داستان دو فرزند دوقلو که در دو کشور مختلف بزرگ شده اند و نتایج را ارزیابی می کنند


محققان از یک فرصت نادر برای مطالعه دوقلوهای همسان (معروف به تک تخمکی) استفاده کردند. این دوقلوها در اوایل زندگی و قبل از اینکه هر دو در خانواده ها و کشورهای مختلف بزرگ شوند از هم جدا شدند. نتایج این تحقیق شگفت انگیز بود. در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

در حالی که نشان داده شده است که ضریب هوشی تا 80 درصد ارثی است و با توجه به اینکه دوقلوها معمولاً در تست های شناختی تقریباً یکسان عمل می کنند، تفاوت مهمی بین این دو وجود دارد. 16 امتیاز بین خواهر و برادر بود.

شباهت های زیادی بین این جفت وجود دارد. اما تفاوت ها نیز جالب بود. تفاوت‌ها نشان می‌دهد که ما باید در برداشت‌هایمان از اینکه چقدر هوش به ژن‌ها و چقدر به محیطی که در آن بزرگ شده‌ایم وابسته است، تجدید نظر کنیم. محققان در مقاله خود می نویسند:

شباهت ها در شخصیت، عزت نفس، سلامت روان، رضایت شغلی، سابقه پزشکی واضح بود… برخلاف تحقیقات قبلی، نمرات هوش عمومی و تفکر غیرکلامی دوقلوها تفاوت های مشخصی را نشان داد.

این دوقلوها در سال 1974 در کره جنوبی به دنیا آمدند و پس از ناپدید شدن یکی از آنها از بازار، در سن دو سالگی ناخواسته از هم جدا شدند. این نوزاد پس از انتقال به بیمارستانی در 200 کیلومتری خانه دوقلوها و علیرغم تلاش خانواده بیولوژیکی آنها برای یافتن کودک گمشده، در نهایت توسط زوجی در آمریکا به فرزندی پذیرفته شد.

برخی از ویژگی های رفتاری ذاتی هستند و ثابت خواهند ماند

این دوقلوها در سال 2020 دوباره همدیگر را ملاقات کردند. داستان از این قرار بود که کودکی که در ایالات متحده بزرگ می‌شد در آزمایش DNA به عنوان بخشی از برنامه برنامه‌ریزی‌شده برای ردیابی کودکان گمشده در خانواده‌های کره جنوبی شرکت کرد. پس از انجام بررسی های لازم، محققان با این زوج تماس گرفتند و تعدادی آزمایش و مصاحبه با آنها انجام دادند.

علیرغم شباهت های فراوان بین این دو (از جمله از نظر سلامت روان و رضایت شغلی)، فردی که در خانواده بیولوژیکی اصلی خود در کره جنوبی بزرگ شده است، از نظر تفکر ادراکی و سرعت پردازش امتیاز بیشتری کسب کنید.

مقالات مرتبط:

داستان این دوقلوها پیچیده تر از این حرف هاست. در نگاه اول، ممکن است تفاوت ظاهری امتیازات را با محل زندگی آنها مرتبط کنیم. اما محققان به نکات جالب دیگری نیز توجه دارند. آنها به یاد دارند که جغد آمریکایی در بزرگسالی سه بار سکته کرد. ضرباتی که باعث شد به قول خودش احساس کند «یک آدم متفاوت». با این حال، نمی توان با قطعیت گفت که آیا این ضربه های مغزی بر نمرات کسب شده در آزمون های شناختی تأثیر گذاشته است یا خیر.

همچنین نباید از این واقعیت ساده غافل شد که خانه های این دو نفر علاوه بر اینکه در نقاط کاملاً متفاوتی از دنیا قرار دارند، از جهات دیگر اصلاً شبیه هم نبودند. محققان گزارش دادند که درگیری و آزادی کمتری در خانه یک بزرگسال در ایالات متحده نسبت به یک بزرگسال کره جنوبی وجود دارد. محققان می نویسند:

این دوقلوها جدا از کشورها و فرهنگ های مختلف در محیط های بسیار متفاوتی بزرگ شدند.

این مطالعه از نظر ذات در مقابل آموزش بر این ایده تأکید می کند که برخی از ویژگی های رفتاری را می توان از هر چیزی که ذاتی یک فرد است جدا کرد درست شد ماندن؛ حتی زمانی که کودکان در محیط های کاملا متفاوتی در چارچوب تفاوت بین دو کشور بزرگ می شوند. به عنوان مثال، هر دو نفر از نظر وظیفه شناسی و عزت نفس در این مطالعه امتیاز بالایی کسب کردند.

به طور کلی، فردی که در ایالات متحده بزرگ شده است نسبت به فردی که در کره جنوبی بزرگ شده است، فردگراتر و در سطح ملی کمتر جمع گرا بود. جمع گرایی اغلب توسط ما به عنوان یکی از ویژگی های فرهنگی مردم شرق آسیا شناخته می شود. محققان بر این باورند که تفاوت های فرهنگی ممکن است بر برخی از درجات شخصیتی گزارش شده تأثیر بگذارد.

مقالات مرتبط:

در حالی که باید توجه داشت که بسیاری از نتایج حیاتی و قابل تعمیم را نمی توان از یک جفت دوقلو گرفت، یافته های تحقیق دارای قرائت های نظری جالبی است. تکثیر آزمایش‌های DNA مقرون‌به‌صرفه و ارزان نویدبخش این است که احتمالاً دوقلوهای گمشده بیشتری در سال‌های آینده یکدیگر را پیدا می‌کنند. چنین رویداد دلپذیری زمینه بسیار جالبی برای مطالعه قله های گم شده و پیدا شده فراهم می کند.

نانسی سگالیک روانشناس تکاملی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید:

ما باید موارد بیشتری از این قبیل را شناسایی کنیم… هنوز همه مکانیسم‌ها درگیر هستند [در این اتفاق] ما ژن ها را در سطح مولکولی برای رفتارهای مشاهده شده روزمره درک نمی کنیم.

این تحقیق در مجله Personality and Individual Differences منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید