اولین تصویر از یک سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری منتشر شد


تلسکوپ افق رویداد با ثبت اولین تصویر از سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری بار دیگر تاریخ ساز شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک تایمز، اخترشناسان ساعاتی پیش اعلام کردند که پرده تاریکی و غبار را از مرکز کهکشان راه شیری ما برداشته اند تا اولین تصویر از یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشان را ثبت کنند.

این عکس که طی شش کنفرانس مطبوعاتی همزمان در واشنگتن دی سی و سراسر جهان منتشر شد، تصویری به شکل دونات از امواج رادیویی را نشان می دهد که فضای خالی و تاریکی را قاب می کنند.

این تصویر جدید به اولین تصویر از یک سیاهچاله می‌پیوندد که توسط همین تیم از محققان در سال 2019 گرفته شد و سیاهچاله بزرگی را در قلب مسیح 87 (M87) نشان داد. این تصویر تازه منتشر شده جزئیات مبارزات اخترفیزیک و شگفتی های گرانش را نشان می دهد.

اولین تصویر از یک سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری منتشر شد

اولین تصویر ثبت شده از یک سیاهچاله

سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری، در فاصله حدود 25000 سال نوری از زمین، قوس A* نامیده می شود و ستاره شناسانی مانند آندریا گیس از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، و راینهارد گونزل (راینهارد گنزل) از ماکس موسسه پلانک محاسبه کرده است که جرم آن برابر با 4.14 میلیون برابر جرم خورشید است. این دو به دلیل دستاوردهایشان در سال 2020 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. عکاسی از سیاهچاله “قوس*” سخت است زیرا هر ساعت چشمک می زند.

دکتر فریال اوزیل همچنین بخشی از پروژه تلسکوپ افق رویداد است که با همکاری بیش از 300 دانشمند از 13 موسسه، شبکه جهانی رو به رشدی از تلسکوپ ها را برای ساخت یک تلسکوپ بزرگ به اندازه زمین مدیریت می کند. این تصویر جدید هیچ تفاوتی با تصویر سیاهچاله ثبت شده در سال 2019 ندارد و به گفته دکتر اوزیل، این نشان می دهد که تصویر سال 2019 تصادفی نبوده است. علاوه بر این، ویژگی‌های ساختار کیک‌شکل دایره‌ای به خوبی با پیش‌بینی ستارگان متحرک و ابرهای گازی در اطراف مرکز کهکشانی مطابقت دارد.

مایکل جانسون، یکی از اعضای تیم از مرکز هاروارد-اسمیتسونیان گفت: «این تصویر تأییدی فوق‌العاده از نظریه نسبیت عام اینشتین است.

سیاهچاله منطقه ای در فضا-زمان با کشش گرانشی بسیار قوی است که هیچ چیز، حتی ذرات و تشعشعات الکترومغناطیسی مانند نور، نمی تواند از میدان گرانشی قوی خود، فضا-زمان فرار کند و سیاهچاله ها را تشکیل دهد. مرز این ناحیه از فضازمان که هیچ چیز نمی تواند از طریق آن بازگردد، افق رویداد نامیده می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید