نقشه‌برداری امگا از کلاهک قطب جنوبی مریخ


18 ژانویه 2004، ابزار امگا متعلق به مارس اکسپرس، از کلاهک قطب جنوبی سیاره سرخ نقشه‌برداری کرد.

مارس اکسپرس، 25 دسامبر 2003، وارد مدار مریخ شد. در طول هفته‌های بعد، مدار آن تنظیم شد تا برای مأموریت علمی خود آماده‌ شود. در 30 دسامبر، تیم کنترل زمینی آژانس فضایی اروپا دستوراتی برای روشن‌شدن‌ موتورهای فضاپیما فرستاد و آن را در مدار قطبی قرار داد. از آنجا، کاوشگر مطالعات دقیقی از سطح سیاره، ساختارهای زیرسطحی و جو انجام داد.

طیف‌سنج نقشه‌برداری، کانی‌شناسی مرئی و مادون قرمز امگا توسط کشور فرانسه تولید شد. این طیف‌سنج ترکیب معدنی سطح را تا وضوح 100 متر تعیین می‌کند و در داخل فضاپیما نصب شده است. وزن ابزار 28.6 کیلوگرم است.

امگا

چنین مشاهداتی امکان نقشه‌برداری سنگ‌های آذرین و کانی‌های ثانویه و همچنین یخ‌های چند ساله و یخبندان‌های فصلی را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، امگا دارای قابلیت مشاهده پدیده‌های جوی مختلف و گذرا (ابر، گرد و غبار، مه، درخشش هوا) است که توسط انعطاف‌پذیری عملیاتی MEX تسهیل می‌شود.

امگا در 18 ژانویه برای اولین‌بار پس از نقشه‌برداری، وجود یخ آب و یخ دی اکسید کربن را در مریخ نشان داد.

با توجه به بازگشت علمی ارزشمند و مشخصات بسیار انعطاف‌پذیر، مأموریت مارس اکسپرس بارها تمدید شد. آخرین تمدید در 7 مارس 2023 تصویب شد و تا 31 دسامبر 2026 ادامه دارد. امگا نیز همچنان فعال است و گاه‌به‌گاه طیف بازتابی مریخ و قمر آن، فوبوس را اندازه‌گیری می‌‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید