تشکیل ۲۵ هسته پژوهشی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی در سطح کشور



دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در نشستی با مدیران، نخبگان، محققان و اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۵ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی در سطح کشور تشکیل و فعال شده است.

به گزارش ایسنا، سید محمد مهدوی با بیان اینکه ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی با سیاست‌گذاری و تسهیل شرایط مسیر توسعه علم و فناوری را برای کشور فراهم می‌کند، افزود: هدف اصلی از تشکیل هسته‌های پژوهشی تربیت و آموزش نیروهای کاربردی درحوزه علوم شناختی است تا آنان بتوانند در زیست ‌بوم فناوری و نوآوری اثرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه کرده و می‌کند.

مهدوی، توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی و آموزش و پرورش شناختی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره‌گیری و بهره‌مندی از دستاوردهای علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی در سطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بسترهای لازم را برای تحقق این اهداف مهم در سطح جامعه فراهم آورد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، شرط ورود محصولات تولیدی در این حوزه به بازار مصرف را اقبال عمومی به این تولیدات عنوان کرد و افزود: در صورتی که محصولات تولید شده بتوانند در بازار جایگاه خود را پیدا کنند، ستاد چتر حمایتی خود از آنها را گسترده خواهد کرد. علاوه بر این، ستاد سالانه برای حمایت از تجهیز مراکز آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها، چاپ مقالات علمی و انتشار کتب در حوزه‌های دانش علوم شناختی اعتبار ویژه‌ای را در نظر می‌گیرد.

جمال الدین مهدی نژاد، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در سخنانی تقویت مهارت‌های شناختی و بهبود شیوه‌های آموزشی با رویکردهای شناختی و شناسایی استعدادها را از اصول مهم توسعه علم عنوان کرد و گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های دوجانبه میان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و این دانشگاه را خواستار شد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در ادامه این مراسم از ۱۲ نفر از نخبگان و دانشمندان رشته‌های مختلف پژوهشی و فناوری این دانشگاه تقدیر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید