سرنوشت ارز پس از اصلاح ارز 4200 تومانی



سرانجام پس از چندین سال حضور و با رانت های کلان تا سقف 4200 تومان در اقتصاد ایران، با آغاز اصلاح نظام پرداخت یارانه های پنهان و ارز ترجیحی، تخصیص این ارز به واردکنندگان و پرداخت مستقیم به مردم متوقف شد، بیایید نیمی از آن را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، دولت سیزدهم در حال حاضر اصلاح یارانه پنهان و ارز 4200 تومانی را آغاز کرده و روند پرداخت یارانه ها را با مبالغ جدید آغاز کرده است. برای سه طایفه اول به مبلغ 400 هزار تومان و ارز. اعشار بین چهار تا نه به مبلغ 300000 تومان است.

این تعدیل که برای رفع رانت و فساد در فرآیند پرداخت یارانه های قبلی به ویژه تخصیص ارز ترجیحی انجام شد، به معنای حذف 4200 تومان نیست، بلکه قرار است این ارز که قبلا به واردکنندگان پرداخت می شد، مستقیماً از مردم دریافت شود. .

وی در این رابطه گفت رئيس جمهور همچنین تأیید می کند که ارز ترجیحی حذف نشده است، بلکه آن را از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره مصرف منتقل می کنیم.

ماجرای تصمیم دولت مبنی بر اصلاح نظام یارانه ای و توقف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان به آنجا برمی گردد که در سال ۱۳۹۷ در اقدامی عجیب برای تمامی واردات ارز ترجیحی در دستور کار قرار گرفت و مدتی طول نکشید که رانت آن. . فساد در حال افزایش است: موضوعات با 25 مقاله شناسایی شده و در دو سال گذشته برای هفت مقاله حفظ شده است.

اما در این مدت حدودا چهار ساله با رشد نرخ ارز در بازار و سامانه نیما، کرایه 4200 سکه حتی در شرایطی که کالاهای دریافتی مردم با نرخ ارز دریافتی مطابقت نداشت، سنگین شد. ; از این رو به مرور زمان رانت این ارز و تصمیم گیری برای رفع این فساد جدی تر شد تا اینکه حذف ارز 4200 تومانی از چرخه اقتصاد ایران به طور جدی در بودجه امسال مطرح و تصویب شد.

بر این اساس، به دولت اجازه داده شد تا ارز ترجیحی را به شرط پرداخت نقدی یا نقدی منابع لغو کند که اکنون دولت با پرداخت یارانه نقدی جدید تا فراهم شدن زیرساخت های لازم به تدریج این کار را انجام می دهد و ارائه اوراق کاری ضروری است. .

علیرغم اینکه گزارش دقیقی از میزان عرضه ارز وارداتی در سال 1397 به قیمت 4200 تومان وجود ندارد، اما اعلام رئیس کل بانک مرکزی حاکی از آن است که در سال های اخیر بیش از 70 4 میلیارد تومان ارز برای واردات اختصاص یافت.

با آغاز اصلاحات در فرآیند پرداخت یارانه ها، نحوه تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی اهمیت پیدا کرده است. این وضعیت کمک می کند زیرا در گذشته تنها بانک مرکزی ارز واردات کالاهای اساسی را تامین می کرد اما در شرایط جدید ارز را در سامانه نما نیز تامین خواهیم کرد.

به گفته صلاح آبادی، با افزایش درآمدهای ارزی نسبت به گذشته و متنوع شدن کانال های عرضه ارز در پی افزایش قیمت و فروش نفت و فرآورده های نفتی، مشکلی برای تامین ارز به ویژه واردات کالاهای اساسی وجود نخواهد داشت. مواد. کالاها

وی همچنین کاهش واردات کشور را از مزایای اصلاح ارز 4200 تومانی دانست و رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح ارز ترجیحی و فروش ارز دولتی با نصف نرخ سود خبر داد. عامل وصول ریال و ابطال اجاره.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید