قیمت آیفون، کارت گرافیک و پردازنده افزایش می یابد


صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC)، تامین کننده اصلی تراشه برای بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری، احتمالا به زودی قیمت های تولید تراشه ها را افزایش خواهد داد. با توجه به Digital Trends و Nikkei Asia، TSMC قیمت تراشه های خود را تا 20 درصد در سال 2021 افزایش داد. با این حال، به نظر نمی رسد این افزایش قیمت برای کاهش اثرات جهانی شدن ویروس کرونا بر فعالیت های TSMC کافی باشد.

منابع ناشناس می گوید TSMC به مشتریان خود اطلاع داده است که از سال 2023 به بعد، هزینه های مرتبط با تولید ویفر افزایش خواهد یافت. ظاهراً دلیل افزایش قیمت تراشه‌های TSMC نگرانی از تورم بالا، هزینه‌های بالا و برنامه‌ریزی برای توسعه تولید تراشه برای پاسخگویی به تقاضای بازار است. در دو سال گذشته، زنجیره تامین بسیاری از صنایع با مشکل مواجه شده است و کمبود تراشه تاثیر زیادی بر صنایع مختلف (از تلفن همراه و کامپیوتر گرفته تا خودرو) گذاشته است.

در حال حاضر TSMC مشتریان بزرگی مانند اپل، انویدیا، اینتل و AMD دارد و این شرکت ها از سال گذشته هزینه بیشتری برای تراشه پرداخت کرده اند. اوایل سال جاری، دیجی‌تایمز اعلام کرد که به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، قیمت پردازنده‌های TSMC در سال ۲۰۲۲ رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.

پیش بینی می شود قیمت پردازنده های این شرکت تایوانی در سال آینده بین 5 تا 8 درصد افزایش یابد. هنوز چند ماه تا آغاز سال 2023 باقی مانده است. اما TSMC قبلاً تغییرات را اعلام کرده است تا مشتریانش زمان کافی برای تغییر قیمت داشته باشند.

صدا زدن TSMC قصد دارد امسال 44 میلیارد دلار برای توسعه خط تولید محصولات گیاهی خود هزینه کند. این هزینه تنها بخشی از سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری تایوانی برای تثبیت موقعیت خود در صنعت قطعات نیمه هادی است.

مقالات مرتبط:

امروزه تراشه های ساخته شده توسط TSMC تقریباً در تمام دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود. اپل در حال حاضر مشتری اصلی TSMC است و این شرکت تایوانی همواره بخش بزرگی از ظرفیت تولید خود را برای اپل نگه داشته است. TSMC نه تنها چیپست های سری M، بلکه چیپست های سری A اپل را برای آیفون ها نیز تولید می کند. در نتیجه افزایش قیمت تراشه های TSMC، اپل احتمالا قیمت آیفون را نیز افزایش خواهد داد. طبق شایعات، گران ترین آیفون تاریخ در سال جاری روانه بازار خواهد شد و احتمالاً روند افزایش قیمت ها در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اخیرا بازار کارت گرافیک بهبود یافته و قیمت برخی از مدل ها کاهش یافته است. با این حال، تغییرات در قیمت تراشه های TSMC در نهایت باعث افزایش مجدد قیمت کارت گرافیک می شود. زیرا AMD و Nvidia برای تولید پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی خود به شدت به TSMC متکی هستند.

گفته می شود که انویدیا قراردادی 10 میلیارد دلاری با TSMC برای تولید این تراشه پنج نانومتری امضا کرده است. انتظار می رود AMD در سال جاری در مجموع 6.5 میلیارد دلار به تامین کنندگان خود از جمله TSMC پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید