هر آنچه در مورد هواپیمای فضایی مرموز چینی می دانیم


یک فضاپیمای چینی قابل استفاده مجدد مانند X-37B مانند یک هواپیمای نسبتا کوچک به نظر می رسد. رسانه های چینی پیشتر گزارش داده بودند که این فضاپیما در ماه اوت سال گذشته از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در شمال غربی چین به فضا پرتاب شد. این موشک با موشک Long March 2F پرتاب شد. این موشک همان پرتابگری است که چین برای پرتاب ماموریت های سرنشین دار شنژو از آن استفاده می کند. به گفته مک داول، از آنجایی که این پرتابگر حداکثر ظرفیت حمل 8.4 تن را دارد، وزن هواپیمای فضایی چینی احتمالاً بین 5 تا 8 خواهد بود. شاتل های فضایی بازنشسته ناسا بسیار کوچکتر هستند.

اگرچه مدل فعلی فضاپیمای قابل استفاده مجدد چین برای حمل فضانوردان بسیار کوچک است، مک داول گفت که اگر این کشور نسخه بزرگتری از فضاپیمای خود را برای ماموریت های سرنشین دار در آینده ارائه دهد، تعجب آور نخواهد بود.

شکار ماهواره ای؟

مک داول می گوید چین ممکن است در حال آزمایش انواع فناوری هایی باشد که می تواند جاه طلبی های فضایی این کشور را ارتقا بخشد. یکی از این فناوری ها می تواند پرتاب ماهواره و آوردن آن به مدار باشد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک و بین المللی آمریکا، هواپیمای فضایی چین شیئی را به مدار فرستاد که در اکتبر سال گذشته کشف شد.

مک داول که فضاپیمای چینی را با استفاده از داده‌های نیروی فضایی ایالات متحده ردیابی کرد، گفت: به نظر می‌رسد شی رها شده در ماه ژانویه از مدار ناپدید شده و در ماه مارس دوباره ظاهر شده است. یک توضیح احتمالی این است که فضاپیما قبل از پرتاب مجدد، شی را برداشت و به عنوان محموله حمل کرد. چنین رویدادی نشان می دهد که فضاپیما دارای یک محفظه بار است. یعنی می توان از آن برای حمل ابزار و ماهواره استفاده کرد. به گفته مک داول، این مانور که ممکن است با بازوی روباتیک انجام شده باشد، ممکن است تمرینی برای سرویس و تعمیر ماهواره بوده باشد.

مک داول می‌گوید چینی‌ها با بازوهای رباتیک در مناطق دیگری مانند ایستگاه فضایی تیانگونگ و سایر آزمایش‌های خدمات ماهواره‌ای کار کرده‌اند. به عنوان مثال، سال گذشته، این کشور با استفاده از ماهواره دیگری از مدار یک ماهواره تمام شده خارج شد.

خبرگزاری جدید چین (شین هوا) در گزارش خود از فرود این هواپیمای فضایی بر استفاده صلح آمیز از آن تاکید کرد. مک داول خاطرنشان می کند که با وجود تعداد زیاد ماهواره های جاسوسی در فضا، چین لزوماً برای این کار نیازی به هواپیمای فضایی ندارد. اما Bulbpeter می‌گوید که برنامه فضایی چین عمدتاً توسط ارتش این کشور اداره می‌شود و در نتیجه، مأموریت‌های فضایی آن معمولاً طبقه‌بندی می‌شوند. به گفته وی، حتی اگر چینی ها از هواپیمای فضایی خود برای سرویس و تعمیر ماهواره استفاده کنند، این بدان معنا نیست که نمی توانند از آن برای فعالیت های تهاجمی یا نظامی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید