OpenAI با فایننشال تایمز قراردادی برای آموزش هوش مصنوعی امضا کرد


فایننشال تایمز با OpenAI قراردادی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از محتواهای بایگانی این نشریه منعقد کرد. طبق شرایط این قرارداد، فایننشال تایمز مجوز استفاده از مطالب خود را به سازنده ChatGPT می‌دهد تا به توسعه فناوری هوش مصنوعی مولد کمک کند. جزئیات مالی این قرارداد اعلام نشده است.

براساس اعلام فایننشال تایمز، کاربران ChatGPT در پاسخ‌های این چت‌بات خلاصه، نقل‌قول‌ها و لینک مقالات فایننشال تایمز را خواهند دید. به‌عبارتی، اگر این چت‌بات از محتواهای این نشریه استفاده کند، لینک مقالات کامل آن را نیز در اختیار کاربران خواهد گذاشت. در مقابل، OpenAI با این سازمان خبری برای توسعه محصولات جدید هوش مصنوعی همکاری خواهد کرد.

همکاری فایننشال تایمز و OpenAI برای آموزش هوش مصنوعی

OpenAI ChatGPT

فایننشال تایمز درحال‌حاضر از خدمات OpenAI استفاده می‌کند و می‌گوید که مشتری طرح سازمانی ChatGPT است. در ماه گذشته میلادی نیز این نشریه نسخه بتای جستجوی هوش مصنوعی مولد خود را منتشر کرد که توسط مدل زبانی بزرگ Claude انتروپیک ارائه شده بود. این قابلیت با نام «Ask FT» به مشترکین اجازه می‌دهد اطلاعاتی را در مقالات نشریه پیدا کنند. اکنون OpenAI نیز به این نشریه در توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.

«جان ریدینگ»، مدیرعامل گروه فایننشال تایمز، می‌گوید با وجود همکاری با OpenAI، این نشریه همچنان به «روزنامه‌نگاری انسانی» خود متعهد خواهد ماند تا احتمالاً درباره تولید محتوا با هوش مصنوعی نگرانی خاصی به‌وجود نیاید. ریدینگ می‌گوید: «درست است که پلتفرم‌های هوش مصنوعی به ناشران برای استفاده از مطالبشان پول می‌دهند، اما به نفع کاربران است که این پلتفرم‌ها دارای منابع قابل اعتماد باشند.»

OpenAI تاکنون چندین قرارداد با سازمان‌های خبری بسته است تا از محتوای آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره ببرد. برای مثال، شرکت رسانه‌ای «اکسل اسپرینگر» که پلیتیکو، بیزینس اینسایدر و چند نشریه اروپایی را دارد، قرارداد مشابهی را با OpenAI امضا کرده است. آسوشیتد پرس نیز به این شرکت فناوری مجوز داده تا مدل‌های خود را براساس داده‌های آن‌ها آموزش دهد.

گفتنی است که OpenAI بین 1 تا 5 میلیون دلار برای کسب مجوز از نشریات هزینه می‌دهد که بسیار کمتر از رقم‌هایی است که شرکت‌های دیگر مانند اپل پرداخت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید