لحظه ای که بقیه را قضاوت می کنیم، این بلا سرمان می آید



به گزارش اقتصاد اینترنتی، مطالعات نشان می دهد که با به تعویق انداختن قضاوت، روابط فردی و اجتماعی ما به میزان قابل توجهی بهبود می یابد، اضطراب و ترس ما کاهش می یابد، اعتماد به نفس ما تقویت می شود و در طول روز احساس شادی و رفاه بیشتری می کنیم. اگر شما هم درگیر قضاوت دیگران هستید، در این درس با ما همراه باشید.

همه ما گاهی اوقات – یا شاید بیشتر اوقات – دیگران را قضاوت می کنیم. قضاوت در مورد یک مکانیسم دفاعی پیچیده در ذهن ما و اغلب ناخودآگاه اتفاق می افتد. در واقع مهمترین محتوای ذهنی گفتگوهای درونی ما به قضاوت و قضاوت درباره رفتارها و اعمال خود و دیگران مربوط می شود. بسیاری از ما هنگام ترسیم تصویری از خود، نگرش آرامی داریم.

قضاوت معمولا منجر به تصمیم گیری می شود و اعمال و رفتار ما را شکل می دهد. از آنجایی که هر فردی رویدادها، رویدادها و رفتارها را فقط از دید خود می بیند و بر اساس داده های محدود و گذشته خود آنها را ارزیابی و قضاوت می کند، دیر یا زود دچار مشکل می شود. اکثر سوء تفاهم ها، درگیری ها و اختلافات در خانواده و بین دوستان و همکاران و تنش های روزمره ما در ملاء عام نتیجه قضاوت و قضاوت ما بر اساس داده های گذشته (سوگیری) است.

مطالعات نشان می دهد که با تأخیر در قضاوت، روابط فردی و اجتماعی ما به میزان قابل توجهی بهبود می یابد، اضطراب و ترس ما کاهش می یابد، اعتماد به نفس ما تقویت می شود و در طول روز احساس شادی و رفاه بیشتری می کنیم.

چرا قضاوت می کنیم؟

روانشناسان بر این باورند که قضاوت نتیجه تمایل طبیعی ما به شکل دادن به جهان به منظور معنا بخشیدن به آن است. این الگوها مبتنی بر واقعیت نیستند، بلکه بر اساس تجربیات محدود گذشته ما شکل گرفته اند که آنها را واقعی و خاص می دانیم.

به عبارت دیگر، گفتگوی مداومی در ذهن ما جریان دارد که طی آن از طریق طبقه بندی و طبقه بندی به واقعیت دیداری و شنیداری ما معنا داده می شود تا ابهام روشن شود. ذهن انسان به طور کلی از ابهام پرهیز می کند و سعی می کند هر گونه ابهام و جهل را بدهد و روشن کند.

یکی از راه های ذهن برای انجام این کار اندازه گیری و قضاوت بر اساس داده های گذشته و حال است. همانطور که نئاندرتال ها قصد داشتند خشم خدایان را از بین ببرند، انسان امروزی نیز هر رفتار و هر کلمه ای را مطابق با آنچه در ذهن خود دارد، تطبیق می دهد و می سنجد. این گونه است که ما از انواع نشانه ها برای توصیف رفتار و اعمال خود و دیگران استفاده می کنیم. علائمی مانند خوب، بد، زشت، زیبا، بخیل، پرحرف، دقیق، حریص، عالی، باشکوه و غیره.

با این حال، این میل طبیعی انسان برای معنادار کردن جهان، منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی، روابط گسسته، عصبی بودن و مشکلات امروزی شده است. زیرا علل و انگیزه های آگاهانه و ناخودآگاه دیگر ما را وادار می کنند که دیگران را قضاوت کنیم.

نیچه می گوید: هر بار که به قضاوت دیگران می نشینیم، اندام های شفا یافته خود را آشکار می کنیم!

شاید مراقبه در این یک خط اغلب ما را به نقطه ای می رساند که دیگر در قضاوت نیستیم.

شک، بدبینی و حسادت

هنگام قضاوت و تعصب بین همسران اغلب شک، بدبینی و حسادت به وجود می آید و گاهی افکار منفی به سراغ یکی از همسران می آید که رفتار ساده و معمولی همسرش را قضاوت می کند و به این نتیجه می رسد که خودش را دوست دارد. یا همیشه اشتباهی را در گذشته به یاد می آورد و از هر اقدامی در این راستا سوء تفاهم می کند. مثلاً اگر مردی ناگهان احساس کند همسرش با خانواده اش مشکل دارد، زین هر رفتاری را که برای او پیش بیاید مقصر می داند و به خودش و همسرش آسیب می رساند.

9 راه که قضاوت نمی کنید

عادت به قضاوت دیگران می‌تواند بر روابط کاری و شخصی شما فشار وارد کند، زمان‌بر است و نیاز به تمرین دارد تا نسبت به دیگران تعصب کمتری داشته باشید و نسبت به دیگران قضاوت کنید، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند دیدگاه شما را تغییر دهد.

1) فکر قضاوتی که به ذهنتان رسید را متوقف کنید

قضاوت دیگران معمولاً به طور خودکار به ذهن شما خطور می کند، بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه گهگاهی جلوی آنها را بگیرید. سعی کنید در قضاوت دیگران دقت بیشتری داشته باشید، به عبارت دیگر از بررسی چنین افکاری که به ذهنتان می رسد خودداری کنید. وقتی متوجه شدید که ایده قضاوت به ذهن شما خطور می کند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که اعتراف کنید.

به عنوان مثال، وقتی در ذهن خود می گویید: “باورم نمی شود که به بچه اش اجازه داده با این لباس ها از خانه بیرون برود”، باید از فکر کردن دست بردارید و بپذیرید که دارید کسی را قضاوت می کنید.

2) قضاوت های خود را به چالش بکشید

وقتی ایده قضاوت و تعصب به ذهن می رسد، باید سعی کنید آنها را به چالش بکشید. شما می توانید با فکر کردن در مورد فرضیات و مفروضات خود در مورد افراد، افکار خود را به چالش بکشید.

مثلاً در مثال بالا شما فکر می کنید که زنی مادر بدی است یا از فرزندش به خوبی مراقبت نمی کند. با این حال، ممکن است مادر روز شلوغی را شروع کرده باشد و از اینکه لباس فرزندش موهای کثیف یا ناپاک دارد، خجالت می کشد.

3) سعی کنید دیگران را درک کنید

زمانی که مفروضات خود را در مورد موقعیت در نظر گرفتید، باید راهی برای ابراز همدردی و همدلی با فردی که قضاوت کرده اید پیدا کنید. باید راهی برای توجیه این رفتار پیدا کنید.

به عنوان مثال، در مورد مادری که نوزادی کثیف و نامرتب دارد، می توانید به خود بگویید که بزرگ کردن نوزاد کار سختی است و گاهی همه چیز آنطور که ما برنامه ریزی کرده ایم پیش نمی رود. می دانم که گاهی فرزندم با لباس های کثیف و موهای نامرتب خانه را ترک می کند. به این ترتیب، موقعیت را درک می کنید و از قضاوت کردن افراد دست می کشید.

4) نقاط قوت دیگران را بشناسید

به رفتارهایی که دوست دارید یا حتی در دیگران می پسندید بیشتر فکر کنید، زیرا به شما کمک می کند از قضاوت های عجولانه اجتناب کنید و در عوض دیگران را تحسین کنید. سعی کنید به ویژگی های دیگران فکر کنید، به خصوص آنهایی که در زندگی خود دوست دارید. این به شما کمک می کند از قضاوت دیگران جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، به خود یادآوری کنید که همکارتان مهربان است و وقتی می خواهید چیزی بگویید همیشه به حرف شما گوش می دهد. یا به خود بگویید دوستتان خلاق است و گاهی سعی می کند شما را بخنداند. سعی کنید به جای نکات منفی، روی ویژگی های مثبت دیگران تمرکز کنید.

5) کاری را که با دیگران انجام داده اید فراموش کنید

اگر احساس می کنید که دیگران چیزی به شما مدیون هستند، ممکن است فکر کنید که آنها را قضاوت می کنید و این به شما صدمه می زند. در عوض سعی کنید آنچه را که با دیگران انجام داده اید فراموش کنید. پس به کارهایی که دیگران انجام داده اند و به شما کمک کرده اند فکر کنید.

اگر کمک به دیگران را فراموش نکنید، ممکن است از دست دوست خود ناراحت شوید زیرا به او پول قرض داده اید و او آن را پس نمی دهد. در عوض، مانند دوستتان، فکر خود را به چیزهای خوب زندگی تغییر دهید.

6) اهداف خود را به وضوح تعریف کنید

گاهی اوقات افراد به اهداف خود نمی رسند زیرا هدفی که تعیین می کنند غیرعملی است. به عنوان مثال، انتظار برای متوقف شدن تمام پیش داوری ها یا قضاوت های دیگران یک هدف بسیار بزرگ است. کار بر روی جنبه های خاص یک هدف عملی تر از درگیر شدن در یک هدف بزرگتر و کلی است. به جنبه های قضاوت دیگران که می خواهید تغییر دهید فکر کنید.

به عنوان مثال، آیا می خواهید قبل از قضاوت از آنها سؤال کنید؟ یا می خواهید راهی برای تبدیل قضاوت منفی و مخرب به انتقاد سازنده پیدا کنید؟ برای اینکه شانس خود را برای دستیابی به هدف خود افزایش دهید، ضروری است که اهداف خود را تا حد امکان واضح و مشخص بیان کنید.

7) قبل از قضاوت دیگران صبر کنید

سعی کنید بلافاصله بعد از کاری که فرد انجام می دهد، نظر خود را بیان نکنید. در صورت امکان ابتدا کمی از کار او را شرح دهید، سؤال بپرسید و سپس قضاوت انتقادی خود را انجام دهید. (و مهمتر از همه، قضاوت خود را در صورت لزوم به اشتراک بگذارید. برای مثال، قبل از اینکه دوباره همان کار را انجام دهید.) این به شما فرصتی می دهد تا کمی درباره موضوع و نحوه بیان نظر خود فکر کنید. همچنین شانس بیشتری برای دریافت بازخورد خوب خواهید داشت.

8) جمله خود را با «من» شروع کنید نه «تو»

به جای اینکه جمله خود را با “تو” شروع کنید از کلمه “من” استفاده کنید. وقتی قضاوت خود را با “شما” شروع می کنید، به نظر می رسد که می خواهید بحث کنید. در این صورت طرف مقابل نیز حالت تدافعی به خود می گیرد.

به عنوان مثال، به جای گفتن «همیشه وقتی صحبت می‌کنم، حرفم را قطع می‌کنی»، می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «وقتی کسی حرفم را قطع می‌کند، احساس بی‌فایده بودن می‌کنم».

9) قبل از قضاوت دیگران از خود سوال بپرسید

سوالات زیر می تواند قضاوت ما را در مورد ارزش ها و نگرش هایی که نسبت به دیگران داریم واقع بینانه تر کند:

آیا این موقعیت یا ارزش صحیح است؟

آیا می توانم تمام حقایق را در مورد او ببینم؟

آیا روی یک یا چند بعد منفی تمرکز نکردم؟

– آیا نباید این فرد یا گروه را ناعادلانه توصیف کنم؟

بررسی نگرش‌ها و ارزش‌ها با استفاده از پرسش‌های بالا گام بزرگی در جهت تحقق پیشداوری‌ها و در نتیجه به چالش کشیدن تعصبات و قضاوت‌های خود در مورد دیگران است.

دیدگاهتان را بنویسید