننده کاملاً طبیعی و طبیعی است، اما نیاز مداوم به توجه را نمی توان یک رفتار سالم در نظر گرفت. می توان فراتر رفت و ادعا کرد که چنین رفتاری ممکن است ناشی از اختلالات روانی باشد.

نشانه های جلب توجه

برخی از افراد توجه جو گاهی نمی دانند که رفتارهای توجه طلبانه را تکرار می کنند. این گروه از افراد میل درونی خود را برای توجه به روش های مختلف آشکار می کنند. در زیر به بررسی برخی از رفتارهای رایج افراد توجه جو می پردازیم.

1. تظاهر به درماندگی

یکی از ترفندهایی که افرادی که با جلب توجه دست و پنجه نرم می کنند این است که وانمود کنند که درمانده و درمانده هستند، حتی زمانی که به راحتی می توانند از پس مسائل برآیند. این رفتار فریبکارانه و تلاش برای جلب همدردی دیگران دلیلی برای جلب توجه دیگران می شود.

2. شروع به مبارزه کنید

دامن زدن به دعواها و درگیری ها در محیط های عمومی یا حتی در محیط های خصوصی راه دیگری برای جلب توجه و تایید دیگران است. آنها معمولا سعی می کنند خود را در مرکز درگیری قرار دهند تا بیشترین توجه را به خود جلب کنند.

3. تشنگی تعارف

هیچ فرد سالمی از تعارف متنفر نیست، اما تشنگی مداوم برای دریافت تمجید دیگران به هر قیمتی ناسالم است. گاهی اوقات، این عطش تعارف ناشی از ناامنی های فرد است. با این حال، تأیید و تحسین یک راه سالم و طبیعی برای غلبه بر ناامنی نیست.

4. دروغ گفتن و داستان ساختن

داستان های احمقانه اما جذاب یا به قول اهالی کوچه و بازار «خلأ» ابزار دیگری برای جلب توجه و تمجید کسانی است که به دنبال تأیید و تمجید دیگران هستند.

5. مدام در تلاش برای جلب همدردی دیگران هستید

گریه امبر هرد - توجه طلبی که با بزرگنمایی مشکلاتش به دنبال جلب توجه است
اگه بدونی من چقدر بدبختم!

به عنوان مثال، یک فرد توجه جو، درد ناشی از جراحت یا زخم سطحی را آنقدر اغراق می کند که آغوش خانواده یا اطرافیانش را می خرد. یا به دلیل ضرر جزئی در خرید کیف یا حتی کفش مورد علاقه اش، آنقدر شاکی می شود که دیگران مجبورند او را آرام کنند.

دلایل رفتار توجه طلبانه در افراد

عوامل متعددی با هم کار می کنند تا منجر به شکل گیری رفتار توجه طلبی در فرد شود. در ادامه به برخی از دلایل این رفتار ناسالم می پردازیم.

1. احساس ناامنی و عزت نفس پایین

قرار گرفتن در معرض ناامنی جسمی و عاطفی ممکن است توجه طلبی را در افراد افزایش دهد. اگر چه ممکن است توجه جویی در نگاه اول یک رفتار مضر به نظر نرسد، اما روشی بسیار ناسالم برای مقابله با احساس ناامنی است. علاوه بر این، این ویژگی می تواند باعث ایجاد استرس در روابط فرد با خانواده، دوستان و یا حتی غریبه ها شود.

2. نوسانات شخصیتی

تعدادی از بیماری ها و اختلالات شخصیتی نیز ممکن است منجر به رفتار جلب توجه شود. آن دسته از افرادی که از بیماری هایی مانند شخصیت خودشیفته یا اختلال شخصیت مرزی رنج می برند، در بیشتر موارد دست به اقدامات توجه طلبانه می زنند.

یک علامت اساسی و اصلی برای افراد مبتلا به DPD این است که علاوه بر داشتن واکنش‌های عاطفی و عاطفی قوی، رفتاری از خود نشان می‌دهند که جلب توجه می‌کند.

ابتلا به عوارض دیگری مانند ADHD، اضطراب و اختلال دوقطبی نیز ممکن است باعث شود فرد رفتار توجه طلبانه از خود نشان دهد.

چگونه از جلب توجه خلاص می شوید؟

اولین قدم برای رهایی از توجه طلبی این است که بدانیم آیا رفتارهای توجه طلبانه از خود نشان می دهیم یا خیر. برخی از افرادی که مدام به دنبال جلب توجه هستند، به معنای رفتار خود پی نمی برند و حتی نمی دانند که چنین رفتاری بسیار ناسالم و غیرعادی است.

احیاء و بازسازی اعتماد به نفس و رهایی از ناامنی ها گام مهم بعدی است که ممکن است عطش فرد توجه طلب برای تحسین دیگران را کاهش دهد.

اما آیا می دانید چگونه اعتماد به نفس خود را بازسازی کنید؟ در ادامه به معرفی چند روش می پردازیم.

۱- به روانشناس مراجعه کنید

صحبت با یک مشاور حرفه ای بهترین راه برای رهایی از ناامنی ها و بازیابی اعتماد به نفس است. یک درمانگر خوب می تواند ریشه های ناامنی های شما را کشف کند و بهترین راه را برای خلاص شدن از شر آنها به شما ارائه دهد. اگر منشا رفتار توجه جویانه شما یک وضعیت روانی خاص باشد، روان درمانگر همچنان می تواند کمک کند.

2. از نوشتن روزانه غافل نشوید

هرچه نسبت به رفتارهای توجه جویانه آگاهی بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید بر آنها غلبه کنید. روزنامه نگاری، یادداشت روزانه یا همان طور که کاربران شبکه های اجتماعی به آن می گویند، «نوشتن خاطرات» می تواند خودآگاهی شما را افزایش دهد. اگر مطمئن نیستید که آیا یک رفتار خاص نیاز به توجه دارد یا خیر، می توانید نگرانی های خود را با درمانگر خود در میان بگذارید.

3. عزت نفس خود را بازیابی کنید

عزت نفس پایین یکی دیگر از دلایل اصلی اختلال توجه طلبی است. اگرچه توجه جویندگان در تمام زندگی خود تلاش می کنند تا در مرکز توجه قرار گیرند، اما هرگز قادر به التیام زخم های عمیق عزت نفس خود نیستند. با این حال، خود گفتاری سازنده و همچنین قرار گرفتن در محیط های حمایتی می تواند به شما کمک کند بر توجه طلبی غلبه کنید.

چگونه با یک جوینده توجه برخورد می کنید؟

اگر یک دوست یا یکی از عزیزان توجه طلب است و همیشه می خواهد در مرکز توجه باشد، می توانید به او کمک کنید تا رفتار ناسالم خود را تشخیص دهد. شما می توانید با کمک برخی از تکنیک هایی که در زیر به آنها اشاره کردیم، به توجه جویندگان یادآوری کنید که رفتار ناسالمی از خود نشان می دهند.

1. پایان دهید

اگر با مردی کنار بیایید که مدام به دنبال توجه، تحسین یا، به بیان ملایم، لالایی شماست، شعله های اشتیاق او برای جلب توجه را شعله ور می کنید. در چنین مواقعی، زیبایی ها را کنار بگذارید و اجازه دهید توجه جوینده بفهمد که رفتار نامناسبی از خود نشان می دهد.

2. از ارتباط با او غافل نشوید

گاهی اوقات یک فرد توجه جو نمی داند که رفتار توجه طلبانه از خود نشان می دهد. در این مواقع بهتر است خط کلام را در پیش بگیرید و با بیانی ملایم او را متوجه این رفتار ناسالم کنید.

3. آن را دریافت کنید

مشکل توجه جویندگان اغلب فراتر از تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران است و می تواند به اندازه داشتن اعتماد به نفس پایین یا داشتن تصور ناخوشایند از خود در ذهن دیگران در پشت صحنه، یک اختلال روانی قدیمی باشد. .

آخرین کلمه

توجه طلبی یکی از آن رفتارهای ناسالمی است که گریبانگیر بسیاری از افراد جامعه می شود و علاوه بر اینکه یک اختلال رفتاری محسوب می شود، ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری روانی زمینه ای نیز باشد. اگر از این اختلال رنج می برید، باید به مشاوران و روان درمانگران حرفه ای مراجعه کنید و اگر قبلاً توانسته اید این اختلال را درمان کنید، لطفاً تجربه خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - کیت صدای زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید




دیدگاهتان را بنویسید