کاغذ با خواص پلاستیک ساخته شده است



تحقیقات قابل توجهی برای کاهش استفاده از پلاستیک برای مصارف مختلف در حال انجام است و اکنون برای اولین بار، محققان راهی برای افزودن برخی از خواص مفید پلاستیک به مواد کاغذی بادوام یافته اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ویز، این کار مقرون به صرفه را می توان به راحتی و کارآمد انجام داد. پوششی به نام “چوئتسو” نه تنها کاغذ را ضد آب می کند، بلکه انعطاف پذیری آن را نیز حفظ می کند و به طور ایمن تخریب می شود.

این واقعیت که پلاستیک ها به طور کلی برای محیط زیست مضر هستند را نمی توان اجتناب کرد. شاید تصاویری از آلاینده های پلاستیکی را دیده باشید که در سواحل خوابیده اند، رودخانه ها را آلوده کرده و حیوانات بی شماری را می کشند. با این حال، با توجه به شیوع پلاستیک در زندگی روزمره، به نظر می رسد که این مشکل کاملاً خارج از کنترل ما باشد. پروفسور زنجی هیروی از مؤسسه فیزیک حالت جامد دانشگاه توکیو و تیمش در حال بررسی راه‌هایی هستند که علم مواد می‌تواند به حل این مشکل کمک کند و هدف جدیدترین کشف آنها جایگزینی برخی از کاربردهای پلاستیک با چیزی پایدارتر، کاغذ است.

هیرو می گوید: «مشکل اصلی پلاستیک، همانطور که می بینیم، ناتوانی آن در تخریب سریع و ایمن است. موادی وجود دارند که می توانند به طور ایمن تجزیه شوند، مانند کاغذ، اما واضح است که کاغذ نمی تواند کاربردهای پلاستیکی متنوعی داشته باشد. با این حال، ما راهی برای افزودن برخی خواص پلاستیکی خوب به کاغذ پیدا کرده‌ایم، بدون اینکه هیچ یک از اشکالات وارد شود. ما آن را Chuetsu می نامیم، و این یک پوشش ارزان و زیست تخریب پذیر است که مقاومت در برابر آب و استحکام را برای کاغذ معمولی فراهم می کند.

چوتسو مخلوطی از مواد است که وقتی روی کاغذ اعمال می شود، به طور خودکار یک لایه ضد آب قوی در تماس با رطوبت هوا ایجاد می کند. این پوشش از مواد شیمیایی ایمن و ارزان، به ویژه متیل تری متوکسی سیلان، مقداری ایزوپروپیل الکل و مقدار کمی تترا ایزوپروپیل تیتانات تشکیل شده است. این مخلوط مایع روی ساختارهای کاغذی اسپری می شود، به عنوان مثال کاسه های غذا، یا ظروف در آن غوطه ور می شوند و سپس در دمای اتاق خشک می شوند. پس از خشک شدن، یک لایه نازک از متیل سیلیس، نوعی الکل، روی کاغذ سلولزی تشکیل می شود که به آن خاصیت قوی و ضد آب می دهد.

علاوه بر این، واکنش هایی که در طی فرآیند پوشش رخ می دهد، به طور خود به خود لایه ای از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم را روی این ورقه ها تشکیل می دهد که خاصیت ضد آلودگی و ضد باکتریایی ایجاد می کند و از عناصر رنگ شده برای مدت طولانی محافظت می کند. تمام مواد شیمیایی موجود در این ماده شیمیایی در طول زمان به چیزهای بی ضرری مانند کربن، آب و سیلیکون تبدیل می شوند.

هیرو می گوید: «امیدواریم بتوانیم این رویکرد را برای انواع دیگر مواد نیز به کار ببریم. این ترکیب مایع را می توان برای مواد دیگر استفاده کرد و می توانیم یک پوشش مقاوم در برابر آلودگی ایجاد کنیم که روی شیشه، سرامیک و حتی سایر پلاستیک ها اعمال می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید