اولین پرواز آزمایشی موفق C919; رقابت چین با ایرباس و بوئینگ جدی تر می شود


چین اخیرا اولین پرواز آزمایشی قبل از تحویل خود را راه اندازی کرد هواپیمای مسافربری C919 با موفقیت پشت سر گذاشت. این هواپیما که رقیب بوئینگ 737 مکس و ایرباس A320neo است، برای کاهش وابستگی به محصولات خارجی ساخته شده است، اگرچه هنوز در تامین قطعات با مشکل مواجه است.

طبق گزارش تلویزیون ملی چین، هواپیمای C919 توسط شرکت Commercial Aircraft Corporation ساخته شده است. از چین امروز سه ساعت مورد آزمایش قرار گرفته است. قرار است این هواپیما به زودی به اولین مشتری تحویل داده شود. قیمت هواپیمای باریک C919 حدودا 99 میلیون دلار تبلیغ و پرواز ظاهرا شرق چین قرارداد خرید پنج فروند از این هواپیما منعقد شد.

چین برای مقابله با انحصار مضاعف این آزمایش را جدی‌تر می‌پذیرد بوئینگ و ایرباس او به بازار جهانی هواپیما می رود. سازنده C919 که برای اولین بار با نام Comac شناخته می شود، توسعه این هواپیما را در سال 2008 آغاز کرد، اما نتوانست مهلت قبلی برای تحویل اولین هواپیمای تجاری در سال 2021 را رعایت کند.

چین C919. هواپیما

C919 در تهیه قطعات یدکی مشکل دارد

هدف چین کاهش وابستگی خود به ایرباس و بوئینگ است، اما کوماک هنوز بسیاری از قطعات خود را به شرکت های خارجی، از جمله GE بستگی دارد. از این رو، توسعه آن در سال های اخیر سرعت گرفته است، به دلیل محدودیت های آمریکا صادرات قطعات یدکی را برای چینی ها دشوارتر کرد.

کوماک یک شرکت هوافضای دولتی است که در سال 2008 در شانگهای تأسیس شد. این شرکت در سال 2021 برای جلوگیری از همکاری با شرکت های آمریکایی به فهرست تحریم های آمریکا اضافه شد. کومک قبلاً هواپیمای کوتاه‌تر و کوچک‌تر بود ARJ21 اولین نمونه اولیه در سال 2015 عرضه شد. این هواپیما بین 70 تا 105 مسافر را حمل می کند، اما C919 می تواند آن را حمل کند. 150 تا 190 مسافر او هست.

دیدگاهتان را بنویسید