بیهوشی پروپوفول می تواند به طور قابل توجهی امواج مغزی پستانداران را تغییر دهد


یک مطالعه جدید در پستانداران نشان می دهد که پروپوفول بی حس کننده داخل وریدی که به طور گسترده استفاده می شود تأثیر قابل توجهی بر امواج نوسانی منتشر شده در مغز دارد. این مطالعه برای درک بهتر پاسخ بدن ما به بیهوشی و اطمینان از ایمنی آن انجام شد.

وقتی بیدار هستیم امواج با فرکانس بالاتر (امواج بتا) بر مغز ما تسلط دارند. اما تحت بیهوشی عمومی مبتنی بر پروپوفول، امواج فرکانس بسیار پایینی دارند.امواج دلتا) بر مغز تسلط داشته باشد. این امواج به طور گسترده در مغز منتشر می شوند. تحت بیهوشی، امواج بتا هنوز وجود دارد، اما آنها بسیار کوچکتر از امواج دلتا هستند.

«ارل میلریکی از دانشمندان علوم اعصاب در موسسه فناوری ماساچوست گفت: “آنچه مشاهده کردیم این است که پروپوفول به طور اساسی نوسانات را تغییر می دهد.” امواج بتا که در هنگام بیداری و بیداری بر مغز غالب می شوند دفع می شوند و امواج دلتا که در اثر بیهوشی وارد مغز می شوند قوی تر می شوند.

دانشمندان مغز بیدار را دریایی از امواج با اشکال و اندازه های مختلف توصیف می کنند که وقتی پروپوفول به نوبت یک کاسه بزرگ وارد می شود، امواج را آرام و آرام می کند.

اما فعالیت مغزی یک فرد تحت بیهوشی با فردی که در حال خواب است بسیار متفاوت است. در طول خواب، امواج دلتا در مغز گردش می کنند – شاید برای حفظ خاطرات – اما در آرامبخشی، این امواج در مغز صاف می شوند.

بیهوشی پروپوفول

این یافته ها بر اساس تجزیه و تحلیل اسکن مغز است دو میمون محبت آمیز “ماکاکتغییرات امواج مغزی را قبل، حین و بعد از بیهوشی بررسی می کند.

«سایک پاتاکاریایکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما به طور مداوم تغییرات رفتار حیوان را قبل، در حین و بعد از بیهوشی تحت نظر داشتیم. این به ما امکان می دهد نحوه تغییر جهت امواج عصبی در مغز را ردیابی کنیم. زمانی که میمون ها هوشیاری خود را به دست آوردند، الگوهای امواج مغزی آنها به حالت عادی بازگشت.

در حالی که دانشمندان به طور کامل از اتفاقاتی که در هنگام غلبه امواج دلتا برای مغز رخ می دهد آگاه نیستند، آنها فرض می کنند که عملکردهای مهم مغز، مانند حفظ اطلاعات در حافظه و درک ما از دنیای اطراف، تحت تأثیر قرار می گیرند.

«سن من قهوه ای است“یک متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه”موسسه تکنولوژی ماساچوستاو می گوید: امواج تولید شده توسط پروپوفول به ما کمک می کند تا تغییرات ناشی از بیهوشی را درک کنیم. غیر منطقی است که مکانیسم اثر همه داروهای بیهوشی را یکسان در نظر بگیریم. بنابراین باید مطالعه کنیم تا تغییرات هر کدام را درک کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید