معرفی آثار دنیل کانمن؛ نویسنده تفکر سریع و کند


اگر در حوزه اقتصاد رفتاری، علوم شناختی و تصمیم‌گیری مطالعه یا جست‌وجو کرده باشید، حتما نام دنیل کانمن و کتاب‌هایش را دیده‌اید. تحقیقات بین‌رشته‌ای او در حوزه اقتصاد و روان‌شناسی بسیار جالب‌توجه و در نوع خود کم‌نظیرند. در این مقاله به سراغ این نویسنده معروف و آثار ترجمه‌شده‌اش در ایران رفته‌ایم. اگر به مباحث بین‌رشته‌ای در حوزه اقتصاد و علوم شناختی علاقه‌مندید، حتما این مقاله را بخوانید.

زندگی‌نامه

دنیل کانمن ۵ مارس ۱۹۳۴ در تل‌آویو فلسطین متولد شد. او تحصیلات دانشگاهی‌ را در رشته روان‌شناسی دانشگاه اورشلیم آغاز کرد و در دانشگاه برکلی با مدرک دکترا به پایان رساند. عمده آثار و البته شهرت او در حوزه اقتصاد رفتاری و علوم شناختی است. کانمن در سال ۲۰۰۲ بابت پژوهش‌هایی که درباره ارتباط روان‌شناسی و اقتصاد انجام داده بود، موفق به دریافت نوبل اقتصاد شد. بیشتر نتایج پژوهش‌های او و همکارانش به‌صورت کتاب‌های دانشگاهی منتشر شده‌اند. البته او دو کتاب عمومی‌تر هم دارد که مخاطب عام دارند و از دیگر آثارش شناخته‌شده‌ترند. در ادامه، این دو کتاب و یک اثر دانشگاهی او را که به فارسی ترجمه شده است، معرفی می‌کنیم.

رونیکس

آثار دنیل کانمن

۱. تفکر سریع و کند

تفکر سریع و کند از کتاب های دنیل کانمن

انتشارات (پیشنهاد کاربران): نوین توسعه
مترجم (پیشنهاد کاربران): فاطمه امیدی
تعداد صفحه: ۵۵۲

«تفکر سریع و کند» معروف‌ترین کتاب دنیل کانمن است که آن را پس از دوران بازنشستگی در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. در این اثر، کانمن دو سیستم یا دو رویکرد مغز هنگام مواجهه با مسائل و موقعیت‌های مختلف را بررسی می‌کند و کل کتاب تفکر سریع و کند با مقایسه این دو سیستم پیش می‌رود. او با مثال‌های مختلف به ما نشان می‌دهد که مغز ما چگونه کار می‌کند و آگاهی به نحوه کارکرد آن تا چه اندازه می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های ما راهگشا باشد. سیستم اول شهودی و سریع و عاطفی است و سیستم دوم منطقی و کند و مشورتی عمل می‌کند. مطالعه این کتاب دید بهتری به عملکرد مغز به ما می‌دهد و سبب می‌شود تسلط بیشتری روی تصمیم‌های خود داشته باشیم.

روش قابل اتکا برای وادار کردن افراد به پذیرش مسائل نادرست، تکرار دائمی آنهاست، زیرا مفهوم آشنایی به‌راحتی از حقیقت تمییز داده نمی‌شود. نهادها و بازاریاب‌های تمامیت‌طلب، همیشه از این حقیقت آگاه بوده‌اند.

۲. نویز

نویز از کتاب های دنیل کانمن

انتشارات (پیشنهاد کاربران): نوین توسعه
مترجم (پیشنهاد کاربران): محسن اسلامی
تعداد صفحه: ۴۰۰

«نویز» دومین اثر دنیل کانمن و همکارانش است که در مقایسه با دیگر آثارشان جنبه عمومی‌تری دارد. موضوع اصلی این کتاب قضاوت و سوگیری‌های انسان است. نویسنده‌های این اثر بار دیگر ما را به دنیای پیچیده مغز می‌برند و نحوه سوگیری‌های شناختی ما را تشریح می‌کنند. قضاوت‌های ما در شغل‌های مختلف و تصمیم‌هایی که در موقعیت‌های مختلف روزمره می‌گیریم، ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشند. کانمن و همکارانش عواملی را که موجب تفاوت در تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌هایمان می‌شوند «نویز» معرفی می‌کنند. با مطالعه این اثر دلیل اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های خود و دیگران را بهتر درک می‌کنیم.

همۀ ما دست‌کم به یک منشأ نویز موقعیتی توجه کرده‌ایم: حس‌وحال. همۀ ما این تجربه را داریم که قضاوتمان به حس‌وحالمان بستگی دارد و بی‌تردید توجه کرده‌ایم که قضاوت‌های دیگران هم بسته به حس‌وحالشان تغییر می‌کند. همان لبخندی را که آدمی با حس‌وحال خوب آن را دوستانه تلقی می‌کند، ممکن است در چشم کسی که حس‌وحال منفی دارد ناخوشایند باشد؛ برای کسی که حس‌وحال خوبی دارد صحبت‌ از آب‌و‌هوا جالب است، ولی برای شخصی که در حس‌وحال بدی است خسته‌کننده است.

۳. قضاوت در شرایط نااطمینانی

قضاوت در شرایط نااطمینانی از کتاب های دنیل کانمن

انتشارات (پیشنهاد کاربران): دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی
مترجم (پیشنهاد کاربران): گروه مترجمان
تعداد صفحه: ۸۵۹

دنیل کانمن این اثر را با همکاری پل اسلاویک و آموس چورسکی نوشته است. این کتاب که ۳۵ فصل دارد و در دو جلد منتشر شده است، از مجموعه کتاب‌های دانشگاهی کانمن و همکارانش است و به حوزه مدیریت راهبردی و تصمیم‌گیری مربوط می‌شود. اگر در حوزه مدیریت راهبردی به دنبال یک کتاب علمی معتبرید، این کتاب انتخاب مناسبی برای مطالعه است.

شما بگویید

تا قبل از خواندن این معرفی تا چه اندازه با دنیل کانمن و آثارش آشنایی داشتید؟ از طریق چه حوزه‌ای با این نویسنده آشنا شده‌ بودید؟ اقتصاد رفتاری یا علوم شناختی؟ اگر از مخاطبان آثار دنیل کانمن هستید، لطفا نظر خود درمورد این نویسنده و آثارش را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید