طرز تهیه اسکندر کباب با سس مخصوص


ترکیه به خاطر کباب های خوشمزه و بسیار متنوعش معروف است. دونر کباب، کباب آدانا، چوپ شیش، تاووک شیش، پتی کباب، کباب تپسی و کباب اورفا نمونه هایی از کباب های خوشمزه این کشور هستند. اسکندر کباب یکی از معروف ترین انواع کباب ترکی است که توسط شخصی به نام اسکندر افندی در قرن نوزدهم در زمان امپراتوری عثمانی اختراع شد.

طرز تهیه اسکندر کباب با سس مخصوص

کباب اسکندر به روش های مختلفی طبخ می شود و این غذا را می توان با استیک و گوشت چرخ کرده تهیه کرد. در ادامه این مطلب طرز تهیه سیخ های خانگی به روش ساده به همراه نکات و تکنیک های مهم مربوط به تهیه آن ها در اختیار شما کاربران گرامی قرار می گیرد.

مواد لازم برای تهیه الکساندر کباب

  • گوشت چرخ کرده: 500 گرم
  • سیر: 2 حبه
  • پیاز: 1 عدد
  • ماست: 3 قاشق غذاخوری
  • آرد سوخاری: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: هر کدام 1 قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه سس مخصوص

  • گوجه فرنگی: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • کره: 1 قاشق غذاخوری
  • سیر: 1 حبه
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • آب جوشیده: نصف پیمانه

نکاتی در مورد مواد اولیه

طرز تهیه اسکندر کباب با سس مخصوص

نکات گوشت

معمولا وقتی از گوشت قرمز صحبت می کنیم بیشتر از مضرات آن می گوییم. اما همانطور که می دانید گوشت قرمز سرشار از پروتئین و بهترین غذا برای تقویت عضلات و تقویت بدن است. همچنین حاوی مقدار زیادی امگا 3 و منبع غنی آهن است که در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک طرف به تولید هموگلوبین در خون کمک می کند و از طرف دیگر باعث تسریع رساندن اکسیژن به قلب و مغز می شود. گوشت قرمز منبع عالی ویتامین B است.

این گروه از ویتامین ها برای بهبود متابولیسم ضروری هستند. همانطور که می بینید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. خوردن آن به مقدار مناسب و مصرف 1 تا 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر از گوشت گوسفند در تهیه گوشت چرخ کرده استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت ذوب می شود. پس باید کباب را بزرگتر کنید. توصیه می کنیم برای تهیه کباب از گوشت چرخ کرده و بره استفاده کنید.

نکات پیاز

طرز تهیه اسکندر کباب با سس مخصوص

اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم، باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین عضو خانواده پیاز است. این پیاز بهترین انتخاب برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم روشن تری نسبت به پیاز زرد دارد. پیاز قرمز از نظر کاربرد تقریباً یکسان است و می توان آن را به صورت خام یا در سالاد مصرف کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبای آن می توان برای تزیین غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این گزینه خوبی برای کباب، سالاد و ساندویچ است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد.

نکات روغن زیتون

طرز تهیه اسکندر کباب با سس مخصوص

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالا در رژیم غذایی بسیاری از افراد جایگاه ویژه ای دارد. اما به دلیل قیمت بالای روغن زیتون خالص معمولاً هنگام عرضه به بازار با روغن های معمولی مخلوط می شود. در نتیجه کیفیت آن کاهش می یابد. بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند اغلب می پرسند که چگونه روغن زیتون اصلی را تشخیص دهند. البته تعیین درجه خلوص روغن زیتون کار آسانی نیست. با این حال، کارشناسان سه روش زیر را برای تشخیص روغن زیتون پیشنهاد کرده اند:

1- برای انتخاب یک روغن خوب، بهتر است ابتدا آن را بو کنید. یک روغن زیتون خوب بسته به نوع زیتون یا زمان برداشت باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه داشته باشد. پس اگر بوی فلز به مشام می رسد، بدانید که روغن بد یا خراب است.

2- راه دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل چشیدن آن است. اگر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در دهان خود بریزید و آن را در دهان بغلتانید و با استنشاق هوا آن را قورت دهید، پس از چند لحظه تلخی شدیدی در گلوی خود احساس خواهید کرد. تا گلویت بسوزد در برخی موارد، افراد به دلیل داغ بودن روغن سرفه می کردند. فقط بعد از یک دقیقه طعم تلخ از بین می رود و خوشمزه می شود. علاوه بر این، فرد با خوردن این روغن چربی را در دهان خود احساس نمی کند. با مصرف روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتها تلخی و سوزش خواهید داشت.

3- راه بعدی تشخیص روغن زیتون رنگ اصلی آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. شکی نیست که رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست. چون به راحتی می توان فریب داد.

طرز تهیه اسکندر کباب

طرز تهیه اسکندر کباب با سس مخصوص

1- برای شروع کار ابتدا پیاز را پوست گرفته و رنده کنید. سپس کل پیاز را فشار دهید تا آب آن برگردد، تفاله پیاز را دور بریزید و آب پیاز را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

۲- در مرحله بعد سیر رنده شده، ماست، آرد سوخاری، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و بیکینگ پودر را به گوشت اضافه کرده، خوب مخلوط کرده و ورز دهید.

3- کباب ها را روی میز سلفون بکشید و کباب های آماده شده را روی سلفون بچینید. سپس داخل سلفون بپیچید و دو طرف سلفون را ببندید. گریل پیچیده شده را به مدت 24 ساعت در فریزر قرار دهید تا بماند. بعد از این مدت آن را از فریزر خارج کرده و پانزده دقیقه صبر کنید تا گوشت به دمای محیط برسد. سپس سلفون را باز می کنیم و رول گوشت را روی سطح کار می گذاریم و با چاقوی تیز به صورت ورقه های نازک برش می دهیم.

4- در مرحله آخر یک ماهیتابه را روی اجاق بگذارید و کمی روغن داخل آن بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس استیک ها را در روغن سرخ کنید. در حین سرخ کردن، درب ماهیتابه را بگذارید تا گوشت بپزد. اما مراقب باشید که گوشت را زیاد سرخ نکنید. در غیر این صورت خشک می شود.

طرز تهیه سس مخصوص اسکندر کباب

برای تهیه سس مخصوص، ابتدا گوجه فرنگی ها را بریده و در تابه می ریزیم. سپس رب گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر رنده شده، نمک، فلفل سیاه و آب جوش را به تابه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوجه فرنگی به مدت ده تا پانزده دقیقه برسد. سپس مواد را با گوشت کوب برقی یا دستی مخلوط کنید و اجازه دهید سس پنج دقیقه دیگر بجوشد و غلیظ شود.

برای سرو این غذا می توانید نان پیتای مخصوص ترکی را کمی کباب کنید و کف ظرف سرو بچینید. سپس اسکندر کباب آماده شده را روی نان می گذاریم و سس مخصوصی که آماده کردید روی آن می ریزیم و در آخر کره داغ را روی سس می ریزیم و سرو می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید