بررسی موتو G84؛ میان‌‌رده خوش رنگ‌ولعاب موتورولا + ویدیو


دنیای گوشی‌های میان‌رده روز‌به‌روز بهتر می‌شود و برندهای مختلف برای تصاحب میزان بیشتری از سهم بازار در این بخش با هم سر جنگ دارند. در این میان، Moto G84 به‌عنوان میان‌رده ۱۰ میلیون تومانی موتورولا در بازار ویژگی‌های قابل‌توجهی دارد؛ دستگاهی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی P-OLED، تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ و دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی که با رنگ سال Pantone به‌دست خریداران می‌رسد. با بررسی موتو G84 همراه دیجیاتو باشید.

بررسی ویدیویی موتورولا موتو G84

تماشای ویدیو از آپارات

مشخصات فنی موتورولا موتو G84

نام گوشی موتورولا Moto G84
نمایشگر ۶.۵ اینچی P-OLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلی و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی
چیپست اسنپدراگون ۶۹۵
حافظه رم ۸ و ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت
سیستم‌عامل اندروید ۱۳
دوربین اصلی دوگانه شامل دوربین عرض ۵۰ مگاپیکسلی و فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فناوری شارژ سیمی ۳۰ وات
وزن ۱۶۶.۸ گرم
بدنه چرم مصنوعی / فریم پلاستیکی
قابلیت‌های جانبی مجهز به اسپیکر استریو، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، جایگاه کارت حافظه و پشتیبانی از 5G
گارانتی ۱۲ ماهه جی‌پرو
قیمت مدل ۱۲/۲۵۶ گیگابایتی حدود ۱۰ میلیون تومان

گوشی‌های موتورولا با گارانتی جی‌پرو عرضه می‌شوند؛ شرکتی که زیر مجموعه جس‌اس‌ام سرویس است و  گارانتی ۱۲ ماهه را درکنار ویژگی‌هایی مانند تعویض بی‌قیدوشرط، پوشش سرقت تا ۱۰۰ میلیون تومان و تعمیرات رایگان برای کاربران فراهم می‌کند.

پیش‌تر بررسی موتو G54 را در دیجیاتو خوانده بودید. موتو G84 برادر بزرگ‌تر آن است که ویژگی‌های مدرن‌تری را به‌ارمغان می‌‌آورد.

طراحی و کیفیت ساخت 

بررسی موتورولا موتو G84

در نگاه اول به موتو G84، با ظاهری ساده و مینیمال روبه‌رو هستیم که می‌تواند نکته‌ای مثبت برای بسیاری از کاربران باشد. میان‌رده موتورولا در رنگ Viva Magenta (قرمز مایل به زرشکی) برای بررسی به دیجیاتو آمده است. درواقع Viva Magenta رنگ سال ۲۰۲۳ شرکت Pantone محسوب می‌شود و همین منجر به متمایز شدن رنگ‌‌بندی این گوشی از سایر رقبایش می‌شود. همچنین روی نمای پشت دستگاه تنها ماژول مستطیلی شامل دوربین دوگانه و فلش LED همراه با لوگوی موتورولا به‌چشم می‌خورند.

موتورولا همانند برخی رقبای خود، از چرم مصنوعی در پنل پشتی استفاده کرده که جدا از آسیب‌پذیری بسیار اندک، حس مناسبی را به کاربر منتقل می‌کند و ازطرفی جاذب لک و چربی هم نیست. اضافه‌بر این‌ها، لبه‌های بدنه Moto G84 به‌صورت تخت طراحی شده تا با وزن ناچیز ۱۶۶.۸ گرمی، ساعت‌ها بدون خستگی از گوشی استفاده کنید.

روی فریم موتو G84 دکمه‌های رایج کنترل صدا، پاور، اسلات سیم‌کارت، پورت USB-C، اسپیکر و میکروفون‌‌‌‌های دستگاه را می‌بینیم. این دستگاه از اسپیکر استریو با دو خروجی صدا بهره می‌برد که تجربه صوتی ارائه شده توسط آن در سطح خوبی ارزیابی می‌شود. خبری از تلفیق حسگر اثر انگشت با دکمه پاور نیست و موتورولا آن‌را زیر نمایشگر تعبیه کرده است. سرعت و دقت بالای این حسگر به قفل‌گشایی سریع دستگاه کمک شایانی می‌کند. خوشبختانه باوجود حذف جک ۳.۵ میلی‌متری از اکثر رقبا، موتورولا G84 همچنان از این مورد برخوردار شده تا سهولت بیشتری را برای کاربران به‌‌ارمغان بیاورد.

بررسی موتورولا موتو G84

درنهایت به نمای جلوی گوشی می‌رسیم که شامل نمایشگر ۶.۵ اینچی با حفره دوبین سلفی است. در فهرست مشخصات Moto G84، بهره‌مندی از گواهی IP54 دیده می‌شود که از مقاومت گوشی در برابر پاشش آب و گردوغبار حکایت دارد، اما این کافی نیست؛ زیرا رقیب هم‌قیمت این گوشی، یعنی گلکسی A34، با گواهی IP67 روانه بازار شده و همین سبب شده تا نماینده موتورولا در این بخش یک پله پایین‌تر از رقیب هم‌قیمت خود باشد.

نمایشگر

بررسی موتورولا موتو G84

میان‌رده موتورولا نمایشگری ۶.۵ اینچی با پنل P-OLED و رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس را در اختیار کاربران می‌گذارد. غنای رنگی مناسب، کنتراست کافی و روشنایی ۱۳۰۰ نیت، مشخصه‌هایی هستند که نمایشگر موتو G84 را به یکی از بهترین‌ها در بازه قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان بدل می‌کنند. ازاین‌‌رو چه در محیط‌‌های بسیار تاریک و چه زیر نور خورشید، کار کردن با نمایشگر این گوشی آزاردهنده نخواهد بود.

این گوشی با برخورداری از گواهی Widevine L1 DRM، قادر به نمایش ویدیوهای HDR10 است. افزون‌بر این موارد، نرخ رفرش گوشی به‌صورت دستی روی دو گزینه ۱۲۰ و ۶۰ هرتز قابل تنظیم است. پیشنهاد می‌کنیم که نرخ رفرش را در حالت تنظیم خودکار قرار دهید تا مصرف باتری هم بالا نرود. 

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی موتورولا موتو G84

موتورولا میان‌‌رده‌‌اش را با اندروید ۱۳ روانه بازار کرده و در کمال تعجب، تنها یک‌سال آپدیت اندروید و سه‌سال آپدیت امنیتی را برای آن وعده می‌دهد. عجیب این‌که رقیب مستقیم این گوشی یعنی گلکسی A34 تا ۴ نسخه آینده اندروید را دریافت می‌کند. پوسته اندروید ارائه‌شده در این گوشی، شباهت زیادی به پوسته خام اندروید دارد که البته این موضوع سهولت بیشتری را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد. 

موتورولا قابلیت‌های شخصی‌سازی و حرکتی خود را نیز از طریق اپلیکیشن Moto در اختیار کاربران می‌گذارد تا استفاده از موتو G84 راحت‌تر شود. با استفاده این برنامه، شما می‌توانید ژست‌های حرکتی گوشی را برای باز کردن سریع اپ، ثبت اسکرین‌شات و سایر کارها فعال کنید. علاوه‌براین، با چرخاندن G84 در هوا به بخش دوربین وارد می‌شوید و با دو بار تکان‌دادن آن هم فلش LED گوشی روشن می‌شود.

عملکرد سخت‌افزاری

بررسی موتورولا موتو G84

موتو G84 قدرت خود را از تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ تأمین می‌کند. این چیپ به پردازنده‌‌ای هشت هسته‌ای با دو هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز را در اختیار دارد. پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۹ نیز این مجموعه را تکمیل می‌کند. این گوشی در دو نسخه متفاوت با ظرفیت‌های رم ۸ و ۱۲ گیگابایت روانه بازار شده و با بهره‌مندی از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی،‌ یکی از بهترین پیکربندی‌های حافظه گوشی‌ها در رده قیمتی ۱۰ میلیون تومان را ارائه می‌دهد. در ادامه جدول امتیازات بنچمارک موتو G84 و گلکسی A34 را مشاهده می‌کنید:

نام گوشی Antutu V10 Geekbench 6.0 Single-Core Geekbench 6.0 Multi-Core PCMark Work 3.0 3DMark WL Unlimited 3DMark WLE Unlimited
موتو G84 459828 915 2057 11659 1192 351
گلکسی A34 550356 1034 2521 11971 2269 620
بررسی موتورولا موتو G84

تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ در مقایسه با دایمنسیتی ۱۰۸۰ حاضر در A34، عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارد؛ با‌این‌حال اگر علاقه‌مند به بازی‌ هستید، مشکلی از بابت اجرای کال‌آودوتی و آسفالت ۹ روی Moto G84 وجود نخواهد داشت و دستگاه دچار افت فریم و حتی داغی نمی‌شود. این موضوع در تست پایداری 3DMark نیز به چشم آمد و در بررسی‌های انجام شده، با هیچ افت عملکردی مواجه نشدیم. البته اگر خواهان اجرای بازی‌های سنگین‌تر مانند Genshin Impact هستید، بهتر است چندان روی میان‌رده موتورولا حساب باز نکنید. 

دوربین

بررسی موتورولا موتو G84

موتورولا همانند سایر میان‌رده‌های بازار از دو دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی و فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد که پیشنهاد می‌کنیم تنها روی دوربین اصلی آن حساب باز کنید. خوشبختانه خبری از دوربین‌های فرعی بی‌کاربرد مانند تشخیص عمق و ماکرو در این گوشی نیست. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی نیز در حفره پنل جلوی دستگاه قرار دارد که در ادامه عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید