پاسخ های همایون شجریان به پاورقی ها/ چرا در دبی «ایران» خواندی – مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم همکاری مشترک همایون شجریان و فردین خلعتبری با عنوان «گاهی فراموشی» در قالب مراسم رونمایی و نشست خبری تقدیم مردم شد.

فردین خلعتبری نویسنده آلبوم گاهی فراموش می کنیم در این برنامه رسانه ای در تشریح روند تولید آلبوم گاهی فراموش می کنیم گفت: این چهارمین همکاری من با همایون شجریان است که خیلی دوستش دارم و اساسا چه کسی این کار را انجام خواهد داد. ” کار با همایون شجریان؟ من از روند این همکاری راضی نیستم.

و در مورد استفاده از نوازندگان خارجی در این آلبوم گفت: این اثر یک اثر موسیقایی است که نیاز به نوازندگان خاصی دارد و امیدوارم پس از شنیدن این اثر سوالی در مورد نحوه استفاده از نوازندگان خارجی با شرایط دیگر مطرح کنید. در این آلبوم ما نیاز به بداهه نوازی در موسیقی داشتیم که بسیار خاص است. در آن شرایط، بازی دو نفر از آن چهار نفر محور اصلی بازی ما بود، که فکر می‌کنم اگر چهار راه دیگری این کار را انجام می‌داد، سلیقه دیگری داشت.

امیدوارم ما تنها گروهی نباشیم که از اسپانسر سود می بریم

خلعتبری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تولید موسیقی صنعت ارزانی نیست و مستلزم ساعات طولانی حضور در استودیو است و امیدوارم تنها گروهی نباشیم که از حمایت مالی بهره مند می شویم و بنگاه های صنعتی بتوانند به سایر گروه ها و هنرمندان کمک کنند. در زمینه موسیقی و بدون تأثیرگذاری بر ماهیت آنها حمایت های لازم را انجام دهند.

خلعتبری درباره محتوای آلبوم نیز گفت: سعی کردیم رویکردی را به موسیقی مقامی در پیش بگیریم که مهمترین آن موسیقی حوزه «صحنا» است که امیدوارم مخاطبان متوجه آن شوند.

این آهنگساز در بخش پایانی سخنان خود از رامین صدیقی به عنوان مشاور پروژه تشکر کرد و گفت: رامین صدیقی در این پروژه مورد حمایت ویژه قرار گرفت که در تمام مراحل کارش که به نظر من درجه یک بود همراه من بود و حضور بسیار خوبی داشت. ”

همایون شجریان در ابتدای این نشست خبری ضمن قدردانی از دست اندرکاران این اثر موسیقایی گفت: این اثر آمیزه ای از موسیقی ایرانی و جاز است و نقطه اشتراک اثر بداهه است که توسط فردین خلعتبری ساخته و با وی اجرا شده است. شعر و موسیقی.” چنین وضعیتی را می توان در تاریخ موسیقی ایران در آثار بزرگی چون «عارف» و «شیدا» ​​که سروده ها و ترانه های خود را سروده اند، یافت. فردین عزیز نیز ممکن است در حین ساخت این اثر موسیقایی با همان ظاهری که شما گفتید این پروژه را آغاز کرده باشد.

وی در توضیح روند ضبط این آلبوم افزود: این آلبوم روند پیچیده ای نداشت و چهار نوازنده و یک خواننده در تجربه ای جدید دست به دست هم دادند تا تاثیر قابل قبولی برای مخاطبان ارائه کنند. در مورد اجرای زنده این اثر هم باید بگویم که قبل از کرونا برنامه های زیادی برای کنسرت داشتیم، بنابراین باید ابتدا به برنامه های کنسرت برای پروژه های دیگرم فکر کنم و بعد روی این پروژه کار کنم و به صورت زنده روی صحنه بروم. ارائه می دهد.

اگر افشین یدعلی بود در این آلبوم هم حضور داشت

این خواننده ایرانی درباره تجربه قبلی خود از همکاری با فردین خلعتبری در آلبوم «امشب با آواز من بخواب» توضیح داد: من به شخصه از همکاری با فردین خلعتبری در این آلبوم بسیار راضی هستم و باید بگویم که این اثر پخته تر و جذاب تر از قبلی است. کار است و جا دارد به افشین یدالهی اشاره کنیم اگر در این آلبوم بود حتما با او همکاری می کردیم. ایده این آلبوم ایده بسیار جالبی است که توانستم شعر و موسیقی را با هم تلفیق کنم. این تجربه برای من هم جالب بود، حتی در جایی تلفیق مفهوم موسیقی و شعر برایم سخت بود، اما رفته رفته کار برایم جاری شد که می‌دانستم می‌تواند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند. انگار فکر می کردم این اثر موسیقایی یکی از کارهای باکیفیت من باشد. پیشنهاد من این است که بیشتر روی فضایی که موسیقی با شعر ایجاد می کند تمرکز کنیم و فکر می کنم این به گونه ای است که توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند.

فعلا قصد همکاری با صداوسیما را ندارم

شجریان در بخشی دیگر از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برگزاری کنسرت در تهران و همکاری با صدا و سیما گفت: برای کنسرت در تهران برنامه داریم و فکر می کنم از تیرماه کنسرت های خود را در تهران آغاز کنم. امسال.” در خصوص همکاری با صدا و سیما باید بگویم در حال حاضر برنامه ای برای همکاری با صدا و سیما ندارم.

این خواننده همچنین درباره حواشی کنسرت خود در دبی و صحبت های خود در این مراسم توضیح داد: کاری که در مهمانی انجام دادم تحت تاثیر هیچ حرکتی قرار نگرفت و تصمیم گرفتم بدون توجه به حواشی در یک مهمانی در دبی بخوانم. ” ایران.» آن هم در حالی که برای حمل و اجرای این قطعه در دبی محدودیتی نداشتم.

او گفت: فکر می کنم ما خواننده های زیادی داریم که در موسیقی ایرانی فعال هستند. اما مسلما زمان مدام در حال تغییر است که ذائقه شنیداری مخاطب را تغییر می دهد. در این زمینه، ظهور بیماری عروق کرونر قلب نیز منجر به تغییرات زیادی در این روند شده است. در این دو سال کرونا هم سعی کردم لیسانسه ها را آزاد کنم، برخی با حمایت نهادهای مختلف و برخی در تونل خودم. به هر حال آنچه در این روزگار اتفاق افتاده همراهی با جریان زندگی امروزی و صبر و زمانه بودن جهان است که به نظر من باید با حفظ اصالت ژانر موسیقی خود را به آن جایگاه سوق دهیم. فکر می کنم در مقایسه با 30 سال گذشته، شاهد یک آلبوم کامل با ساز و آهنگ نخواهیم بود، زیرا همه چیز تغییر کرده است و نمی توان این تغییرات را نادیده گرفت.

همایون شجریان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ملاحظاتش برای برگزاری مهمانی های ارزان قیمت و اینکه آیا تصمیماتی برای برگزاری جشن به یاد محمدرضا شجریان وجود دارد، گفت: نگذاریم. با این حال می دانید که برگزاری کنسرت مستلزم هزینه های زیادی است که واقعا بر وضعیت برگزاری کنسرت تاثیر گذاشته است. اما همیشه سعی کردم متعادل ترین باشم. در مورد ماجرای مهمانی های یادبود پدرم باید بگویم که تا کنون تمامی مهمانی های اخیر ما به یاد پدرم و استاد پرویز مشکاتیان بوده است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

بعد از صحبت های شجریان در مورد میهمانی ها، اسپانسر پروژه گاهی فراموش می کرد که در صورت موافقت همایون شجریان و تیمش، حاضریم در پارتی رایگان به گروه اجرایی بپیوندیم و از آنها حمایت کنیم.

من هنوز هم حاضرم از پروژه پارتی خیابان آزاد حمایت کنم

همایون شجریان در بخشی دیگر از این نشست گفت: چند سال پیش پیشنهاد برگزاری مجانی پارتی های خیابانی را دادم و الان هم می گویم حاضرم از چنین طرحی حمایت کنم. به همین مناسبت چند نفر از دوستان از من خواسته اند تا چند شب دیگر بیایم و یک مهمانی رایگان بگذارم، در حالی که من قصد نداشتم بیایم. این تنها کاری است که می توانم انجام دهم و امیدوارم روزی بتوانم کنسرتی با تعداد زیادی تماشاگر داشته باشم.

رضا موسوی درباره نقش کلیدی و مدیر هنری در پروژه های موسیقایی به ویژه پروژه «گاهی فراموش کن» گفت: در این پروژه من رسالت خود را به خوبی می دانستم زیرا با فردین خلعتبری دوستی بیست و پنج ساله داریم و می دانیم. کاری که ما در پروژه های مشترک انجام می دهیم بسیار خوب است. اما در مورد همایون شجریان و نحوه همکاری با او باید بگویم که هر روز با اتفاقات جالب و شگفت انگیزی مواجه می شویم که علاقه مرا به همکاری با او دو چندان کرده است. این هنرمند نگاه ویژه ای به هنرهای تجسمی دارد که در این پروژه نیز به ما کمک کرد.

آلبوم «گاهی فراموشی» با اشعاری از فردین خلعتبری در هشت ترانه «در شب بی تو»، «گاهی فراموشی»، «حواست به تو»، «پیاپی»، «رویای خاکی»، «مست با تو»، «قم» حدود دو سال از محرم تا اسرار تولید شد.

فردین خلعتبری تهیه کننده، آهنگساز و شاعر، همایون شجریان خواننده، بن ون مایر، کلاوس گیزینگ، کارلو نیدرهاوزر و فردریک گیل، تهیه کننده گروه، رامین صدیقی، مشاور تهیه کننده، سحر فروزان، مشاور، رضا موسوی ابین مدیر موسیقی این آلبوم، در ایران و اتریش ثبت شده است.

همایون شجریان و فردین خلعتبری در سال‌های گذشته فعالیت‌های مستمری را با هم داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به انتشار آلبوم «امشب با سونات من بخواب» بر اساس اشعار مرحوم افشین یدالهی در سال ۱۳۸۸ و خوانندگی چند تک‌آهنگ برای سریال‌ها و آثار آوازی اشاره کرد. . .

دیدگاهتان را بنویسید